مدیرکل حوزه وزارتی آموزش و پرورش اعلام کرد

رونمایی از الگوی «مدرسه صالح»؛ بزودی/احیاء امور پرورشی در دستور کار است

مدیرکل حوزه وزارتی آموزش و پرورش ویژگی‌های مدرسه صالح در تراز سندتحول بنیادین را برشمرد و گفت: مدرسه‌ای که دنبال آن هستیم، مدرسه صالح است با الگویی که قرارگاه اجرایی سند به زودی رونمایی خواهد کرد. ما نمی‌توانیم بر اساس ذائقه خودمان برای نسل امروز برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش ایسنا، حجت الله الماسی در آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره علمی پژوهشی فرهنگیان که در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با بیان اینکه یکی از راه‌های پیش روی ما اجرایی‌سازی سندتحول بنیادین است که مطالبه رهبری و صاحب‌نظران تعلیم و تربیت است، گفت: در سند تحول روی چند موضوع تاکید شده است از جمله آنکه مدرسه تراز جمهوری اسلامی و یا تراز سند باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ مدرسه‌ای که بتواند شایسته علمداری آرمان‌های نظام باشد باید در چه بستری رشد کند؟

وی افزود: برخی معتقدند سندتحول بنیادین آرمانی نوشته شده و صحیح است، اما در همین سند گفته شده که باید دانش آموزان به مراتبی از حیات طیبه برسند. ما باید درباره مدرسه صالح که در سند گفته شده، مطالعه کنیم و به شاخصه‌های آن برسیم.

مدیرکل حوزه وزارتی آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مدرسه صالح، ساده‌سازی است، عنوان کرد: باید میان آموزش‌های مدرسه‌ای با نیازهای کار، زندگی، آینده، صنعت و امثال آن، پیوند برقرار کنیم. آموزش پیوندی باید مدنظر باشد به این معنا که هرآنچه قرار است آموزش دهیم، به یک نیاز پاسخ دهد.

الماسی ادامه داد: در حوزه رباتیک و هوافضا کارهای خوبی در پژوهش سراها در حال انجام است. فیلم "پرواز ممنوع" نشان داد که نوجوانان دبیرستانی می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند و در آینده اثرگذار باشند. ساده‌سازی یعنی آموزش‌های مدرسه‌ای را با چالش‌های زندگی متصل کنیم.

وی با اشاره به اینکه دومین شاخص مدرسه صالح، متناسب‌سازی است، گفت: ما با نسلی مواجهیم که بیشترین اطلاعات را از اوان کودکی کسب می‌کنند؛ برخلاف هم‌نسلان ما که دسترسی به اطلاعات همانند اکنون نبود. این نسل می‌تواند کارآفرین‌ترین نسل بشر باشد. مدرسه باید متناسب با این شرایط باشد و زمینه‌هایی را فراهم کند که بچه‌ها بتوانند کارآفرینی کنند.

مدیرکل حوزه وزارتی آموزش و پرورش ادامه داد: انعطاف ویژگی سوم مدرسه صالح است. مدرسه بستر کنش کنشگران متعدد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، خانواده‌ها و... است و مانند یک چاردیواری بسته نمی‌توان به آن نگریست. ریشه مردمی سازی در دولت سیزدهم همینجاست. مردمی کردن مدارس با مدارس غیردولتی متفاوت است. مردمی‌سازی یعنی زمینه کنشگری همه گروه‌های انقلابی، تشکیلات رسمی چون بسیج و... را فراهم کنیم.

الماسی با بیان اینکه ویژگی دیگر مدرسه صالح، مشارکت و تعاون است، اظهار کرد: این نسل به شدت در فضای مجازی حضور دارند و میل به یادگیری انفرادی دارند. این خطرناک است. انسان یک موجود اجتماعی است و یادگیری نیز در اجتماع رخ می‌دهد. مدرسه صالح باید تا جایی که امکان دارد فضا را برای مشارکت در همه عرصه‌ها در راستای نیل به اهداف و آرمان‌های نظام فراهم کند که بهترین تجلی آن در تشکل‌های دانش آموزی و در راس آن بسیج است.

وی اضافه کرد: مدرسه‌ای که دنبال آن هستیم مدرسه صالح است با الگویی که قرارگاه اجرایی سند به زودی رونمایی خواهد کرد. ما نمی‌توانیم بر اساس ذائقه خودمان برای نسل امروز برنامه ریزی کنیم. احیای امور پرورشی به جد در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.

مسئول کمیته اجرایی این جشنواره با بیان اینکه ۴۱۱۹ اثر به دست ما رسید، گفت: آثار به صورتی بسیار دقیق داوری شدند و امروز از برگزیدگان تقدیر می‌شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1401122215542
  • خبرنگار : 71424

برچسب‌ها