مهدی عبدیان نشست خبری ائتلاف تحول و شفافیت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که امروز در کشور و در استان قزوین داریم مشکل بیکاری است، آقای رجبی، دادستان مرکز استان در تاکستان فعالیتهایی برای حل این مشکل داشتند و با حل مشکلات واحدهای تولیدی، اشتغال تاکستان حدود ۳۰ درصد افزایش یافت و حل مشکل اشتغال منجر به کاهش آمار جرم شده است. منظور اینکه مشکل ریشهای ما بیکاری است یعنی ما هر چقدر کمک کنیم مشکل صادرات و تولید استان حل شود خیلی از موضوعات اجتماعیمان مرتفع خواهد شد.
وی ادامه داد: اتاق بازرگانی نهاد مهمی است، شاید به نظر نیاید و بگویند ۵۰۰ نفر میخواهند رأی بدهند و این همه حاشیه درست کردهاند، درصورتی که این طور نیست و این ۵۰۰ نفر اقتصاد استان را تغییر خواهند داد.
عبدیان گفت: مشکلات و موضوعاتی وجود دارد که هم در بخش تولید و هم در صادرات استان با آنها مواجه هستیم، ما در بهترین حالت حدود هفتصد میلیون دلار از استان صادرات داشتیم که با توجه به صنعتی بودن استان قزوین این رقم، عدد قابلقبولی نیست.
وی تصریح کرد: نائب رئیس فعلی اتاق بازرگانی هستم و با تیم فعلی کار کردهام و برای آنها احترام قائلم اما به شیوه کاری و مدیریتی کنونی انتقاد دارم و چون به اهداف ترسیم شده نرسیدیم تصمیم گرفتیم با یک تیم جدید برای ایجاد تحول در اتاق اقدام کنیم.
این مسئول گفت: نمایندههایی که در ادوار گذشته در اتاق بازرگانی قزوین فعالیت داشتند خودشان از جنس تولید و صادرات نبودند یعنی نمیتوانستند دغدغه یک تولیدکننده را درک کنند، در دوره کنونی اتاق بازرگانی قولهایی داده شد اما تقریباً هیچ کدام به نتیجه مطلوب نرسید.
اتاق بازرگانی در گذشته در حیطه وظایفش عمل نکرده است
وی بیان کرد: به طور کلی اتاق بازرگانی نیاز به تغییر دارد، باید آدمی باشد که حداقل خودش دستی در کار تولید داشته باشد. مثل این میماند که من بخواهم در کار رسانه دخالت کنم، قطعاً نمیتوانم موفق شوم، این اتفاق الان اتاق بازرگانی افتاده است. استانهای دیگر را هم رصد کنید موضوع همین است.
این صنعتگر خاطرنشان کرد: تلاش برای حل مشکلات مالیاتی و بیمهای شرکتهای صنعتی از وظایف ذاتی اتاق بازرگانی است اما اتاق قزوین در سنوات گذشته برای حل این مشکلات گامی برنداشته و آنچه ما شاهد آن بودهایم بیشتر نمایش بوده تا عمل به وظایف مهمی که برای اتاق تعریف شده است.
وی تأکید کرد: در ائتلاف تحول و شفافیت از فعالین بخشهای مختلف مانند کشاورزی، فولاد، حقوقی، هیدروکربنها، پلیمر، دانش بنیان، شیمیایی و لوازم خانگی استفاده شده و از هر گروه بزرگ تولیدی در استان نماینده داریم.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان قزوین اظهار کرد: ارتباط با رسانه در دوره جدید تغییر خواهد کرد و در این حوزه، محدودیتی نخواهیم داشت و نشستهای خبری مستمر برگزار خواهد شد، عملکرد سه ماهه حتی عملکرد مالی در سایت اتاق منتشر خواهد شد و تلاش میکنیم درآمد اتاق برای فعالین اقتصادی و ذینفعان باشد.
