به گزارش ایسنا، سینمای ایران و بخصوص اکران در سال ۱۴۰۱ روزهای دشوار و عجیبی را پشت سر گذاشت و درست در زمانی که تصور میشد سینما پس از فشار کمرشکن کرونا میتواند دوباره قد علم کند، اتفاقهایی افتاد که امید سینماداران و صاحبان فیلمها را ناامید کرد. ناآرامیهایی که از اواخر شهریور شروع شد سینما را به سمتی برد که بسیاری از کارشناسان این حوزه نسبت به سرنوشت کلی سینما ابراز نگرانی و تاکید کردند که باید راه چارهای اندیشیده شود تا مخاطبانی که حضورشان در سالنهای سینما از دوران پاندمی کاهش یافته، با سینما آشتی کنند.
البته در این اوضاع برخی امیدوار بودند که اگر شرایط ساخت و اکران فیلمهایی باکیفیت که مخاطب آنها را میپسندد، فراهم شود سینما میتواند به روزهای خوب خودش بازگردد یا دستکم به آن روزها نزدیک شود.
بررسی آمار فیلمها در ماههای مختلف امسال که تحت تاثیر شرایط اجتماعی و اقتصادی روی پرده رفتند، تحلیلهای دقیقتری را میتواند ارائه کند ولی نگاهی گذرا به اکران سال ۱۴۰۱ با نمایش حدود ۵۰ فیلم نشان میدهد در سالی که به روزهای پایانی آن رسیدهایم، مخاطب روی خوش خود را بیش از همه به فیلمهای کمدی نشان داده است.
اکران امسال سینماها در ماههای ابتدایی ۱۴۰۱ شروع موفقیتآمیزی نداشت و هنوز عادت سینما رفتن بین خیلی از تماشاگران برنگشته بود، تا اینکه از میانههای تابستان اوضاع بهتر شد و سینمادارها امیدوار بودند که رونق سالنها با برنامهریزیهایی که برای نمایش فیلمها صورت گرفته بود، به روزهای پیش از شیوع کرونا برگردد اما از اوایل پاییز با تغییر شرایط اجتماعی اوضاع سینما هم تغییر کرد و سالنهای سینما گرفتار قهر و تلخکامی مردم شدند، گرچه هیچ فیلم جذابی هم روی پرده نبود تا انگیزهای برای سینما رفتن به وجود آید.
در این میان صاحبان فیلم «بخارست» سرانجام راضی شدند تا فیلمشان در مقطعی حساس و با ریسک فراوان روی پره رود و اگرچه اکرانشان در روزهای ابتدایی با افت و خیز زیاد همراه شد ولی در نهایت این فیلم کمدی توانست فروش فیلم «سگبند» را که از نوروز ۱۴۰۱ روی پرده بود پشت سر بگذارد. البته برخی کارشناسان سینمایی معتقدند که فروش این فیلم با توجه به هزینههای خرجشده برای تولید و قیمت بلیت موفقیتآمیز نیست و فقط در بستر اوضاع و احوال روز سینما شاید بتوان آن را موفق توصیف کرد.
در این زمینه بخوانید:
مسعود اطیابی: بهخاطر شرایط روحی مردم «بخارست» را اکران میکنیم
با این وجود بررسی کلی فروش فیلمهای اکرانشده در سال ۱۴۰۱ نشان میدهد که سه فیلم پرفروش سال صرفا کمدی هستند که در مجموع حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را به سینماها کشاندند. در این بین مسعود اطیابی با ساخت و اکران دو فیلم کمدی - که در رتبههای اول و دوم جدول فروش قرار دارند - رکورددار در فروش و جذب تماشاگر است.
در نقطه مقابل افشین هاشمی قرار دارد که فیلمش با نام «پسران دریا» با وجود انتخاب به عنوان بهترین فیلم جشنواره کودک و نوجوان، در گیشه شکست خورد و شاید اگر در زمانی دیگر روی پره میرفت با بدشانسی و استقبال کم مخاطب مواجه نمیشد.
یک نکته قابل تامل جدول فروش امسال این است که از بین ۴۸ فیلم اکرانشده، تعداد مخاطبان ۱۰ فیلم حتی به ۱۰ هزار نفر هم نرسیده است.
