حسین رضایی در گفتوگو با ایسنا در خصوص آمادگی متولیان سفر استان اظهار کرد: آمارها نشان میدهد که همه پای کارند، گزارشات رسیده از پیشبینیهای سطح خدمات مدیران ستادهای خدمات سفر تا مدیران کشوری، مشهد درنوروز ۱۴۰۲ را اماده نشان میدهد. پس زائرین با خیالی آسوده به این شهر سفر کرده و از نعمات حضور در بارگاه قدس رضوی برخوردار شوند.
وی اضافه کرد: انتظار میرود تمام دستگاههای نظارتی عملکرد دستگاههای اجرایی را مورد رصد قرار داده و در پایان دوره سفرهای نوروزی را ارزیابی کنند. اکثر مسافرین نوروزی بدون وسیله شخصی، اتوبوس، قطار یا هواپیما را انتخاب میکنند و نگرانی کمبود بلیت یا گرانی آن دغدغه این مسافران است.
رضایی ادامه داد: هر چند وزیر راه تاکید داشته است هیچگونه افزایش قیمتی در حوزه حملونقل برای سفرهای نوروزی اتفاق نمیافتد و پیشبینی ۱۲هزار اتوبوس و ۱۰رام قطار فوقالعاده برای حملونقل انجام شده، رئیس شرکتهای تعاونی مسافربری اعلام کرده نرخ بلیتها ۲۵درصد افزایش خواهد داشت و بعید است با حجم مسافری که عازم مشهد است تغییر نرخ در سفرهای هوایی انجام نشود.
این کارشناس گردشگری خاطرنشان کرد: همچنین برای منتخبین سفر جادهای با وسایل نقلیه شخصی تمهیداتی باید انجام شود، توجه به افزایش سهمیه سوخت جایگاههای در مسیر، نظارت بر اماکن اقامتی از لحاظ بهداشتی و نظافتی، افزایش سهمیه آرد نانوایان در مسیر، آمادگی هلال و اورژانس و خدمات خودرویی، نظارت بر رستورانهای بین راهی از نظر کیفیت و کمیت و کاهش نقاط حادثه خیز توسط راهداری میطلبد ستادهای شهرستانهای در مسیر به این نیازها توجه کنند.
رضایی گفت: اصلاح ۴۰۰ کیلومتر مسیر تردد در سطح استان که مورد تاکید استاندار خراسان رضوی بوده و بررسی آماری میزان تلفات جادهای که از سال ۹۶ تا ۱۴۰۱ از ۸۷۴ نفر به ۱۱۴۶ نفر را نشان میدهد، میطلبد بودجهای ملی برای حذف نقاط حادثهخیز در نظر گرفته شود، حضور نظارتی ویژه پلیسراه و اطلاعرسانی صداوسیما در رعایت قوانین، اعلام قوانین بازدارنده و اعلام شمارههای وضعیت راهها و هواشناسی میتواند در کنترل و کاهش این تلفات موثر باشد.
وی افزود: بررسی نیازهای مسافران و توقف آنها در شهرهای مسیر راه، میطلبد آمادگی لازم در خدمترسانی توسط ستادهای خدمات سفر، برنامهریزی و ایجاد شود.
رضایی عنوان کرد: شهرداری مشهد علاوه بر ۶۲ مکان اقامتی ایستگاههای استقبال از زائرین را ایجاد کرده که با برنامهریزی میتوان نیازهای زائران و مسافران را در بدو ورود پالایش کرده و با توجه به نوع نیاز، خدمت لازم انجام گیرد و اطلاعات لازم برای اقامت، خدمات درمانی و سایر نیازها ارائه شود.
وی ادامه داد: با توجه به پیشبینی و اعلام ۶۰۰ هزار نفر شب خواب در اقامتگاههای رسمی، موقت، اضطراری و افزایش رشد ۲۶ درصدی مسافر در ایام نوروز توسط مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی، باید زائران را بر حسب نیاز به سمت اسکان ارزان یا رایگان هدایت کنند. پیشنهاد میشود از ظرفیتهای نهادهای مردمی، منازل شخصی، مساجد و شبکه خدمتگزاران خصوصا سازمانهای مردم نهاد مانند جمعیت خدمتگزاران در این موضوع استفاده شود.
رضایی اضافه کرد: در مقایسه خدمت بین ۶ میلیون زائر بارگاه رضوی در طول سال و بیش از ۵۰۰ هزار زائر پیاده در دهه آخر صفر و کمتر از ۱۰۰ هزار نفرزائر حج، برای رفاه حال زائرین مشهدی، اقدامی ملی لازم است و یکی از راهکارهای آن توجه به بودجه زیارت است.
سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: اگر چه دولت دهم در ۸ آبان ۸۸ با تاکید به جایگاه مشهد بودجه زیارت را پایه گذاری کرد، اما طی این ۱۴ سال همزمان با رشد، توسعه و افزایش جمعیت زائرین، بودجه زیارت معکوس عمل کرده و کم کم از ردیف بودجه ملی حذف شده است که نمایندگان استان باید پیگیر این موضوع باشند.
انتظار میرود مسئولان خراسان رضوی طرحهای ملی را به صورت جدی پیگیری کنند
رضایی ادامه داد: همچنین انتظار میرود متولیان سفر و زیارت استان طرحهای ملی در حوزه بهداشت و درمان، آزادراه حرم تا حرم و آزاد راه مشهد- چناران و قطار سریعالسیر را که جزئی از مطالبات مردم است را همچنان پیگیری و تلاش کنند در برنامه توسعه هفتم نیازهای مشهد به خوبی لحاظ شود.
وی عنوان کرد: اگر قبول کنیم که مشهدالرضا پایتخت معنوی ایران است و این کشور با نام این حضرت عجین شده و بسیاری از مردم برای اینکه دل به دریای معرفت رضوی بسپارند، در برنامه گردشگری خود زیارت را اولویت اول قرار میدهند، لازم است مشهد را شهری فراملی ببینیم و اقداماتی بینالمللی برای این منطقه باید انجام شود.
رضایی اضافه کرد: اگر به ۷۰ قدمگاه در مسیر تردد حضرت توجه کنیم و سایر قابلیتهای فرهنگی مذهبی را نشان دهیم و ظرفیت گردشگری مذهبی را بالا ببریم میتوانیم ادعا کنیم گردشگری مذهبی پیشران اقتصاد گردشگری خواهد بود.
وی در پاسخ به این سوال که وظیفه مجاورین در قبال زائران چیست، گفت: مجاورین حضرت به پاس قدردانی مجاورت، خدمتگزار زائران باشند. از راننده تاکسی تا کاسب بازاری و اصناف اطراف حرم، باید حرمت زائران را داشته باشند، از اجحاف در حق آنها بپرهیزند، از تندخویی و بد رفتاری حذر کنند، ناموس آنها را ناموس خود بدانند و با احترام رفتار کنند، همچنین در همه جا زائر را مقدم بر خود بدانند، خصوصا زائران خارجی.
رضایی اضافه کرد: باید قبول کنیم که امام هشتم(ع) میزبان مهمانان و زائران خود هستند و بر این باور باشیم که در محضر امام معصوم هستیم و همه چیز برای ایشان قابل درک و رویت است، چراکه این حضرت انیس النفوس است.
انتهای پیام