سازههای نصفه کارهای که قرار بود به عنوان ایستگاه اتوبوس BRT در شهر مورد استفاده قرار گیرند تا از حجم این شلوغی بکاهند در حال حاضر نه تنها کارایی ندارند بلکه معضل جدیدی برای نمای شهری شدهاند و از اینها گذشته ۵۰۰ میلیارد ریال اعتباری که در سال ۱۳۹۴ برای این پروژه در نظر گرفته شد به هدر رفت.
پروژه راهاندازی ایستگاههای اتوبوس BRT بندرعباس با طرحی که موارد آن از جمله شامل خرید ۲۲ دستگاه اتوبوس BRT،طراحی و جانمایی ۲۲ ایستگاه اتوبوس تندرو، آمادهسازی ۱۴ پل عابر پیاده، نردهگذاری مسیر BRT به طول ۳۰ کیلومتر و برنامهریزیهای دیگر، با پیشنهاد ۲ مسیر در سال ۹۴ شروع شد.
مسیرهای پیشنهادی این طرح از پایانه دفاع مقدس تا پایانه ولیعصر بود که یک ایستگاه از میدان یادبود تا میدان انقلاب و ایستگاه دوم از میدان انقلاب تا هدیش ادامه داشت که مسیر شماره یک از پایانه دفاع مقدس به پایانه ولیعصر با عبور از بلوار علیابنابیطالب، بلوار امام خمینی، تقاطع داروپخش، بلوار امام خمینی ضلع غربی خیابان طلوع، بیمارستان خاتمالانبیاء، حد فاصل سید مظفر و بلوار چمران، تقاطع نواب صفوی، پارک شهر، مصلی، شهرداری مرکزی ضلع غربی میدان ابوذر، ضلع شرقی فلکه برق، بلوار امام موسی صدر، میدان شهدا، مجتمع ورزشی هفتم تیر، دانشگاه پیام نور، چهار راه ۲۲ بهمن، سورو و ضلع غربی شهرک شهید باهنر برای جابجایی شهروندان در نظر گرفته شده بود.
این پروژه از ابتدا انتقادهای زیادی را به همراه داشت، از جمله اینکه برای آن زیر ساختهای لازم موجود نبود با این حال اعتبارات مورد نظر را دریافت و در نهایت با ساخت سازههای نیمه کاره و خرید چند دستگاه اتوبوس رها شد.
در سال ۱۳۹۷ در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس اتمام قطعی پروژه تا پایان آن سال تصویب شد و از آن زمان به بعد شاهد توقف در وضعیت این طرح و تنها وعدههایی برای ادامه روند آن با اصلاحات و تغییرات بودیم که هرگز عملی شد. حال ایستگاههای نیمه کاره وسط خیابان که مدتهاست رها شده هر روزه یادآور این پروژه بیحاصل برای شهروندان است.
در گفت و گو ایسنا با شهروندان نارضایتی زیادی را در مورد این ایستگاههای نیمه کاره شاهد بودیم که آنها را مخروبههایی خطاب کردند که نه تنها سالهاست رها شده و برای عبور و مرور میتوانند مشکل ساز باشند، بلکه دیده شده که بیخانمانها و معتادان این روزها در آنها اسکان دارند.
برای بررسی بیشتر وضعیت پیش رو این طرح گفتوگویی با رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر بندرعباس و معاون حمل و نقل و ترافیک شهری بندرعباس داشتیم.
با وضعیت کنونی شهر بندرعباس، شهرداری و شورا قطعا مخالف اجرای BRT هستند
حسن سالاری -رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر بندرعباس- در گفتوگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت این طرح گفت: در مدتی که توفیق دارم به عنوان رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل ترافیک شورای شهر انجام وظیفه کنم، چندین جلسه را در حوزه حمل و نقل و ترافیک با استفاده از مشاوران کشوری و ملی هم استانی داشته و جلساتی در این باره برگزار کردهایم.
وی تصریح کرد: با وضعیت کنونی شهر بندرعباس، شهرداری و شورا قطعا مخالف اجرای بحث BRT هستند و اینکه هنوز تصمیمگیری قطعی نکردهایم و به جمعبندی نرسیدهایم صرفا به این دلیل است که نمیخواهیم این تصمیم مانند اجرای این طرح باشد چرا که در این طرح پس از اجرا متوجه شدند که تصمیم اشتباهی بوده است .
سالاری بیان کرد: ما به دنبال این هستیم که این اشتباه را حداقل با نظر کارشناسی و تخصصی پیش ببریم که اگر قرار باشد ایستگاههای BRT جمعآوری شوند نهایت تلاشمان را کرده باشیم که حقی از مردم ضایع نشده باشد و همچنین خروجی کاشناسی شده داشته باشیم.