در ادامه این گزارش، جدول فروش فیلمهای اکرانشده در سال ۱۴۰۱ منتشر میشود با این یادآوری که مدتی قبل امیرحسین علمالهدی - کارشناس سینما - در گزارشی ذکر کرده بود که «میزان مخاطب در سال ۱۴۰۱ بازگشت به سال ۱۳۹۴ است. ضمن اینکه فروش سینما در سال ۱۴۰۱ به مدد افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بلیت نسبت به سال ۱۳۹۸ (قبل از کرونا) ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش داشته، هر چند افزایش قیمت بلیت طی این سالها، نگاه از عارضه جدی اقتصاد فرهنگ دارد.»
براساس آمار ثبتشده در سامانه مدیریت فروش و اکران (سمفا) تا ساعت ۱۰ صبح دوشنبه ۲۹ اسفندماه، تعداد مخاطبان فیلمهای اکرانشده در سال ۱۴۰۱، ۱۳ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۳۹۳ نفر است و میزان فروش هم به رقم ۴۱۵ میلیاد و ۴۶۶ میلیون و ۶۹۲ هزار تومان رسیده است. البته این آمار با توجه به ادامه اکران چند فیلم از جمله «ملاقات خصوصی»، «بخارست»، «چپ راست» و برخی فیلمهای کودک در تعطیلات عید، پس از پایان اکران نوروزی تغییر خواهد کرد.
در ادامه جدول فروش و تعداد تماشاگران فیلمهای امسال سینمای ایران را به ترتیب فیلمهای پرفروش مشاهده میکنید:
نام فیلم | نام کارگردان | تعداد تماشاگر | فروش (تومان) |
انفرادی | مسعود اطیابی | ۲,۴۳۴,۴۶۴ | ۷۷,۵۸۶,۴۵۰,۰۰۰ |
بخارست | مسعود اطیابی | ۱,۴۱۵,۶۸۷ | ۴۴,۵۶۴,۲۶۲,۴۵۰ |
سگ بند | مهران احمدی | ۱,۳۱۶,۵۷۷ | ۴۲,۱۴۷,۸۲۷,۰۹۴ |
پسر دلفینی | محمد خیراندیش | ۹۱۰,۸۰۷ | ۲۳,۳۵۰,۹۴۹,۷۵۰ |
علفزار | کاظم دانشی | ۶۴۷,۰۰۴ | ۲۲,۱۱۲,۸۳۲,۰۰۰ |
تی تی | آیدا پناهنده | ۶۵۶,۵۰۰ | ۲۱,۵۴۵,۰۹۳,۵۰۰ |
ابلق | نرگس آبیار | ۶۵۶,۵۵۸ | ۲۰,۷۶۵,۹۳۷,۰۰۰ |
دوزیست | برزو نیکنژاد | ۶۲۰,۰۰۹ | ۱۹,۹۱۴,۲۳۵,۲۵۰ |
ملاقات خصوصی | امید شمس | ۵۷۴,۰۹۴ | ۱۹,۴۱۱,۴۵۹,۰۰۰ |
لوپتو | عباس عسگری | ۸۱۷,۳۹۰ | ۱۹,۲۸۸,۴۹۲,۰۰۰ |
موقعیت مهدی | هادی حجازیفر | ۴۱۴,۲۲۷ | ۱۲,۵۹۶,۲۹۱,۷۵۰ |
چپ راست | حامد محمدی | ۳۷۲,۵۹۰ | ۱۲,۰۸۱,۹۲۵,۷۵۰ |
شادروان | حسین نمازی | ۲۸۶,۵۶۴ | ۹,۵۱۴,۳۲۱,۰۰۰ |