اهداف ائتلاف تحول و شفافیت چیست؟
فرهاد کیایی عضو این ائتلاف در این جلسه اظهار کرد: رویکرد ما در ائتلاف تحول و شفافیت این است که بتوانیم با شناسایی مشکلات گذشته به سمت پویایی و شکوفایی اتاق بازرگانی استان قزوین گام برداریم و برای این کار برنامهریزی مدونی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: ۱۴ هدف در برنامههای ما وجود دارد، یکی از اهداف ما رساندن اتاق بازرگانی قزوین به جایگاه واقعی است؛ بر حوزه صادرات تمرکز خواهیم کرد، کارآفرینی در میان بانوان و کمک به بهبود و اصلاح سیاستها در حمایت از بانوان کارآفرین از دیگر اهداف ائتلاف تحول و شفافیت است.
این صنعتگر بیان کرد: توجه به جوانان فرهیخته برای توسعه بیشتر استان قزوین، توسعه آموزشهای اثربخش و برجسته به جهت توانمندسازی اعضا، توسعه کارآفرینی و همکاری با شرکتهای دانشبنیان، تقدیر از فرهیختگان در سطوح و جایگاههای مختلف، صیانت از حقوق قانونی اعضا، بهبود مستمر محیط کسب و کار، ارتقای سطح کیفیت زندگی اعضا مانند ایجاد روشهای پایش سلامت از اهداف این ائتلاف است.
برنامه ائتلاف تحول و شفافیت عملیاتی است
مجید آهنگریان دیگر عضو ائتلاف تحول و شفافیت در این نشست اظهار کرد: بهترین نوع رقابت در انتخابات، ارائه برنامههای عملی و حرکت در مسیر قانون است و بایستی گرهگشایی از مشکلات، رفع موانع، پاسخگویی به ذینفعان در اولویت هئیت رئیسه اتاق بازرگانی قزوین قرار گیرد.
وی ادامه داد: اتاق بازرگانی قزوین این بضاعت را دارد که در عرصه ملی و بینالمللی بیشتر نقش داشته باشد و «ائتلاف تحول و شفافیت» در مسیر توسعه فعالیتهای فرامرزی برنامه دارد.
این صنعتگر افزود: در دوره جدید مدیریت اتاق بازرگانی قزوین حضور در کمیسیونهای تخصصی و کارگروههای ستاد تسهیل برای شناسایی و حل مشکلات و استفاده از همه ظرفیتهای اقتصادی استان برای رونق کسبوکار مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی باید اساسنامه خدمات خود را به فعالین اقتصادی ارائه دهد، باور داریم که میتوانیم مشاور سه قوه باشیم و در این راستا باید ضمن درنظر گرفتن حقوق فعالین اقتصادی ایفای نقش داشته باشیم.
آهنگریان ضمن تأکید بر اینکه در ارائه برنامه رویاپردازی نکردهایم و آنچه تدوین شده عملیاتی خواهد شد، بیان کرد: یکی از رویکردهای ما تعامل و همفکری با سایر اتاقهای بازرگانی در استانهای مختلف است تا با خرد جمعی بتوانیم بهتر عمل کنیم.
شناسایی بازارهای هدف برای توسعه صادرات
علی نصراللهی یکی دیگر از اعضای ائتلاف تحول و شفافیت در این برنامه اظهار کرد: اتاق قزوین در چهار سال گذشته موفق نبود، در تابستان امسال ۵۸ روز برق نداشتیم اما اتاق بازرگانی در آن روزگار سخت همیار ما نبود و در دوره قبلی مدیریت اتاق بازرگانی نواقصی وجود داشت که ائتلاف تحول و شفافیت میتواند آن را برطرف کند و همراه صنعت و تولید باشد.
وی افزود: خود رأیی، عدم تعامل و شفافیت و مدیریت در سایه از جمله موضوعاتی بود که در اتاق بازرگانی وجود داشت و به همین دلیل ما برای ایجاد تحول و شفافیت با ائتلافی به همین نام برای انتخابات ورود کردیم و سعی ما این است به اهداف تعیین شده خود برسیم.