وی با اشاره به پیگیری درباره ایستگاههای BRT خاطرنشان کرد: تمامی مشاورینی که حتی در دوران اجرای این طرح نظر به اجرای آن داده بودند نیز در حال حاضر با وضعیت کنونی شهر بندرعباس مخالف آن هستند و امیدواریم که هرچه زودتر به نتیجه رسیده و در صحن شورا این موضوع را به رای گیری گذاشته ومصوب کنیم.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر بندرعباس ادامه داد: بنده در حال حاضر نظر اعضا و کارشناسان شهرداری را گرفته و در این باره شورا و شهرداری به یک نظر واحد رسیدهاند که با وضعیت کنونی شهر بندرعباس این طرح قابل اجرا نیست و این به این معناست که تجهیزات، امکانات و وسایلی که برای این طرح خریداری شده را در حمل و نقل و ترافیک شهر در بخش های دیگر استفاده شود چرا که در این طرح هزینه بیتالمال شده است و باید در این باره تصمیم درستی گرفته شود.
اجرای BRT در بندرعباس منتفی نیست/نیازمند کارشناسی و مطالعه کاملتری هستیم
عبدالحسین ارجمند معاون حمل و نقل و ترافیک شهری بندرعباس در گفتوگو با ایسنا، درباره طرح BRT، اظهار کرد: طرح احداث BRT طرحی جامع است و شهرداری اجرای آن را شروع کرد، تعدادی اتوبوس خریداری و برای چند موضوع قرارداد بسته شد که یکی از این موضوعات احداث ایستگاهها بود.
وی ادامه داد: ادامه طرح با توجه به افزایش نرخی که در آن سالها بوجود آمد و با توجه به نقدینگی شهرداری و موضوعاتی که در روند تاخیر پروژه پیش آمد از جمله تغییراتی که در معابر پیش آمد و موضوعات کاربریهای جدیدی شکل گرفت باعث معطل ماندن قسمتهایی از کار شد اما اخیرا برای کارشناسی موضوع ورود کردیم.
وی با اشاره به اینکه کارشناسان خبرهای را از مناطق مختلف هم بهصورت تئوری هم به صورت حضوری در محل وارد موضوع کردیم، بیان کرد: طبق کارشناسیهای انجام شده این نتیجه حاصل شد که در حال حاضر ادامه این طرح با توجه به شرایط موجود به صلاح نیست و پیشنهاد شد که در حال حاضر از وضعیت اتوبوسها و ایستگاهها برای حمل و نقل استفاده کرده و ایستگاهها را برای خطوط جدید جابجا کنیم، اتوبوسها به همین شکل فعالیت کرده و خدمات دهند تا نهایتا طرح BRT با کارشناسی و مطالعه کاملتر و فراهم کردن یک سری زیر ساختهای اولیه به وقت خودش اجرا شود.
ارجمند تصریح کرد: در حال حاضر قرار بر این است که از ظرفیتهای موجود در حمل و نقل به شکل دیگری استفاده شود، این پیشنهاد را به شورا دادهایم و پس از اعلام نتیجه شورا، نسبت به جابجایی ایستگاهها اقدام کرده و خطوط جدید را تکمیل و اجرا خواهیم کرد که این ایستگاهها از معبر بلوار امام جمعآوری شوند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر منتظر پاسخ شورا هستیم، بعد از شورا این تصمیم باید در مراجع دیگر نیز تائید شود ولی نهایتا بحث بر اجرای (BRT) منتفی نیست چرا که یکی از نیاز های شهر است ولی این موضوع باید به موقع و با انجام زیرساختهای درست اجرا شود.
به گزارش ایسنا، به نظر می رسد که پروژه بلندپروازانه و بیحاصل بیآرتی شهر بندرعباس در حالی به پایان کار خود رسیده است که شهروندان بندرعباسی نه تنها شاهد بهرهبرداری از این پروژه نخواهند بود بلکه باید در انتظار جمعآوری بقایای طرح ناکام شهرداری بنشینند. انتظار میرود که در آیندهای نزدیک با فراهم کردن زیرساختهای مناسب، شاهد اجرای این پروژه در سطح شهر بندرعباس باشیم. در پایان باید دید شهرداری بندرعباس پاسخگوی ابهامات و شبهاتی که در خصوص این پروژه ناکام برای شهروندان ایجاد شده، خواهد بود یا خیر؛ ابهاماتی نظیر بودجههای هنگفتی که در پروژههای نیمه کاره و بیحاصل شهرداری به هدر میروند، در حالی که میتوانستند گوشهای از چالههای مشکلات شهر را پر کنند و شفافیت در خصوص برخورد با عاملان کمکاریهای صورت گرفته که یک مطالبه به حق مردمی است را محقق کنند.
انتهای پیام