چند میگیری گریه کنی؟ | علی توکلنیا | ۳۱۳,۷۵۸ | ۹,۴۷۹,۰۶۰,۷۵۰ |
روز صفر | سعید ملکان | ۲۷۸,۱۸۵ | ۹,۰۱۰,۱۵۸,۰۰۰ |
مرد بازنده | محمدحسین مهدویان | ۱۷۴,۰۹۷ | ۶,۲۴۶,۶۴۷,۵۰۰ |
خط استوا | اصغر نعیمی | ۱۶۰,۶۱۳ | ۵,۴۹۸,۸۷۸,۲۵۰ |
تورنادو ۲ | جواد هاشمی | ۱۷۴,۱۸۱ | ۴,۶۸۳,۸۷۰,۵۰۰ |
بام بالا | جمال سیدحاتمی | ۱۹۵,۸۱۶ | ۴,۵۹۶,۸۹۴,۰۰۰ |
هناس | حسین دارابی | ۲۲۵,۵۸۹ | ۴,۲۱۲,۷۹۲,۰۰۰ |
بدون قرار قبلی | بهروز شعیبی | ۱۳۳,۸۳۰ | ۳,۴۰۰,۴۴۳,۰۰۰ |
بازیوو | امیرحسین قهرایی | ۹۲,۴۴۵ | ۲,۵۷۵,۱۶۷,۱۹۹ |
مغز استخوان | حمیدرضا قربانی | ۶۱,۶۹۳ | ۲,۱۶۶,۱۱۰,۰۰۰ |
بانک زدهها | جواد اردکانی | ۷۴,۶۵۱ | ۲,۰۳۷,۰۲۸,۷۵۰ |
زالاوا | ارسلان امیری | ۶۰,۲۵۵ | ۲,۰۳۵,۲۶۷,۷۵۰ |
پالتو شتری | مهدی علیمیرزایی | ۶۰,۶۶۷ | ۱,۸۷۸,۸۱۰,۲۵۰ |
مجبوریم | رضا درمیشیان | ۴۹,۱۹۵ | ۱,۷۱۴,۸۰۹,۰۰۰ |
لامینور | داریوش مهرجویی | ۴۵,۸۶۳ | ۱,۴۹۲,۷۱۸,۰۰۰ |
طلاخون | ابراهیم شیبانی | ۳۳,۲۰۶ | ۱,۱۳۸,۸۱۵,۰۰۰ |
کوزوو | میثم هاشمیطبا | ۳۷,۳۷۸ | ۱,۱۱۰,۱۳۰,۰۰۰ |
گل به خودی | احمد تجری | ۳۶,۵۲۹ | ۹۹۲,۰۳۰,۰۰۰ |
نقره داغ | محسن آقاخان | ۳۳,۲۸۱ | ۹۳۱,۹۵۱,۰۰۰ |
والدین امانتی | حسین قناعت | ۳۳,۲۶۶ | ۸۷۸,۹۸۹,۰۰۰ |
شین | میثم کزازی | ۲۶,۸۴۳ | ۸۳۰,۹۹۶,۰۰۰ |
طبقه یک و نیم | نوید اسماعیلی | ۲۶,۵۱۴ | ۸۰۴,۶۳۲,۰۰۰ |
روز ششم | حجت قاسمزاده | ۲۳,۸۹۸ | ۷۹۸,۲۴۲,۰۰۰ |
بیصدا حلزون | بهرنگ دزفولیزاده | ۲۱,۰۱۷ | ۶۹۸,۳۷۴,۰۰۰ |
شب طلایی | یوسف حاتمیکیا | ۹,۴۸۸ | ۲۷۸,۹۳۶,۵۰۰ |
پیتوک | مجید صالحی | ۷,۰۴۰ | ۲۳۳,۵۶۱,۰۰۰ |
قدغن | مجید مافی | ۶,۵۷۱ | ۲۲۲,۵۵۴,۵۰۰ |
نمور | داوود بیدل | ۶,۳۳۷ | ۱۹۹,۷۱۷,۵۰۰ |
برای مرجان | حمید زرگرنژاد | ۳,۷۱۶ | ۱۲۴,۵۴۵,۵۰۰ |
سلفی با دموکراسی | علی عطشانی | ۳,۴۹۷ | ۱۱۳,۱۷۸,۵۰۰ |
بیرو | مرتضی علیعباس میرزایی | ۳,۴۲۰ | ۹۶,۱۶۲,۵۰۰ |
رویای سهراب | علی قویتن | ۱,۵۸۳ | ۵۳,۱۱۲,۰۰۰ |
پدر و دختر | خسر و ملکان | ۱,۸۷۱ | ۳۳,۶۵۲,۵۰۰ |
پسران دریا | افشین هاشمی و حسین قاسمی | ۶۲۹ | ۱۸,۳۸۱,۵۰۰ |
انتهای پیام