این صنعتگر بیان کرد: یکی از وظایف اتاق بازرگانی، شناسایی بازارهای هدف برای کمک به توسعه صادرات است که در گذشته به درستی به آن عمل نشده است، در این راستا تلاش ما این خواهد بود که بازارهای هدف صادرات را شناسایی کنیم زیرا فقط کشورهای همسایه بازارهای مطمئنی برای ما نیستند.
نصراللهی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر این است که در اتاق بازرگانی باید به جای هزینه در کارهایی مانند کمک به نیازمندان (که در جای خود مهم است اما باید به صورت شخصی انجام شود) بایستی دغدغه مدیریت اتاق بازرگانی حل مشکلات تولیدکنندگان باشد بنابراین در «ائتلاف تحول و شفافیت» مهمترین رسالت خدمترسانی به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی خواهد بود.
جایگاه اتحادیه صادرکنندگان در اتاق بازرگانی
مجید سعیدیان عضو ائتلاف تحول و شفافیت نیز در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: بخشی از روشهای مدیریت اتاق بازرگانی قزوین در گذشته اشکال داشته بنابراین باید یک اکوسیستم مناسب بازرگانی ایجاد شود و با تعامل منطقی به سمت پویایی و تحول گام برداشته شود زیرا اتاق بازرگانی ظرفیت خوبی است تا صدای تولیدکننده و صادرکننده را به گوش مسئولان کشور برساند.
وی عنوان کرد: صنایع بزرگی در استان قزوین مستقر هستند که سهم زیادی از صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری استان را بر عهده دارند که باید از این صنایع حمایت جدی صورت بگیرد لذا در دوره جدید باید به گونهای گام برداریم تا اتاق بازرگانی محور فعالیتهای اقتصادی مهم باشد.
این صنعتگر تصریح کرد: رویکرد ائتلاف تحول و شفافیت این است که برای اتحادیه صادرکنندگان در اتاق بازرگانی جایگاه مؤثری در نظر بگیرد و در کنار آن تشکلها نیز در اتاق مستقر شوند و بتوانند به فعالیتهای اقتصادی و رونق کسبوکارها کمک کنند.
سعیدیان گفت: اعضای ائتلاف تحول و شفافیت بالغ بر ۴۵۰ میلیون دلار سهم صادراتی استان را به خود اختصاص داده و برای ۵۰۰۰ نفر در استان اشتغالزایی ایجاد کردهاند لذا نمیتوان این ظرفیت را نادیده گرفت و در صورت اعتماد به این اعضا میتوان آینده خوبی را برای اتاق بازرگانی قزوین رقم زد.
اتاق بازرگانی باید پاسخگو باشد
بهنام شیرمحمدی دیگر عضو این ائتلاف نیز در این برنامه اظهار کرد: اتاق بازرگانی باید پاسخگوی فعالان اقتصادی باشد و با شفافیت وظایف خود را پیش ببرد و رویکرد ما نیز در اتاق آینده در پیش گرفتن فضای تعاملی، شفاف و پاسخگویی است.
وی بیان کرد: قزوین به عنوان یک استان صنعتی باید نقش بیشتری در فعالیتهای اقتصادی داشته باشد و یکی از رویکردهای ائتلاف تحول و شفافیت این است، کسانی که کارت بازرگانی خود را به تهران منتقل کرده و یا سرمایههای اعتباری خود را در مناطق دیگر متمرکز کردهاند با تعامل مجاب شوند در مقابل خدماتی که از استان میگیرند کارت بازرگانی و حسابهای بانکی خود را به قزوین منتقل کنند.
شیرمحمدی خاطرنشان کرد: از فعالان اقتصادی واجد شرایط رأی دادن در انتخابات ششمین دوره هیئت رئیسه اتاق بازرگانی درخواست میشود در روز ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۱ برای ایجاد وحدت رویه و تمرکز در تصمیمگیری و اتخاذ سیاستهای هماهنگ به یک لیست کامل رأی دهند تا دچار چالش نشویم و هر تیمی که رأی لازم را کسب کرد با آرامش بیشتر بتواند برنامههای خود را عملیاتی کند و در خدمت فعالان اقتصادی استان باشد.
انتهای رپرتاژ آگهی