محمد رحیمیخوش در گفتوگو با ایسنا در خصوص مشارکت بخش خصوصی در زمینه فرهنگ میزبانی، اظهار کرد: ساخت هتل، رستوران، فضاهایی مانند پارکهای آبی، مجموعههای گردشگری و ایجاد جاذبههای مصنوعی مواردی است که تا حدودی در یک دهه گذشته در مشهد به وجود آمده است و خوشبختانه هتلها، رستورانها، همچنین ایجاد نمایندگی برندهای مختلف در مشهد نشان از توسعه این شهر در یک دهه گذشته دارد و اصلا بزرگنمایی نمیکنیم چراکه مشهد نسبت به سالهای گذشته بسیار پیشرفت داشته است.
وی با بیان اینکه با وجود توسعههایی که اکنون در مشهد به وجود آمده اما همچنان نیازمند توسعه بیشتر آن نیز هستیم، اضافه کرد: ما هر چه بتوانیم مشهد را بیشتر توسعه دهیم و تعداد هتلها، رستورانها، سایتهای مختلف تفریحی و گردشگری و جاذبههای گوناگون گردشگری را افزایش دهیم، باعث میشود که جذب گردشگر بیشتری را در مشهد داشته باشیم.
این کارشناس گردشگری تصریح کرد: در نهایت این امر مهم زمانی به بالفعل تبدیل میشود که مسائل قانونی، آموزش، آداب و معاشرت و دیگر موارد را در شهر ایجاد کنیم تا هنگامی که گردشگر وارد مشهد میشود به معنای واقعی فرهنگ میزبانی را از شهروندان و مسئولان مربوطه مشاهده کند. همچنین احساس ناراحتی و دغدغه برای یافتن هتل، رستوارن، سوغات، بازار و سایت تفریحی، ورزشی و گردشگری را نداشته باشد و مهیا شدن این مسائل مستلزم این است که تمامی موارد گفته شده افزایش پیدا کند.
تنها ۲ پارک گردشگری در مشهد وجود دارد
رحیمیخوش با اشاره به اینکه ما نیازمند به وجود آمدن پارکهای گردشگری بیشتری در شهر مشهد هستیم، عنوان کرد: متاسفانه پارک گردشگری در مشهد تنها پارک ملت و کوهسنگی است. بنابراین بخش خصوصی میتواند با بخش دولتی مشارکت کند تا فضاهای بلاتکلیف و بلا استفادهای که در اقصا نقاط شهر دیده میشود را به پارکهای مصنوعی تبدیل کنند. به عنوان مثال عدم رسیدگی به پارک وکیلآباد آن را از توریستی بودن خارج کرده است. در نتیجه بخش خصوصی میتواند در این حوزه ورود پیدا کند و برای بازسازی و بهسازی این فضای بکر اقداماتی انجام دهد.
وی با بیان اینکه وجود باغ وحش در مشهد این پتانسیل را داشت که منجربه جذب گردشگر شود، اما متاسفانه عدم رسیدگی باعث شد تا حیوانهای این مجموعه یکی پس از دیگری از بین بروند و دیگر جایگزین نشدند، خاطرنشان کرد: به عقیده من باید به جای داشتن باغ وحش به سراغ پارک وحش میرفتیم و فضایی را متناسب با آن برای جذب گردشگر بیشتر فراهم میکردیم.
این کارشناس گردشگری اظهار کرد: کشور مالزی فضایی را برای گردشگران و شهروندان خود فراهم کرده که وارد اتوبوسهای قفسدار میشوند و حیواناتی که آزادانه در پارک جنگلی رفت و آمد میکنند را تماشا میکنند. ما باید باغ وکیلآباد و حیاتوحش را به این صورت در میآوردیم؛ کما اینکه در چند سال گذشته چنین برنامهای وجود داشته اما متاسفانه به دلیل عدم سرمایهگذاری عملی نشده است و به همین دلیل پارک وکیلآباد و باغ وحش در کنار یکدیگر قرار گرفتند تا تبدیل به پارک وحش شوند. همچنین با توجه به اینکه گونههای متفاوتی از پرندگان در مشهد و اطراف شهر وجود دارد، میتوانیم برای جذب گردشگر بیشتر باغ پرندگان ایجاد کنیم.
وی عنوان کرد: متاسفانه در بحث اقامتگاههای بومگردی در مشهد بسیار ضعف داریم، این ضعف نیز ناشی از این است که تمامی افراد مجوز اقامتگاه بومگردی دریافت میکنند در حالی که نسبت به استانداردهای یک اقامتگاه بومگردی آگاه نیستند.
بخش خصوصی میتواند برای توسعه اقامتگاههای بومگردی گام بردارد
رحیمیخوش با بیان اینکه اقامتگاه بومگردی در دنیا تعریف و ویژگیهای منحصر بهفردی دارد، گفت: زمانی که افراد مجوزهایی را برای آپارتمانهای چند طبقه خود به عنوان اقامتگاه بومگردی دریافت میکنند، باعث میشود گردشگر نسبت به آن مکان ناراضی باشد؛ چراکه تفاوت اقامتگاه بومگردی با یک آپارتمان را میداند. متاسفانه در اطراف مشهد تنها چند اقامتگاه بومگردی مطلوب وجود دارد که از شرایط خوبی برخوردار هستند.
وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی میتواند آموزش شهروندان را جزو فعالیتهای خود بداند و آن را انجام دهد، اضافه کرد: باید بخش خصوصی را توجیه کرد که برای آموزش به شهروندان سرمایهگذاری کند و این مورد را در برنامه کاری خود قرار دهد کما اینکه در زمینه هتلداری و گردشگری در مشهد نیز فعال است.
این استاد گردشگری و هتلداری افزود: بخش خصوصی میتواند با سرمایهگذاری در برنامههای تلویزیونی، رسانهها، همایش و گردهماییها و همچنین برگزاری نمایشگاه برای شهروندان به ارتقاء فرهنگ میزبانی و مهماننوازی کمک کند تا در نهایت رضایتمندی گردشگران را به همراه داشته باشد. بنابراین بخش خصوصی میتواند وارد زمینه توسعه گردشگری در فرهنگ میزبانی نیز شود.
انتهای پیام