اکبر رضایی تبریزی، مدیرکل صداوسیمای آذربایجان شرقی پنجشنبه، ۲۵ اسفندماه در این نشست اظهار کرد: برای اداره هر جامعهای به چهار نظام نیاز است که رسانه در تمامی این نظامها نقش اثرگذاری دارد.
به گزارش ایسنا، وی افزود: با پیشرفت فناوری در قرن حاضر، همگرایی رسانهای در سه حوزه اطلاعات، ارتباطات و فناوری رخ داده و تحولات عرصه رسانه نشان گرفته از پیشرفت فناوریها است.
وی با اشاره به لزوم شناخت ابزارهای جدید رسانهای در عصر حاضر، گفت: اگر این ابزارها به درستی شناخته نشوند، فعالیت رسانهای دچار نقص خواهد شد. ویژگیها و خصوصیات هر یک از انواع رسانهها از جمله رادیو، تلویزیون، رسانههای مکتوب و ... نیز بایستی شناخته شود در غیر این صورت اثرگذاری رسانه در جامعه غیرممکن خواهد بود.
رضایی از آغاز برنامه نیازسنجی صدا و سیمای مرکز استان از مردم برای تولید آثار تلویزیونی و رادیویی فاخر خبر داد و افزود: احتمالا نتیجه گیری این نیازسنجی تا شهریورماه سال آینده به اتمام برسد.
وی خاطرنشان کرد: انعکاس رویدادها، جزو وظایف اصلی رسانهها است و بایستی اتفاقات روز را به موقع و به نحو احسن اطلاع رسانی کنند. در این راستا واحد خبر صدا و سیمای تبریز نقش بسیار بالایی دارد و بر اساس امکانات موجود در حد توان تلاش میشود تا وقایع را پوشش دهند.
در ادامه معاون پژوهش صدا و سیمای آذربایجان شرقی نیز با اشاره به آمار مخاطبان صدا و سیمای مرکز استان در تبریز، اظهار کرد: بر اساس آمارگیریهای انجام گرفته توسط معاونت پژوهش، درصد مخاطبان شبکه استانی سهند در بهار سال ۹۶ به میزان ۶۳.۳ درصد بود که این رقم در بهار سال ۹۷ به ۵۵ درصد کاهش یافت اما در بهار ۱۴۰۱ به ۵۸ درصد رسیده و امروز در اسفندماه ۱۴۰۱، میزان مخاطبان شبکه استانی سهند در بین مردم تبریز بالغ بر ۶۲.۳ درصد است.
دژم خوی افزود: این آمارگیری بر اساس نمونه گیری از ۶۰۰ نفر ساکن تبریز به تفکیک توزیع جمعیتی مناطق مختلف شهر انجام گرفته است.
وی ادامه داد: بر اساس آمارها، مخاطبان برنامههای رادیو تبریز نیز طی سالیان گذشته از یک ثبات نسبی برخوردار بوده است؛ این آمار شامل ۲۱.۴ درصد در بهار ۹۶ و ۲۶.۷ در بهار ۱۴۰۱ و در نهایت ۲۹.۵ درصد در اسفند ۱۴۰۱ را شامل میشود.
وی با تاکید بر اینکه بر اساس نیازسنجیهای انجام گرفته، مردم از رسانه، دغدغه مندی را میطلبند، گفت: برنامههای بومی و به زبان ترکی، یک امتیاز برای شبکه بوده و باعث جذب مخاطبان میشود.
معاون پژوهش صدا و سیمای آذربایجان شرقی گفت: باید قبول کنیم که سنین جوان و فرهیختههایی با تحصیلات بالای لیسانس به دلیل برنامههای عمومی شبکه سهند، درصد پایینی از مخاطبان این شبکه را تشکیل میدهند.
وی خاطرنشان کرد: ۹۱ درصد از بینندگان شبکه سهند، مخاطب بخش خبری ساعت ۲۳ (۱۱ خبرلری) نیز هستند. این بخش خبری جزو برنامههای پرمخاطب در بین شبکههای استانی کشور است و به عنوان مرجعیت خبری جایگاه خوبی در استان دارد اما با این حال در پوشش اخبار بحرانها با چالشهایی مواجه است.
در ادامه محمدباقر ارجمندی، مدیر اتاق خبر صدا و سیمای آذربایجان شرقی نیز خاطرنشان کرد: محدودیت نیروی انسانی توانمند خبری برای تهیه گزارشهای خبری تصویری باعث ایجاد چالش در پوشش سریع وقایع در شبکه سهند شده است.
وی در تشریح آمار گزارشهای خبری این شبکه، اظهار کرد: روزانه دو گزارش موضوعی از شبکه سهند پخش میشود. در ۱۱ ماه گذشته نیز در مجموع ۶۶۰ گزارش خبری تصویری از شهرستانها پخش شده و ۴۰۰۰ خبر مکتوب نیز در سایت خبرگزاری صدا و سیما انتشار یافته است.
وی در خصوص پوشش خبری زلزله خوی در شبکه سهند نیز ادامه داد: پوشش خبری زلزله خوی از زمان اعلام خبر زلزله در بخش اخبار ساعت ۲۳ شبکه آغاز شد. در ادامه تعدادی از خبرنگاران شبکه در محل حادثه حضور یافته و کمک رسانیهای هلال احمر و ادارات را با تهیه مصاحبه و گزارشهای تصویری و مکتوب پوشش دادند و حتی دو گفتگوی ویژه خبری نیز در این راستا برگزار شد.
ارجمندی از تهیه ۱۰ گزارش موضوعی برای ایام ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: گزارشهای خبری برای معرفی شهدای نقاط محروم استان، مباحث مربوط به مدیریت آب، حوادث طبیعی و ... از جمله فعالیتهای واحد خبر در ایام مختلف است.
در ادامه مهدی راثی، معاون صدای مرکز صدا و سیمای آذربابایجان شرقی نیز در خصوص فعالیت رادیو تبریز تشریح کرد: رادیوتبریز به عنوان دومین شبکه رادیویی کشور، جزو مراکز پرتعهد رادیو در کشور است و نزدیک به ۵۰۰۰ ساعت تعهد کاری دارد.
وی خاطرنشان کرد: ما رادیو تبریز را سه سال پیش با رتبه ۲۶ تحویل گرفتیم ولی امروز مرجعیت خبری و صحت انتشار اخبار، رادیو تبریز را جزو سه رادیو ممتاز برتر کشور کرده است.
وی افزود: معاونت صدای استان در سال ۱۴۰۰ موفق شد بیشترین رشد و ارتقا را در شاخصهای محتوایی صدای کل مراکز داشته باشد. طی دو سال اخیر نیز سه اثر بین المللی برای جشنوارههای خارجی ارسال کردیم که در تاریخ رادیو تبریز سابقه نداشته است.
راثی، برگزاری برنامههای رادیویی و تولید مستندهای فاخر با محوریت بحران قفقاز، معضلات اجتماعی، تصادفات، وضعیت محورهای مواصلاتی و سایر مشکلات را از جمله فعالیتهای این معاونت در تلاش برای زبان گویای مردم شدن، عنوان کرد.
انتهای پیام