استاندار خراسان رضوی:

تبدیل فرودگاه مشهد به شهر فرودگاهی در کارگروه ملی زیارت به تصویب رسیده است

استاندار خراسان رضوی با اشاره به برنامه‌های قرارگاه عملیاتی خدمات سفر گفت: فرودگاه بین‌المللی مشهد نیز باید به شهر فرودگاهی تبدیل شود که در سفر دولت و کارگروه ملی زیارت به تصویب رسیده است.

یعقوبعلی نظری، شامگاه ۱۵ اسفند ماه، در جلسه با اعضای هیأت مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران که در دفتر استاندار برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: زائران از مبادی ورودی استان زیر چتر خدمات و پذیرایی قرار می‌گیرند. زائران توقع دارند امکانات و خدمات لازم برای اسکان و پذیرایی آن‌ها در مشهد فراهم شود که تامین همه نیاز آن‌ها سخت و سنگین است و در این زمینه به مساعدت و کمک نیاز داریم.

وی با اشاره به اهمیت اسکان زائران ادامه داد: با توجه به روند رو به رشد حضور زائران در مشهد، ما حداقل به یک میلیون تخت نیاز داریم که باید به برنامه عملیاتی تبدیل و حمل‌ونقل متناسب نیز تمهید شود.

نظری یادآور شد: کشور ما یک مزیت استثنائی و ویژه دارد که می‌توانیم از وجود  امام‌رضا(ع) در ابعاد مختلف استفاده کنیم. همچنین زیارت تسهیل‌کننده بسیاری از امور است و باید امکانات فراهم شود تا مردم به مشهد سفر کنند.

وی با بیان‌ اینکه باید برای اسکان زائران چاره‌اندیشی شود، عنوان کرد: اطراف حرم مطهر رضوی دیگر پاسخگوی جمعیت زائران نیست و باید از ظرفیت اراضی در دیگر نقاط نیز استفاده شود تا زائران و مسافران با استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی در کمترین زمان بتوانند به حرم مطهر برسند.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه افزایش ظرفیت حمل‌ونقل هوایی، ریلی و جاده‌ای در دستور کار جدی است، افزود: همچنان پیگیر آزادراه حرم تا حرم هستیم تا فعال شود. فرودگاه بین‌المللی مشهد نیز باید به شهر فرودگاهی تبدیل شود که در سفر دولت و کارگروه ملی زیارت به تصویب رسیده است.

نظری تصریح کرد: ساماندهی حمل‌ونقل ریلی یکی از راهکارهای افزایش ظرفیت جابجایی مسافر به مشهد است که در سال گذشته با شرکت چینی در این خصوص رایزنی‌هایی انجام شد و رئیس‌جمهور در سفر خود به این کشور تفاهم‌نامه‌های اولیه را امضا کرد.

وی عنوان کرد: با نگاهی تحولی به سرعت به این سمت می‌رویم که تمام امکانات برای حضور زائران باید فراهم باشد. همچنین باید به ساخت‌وساز و مرتفع‌سازی در اطراف حرم مطهر رضوی نگاه چند بعدی داشت و برای حفظ دید بصری این منطقه به صورت ویژه اقداماتی انجام داد.

تمهیدات لازم برای سفرهای زیارتی و سیاحتی تدبیر شده است

یحیی نقی‌زاده محجوب، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این جلسه عنوان کرد: با توجه به همزمانی تعطیلات نوروزی با ماه مبارک رمضان تمهیدات لازم برای سفرهای زیارتی و سیاحتی تدبیر شده است.

وی افزود: برای تامین خدمات پذیرایی، اقامت و خدمات تفریحی و رفاهی در استان‌ها اقدام شده و از طرفی بحث‌های نظارتی در زمینه قیمت‌ و نرخ‌نامه‌ها مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین با توجه به همزمانی ماه مبارک رمضان و تعطیلات رعایت حرمت و شان این ماه در مراکز پذیرایی مورد توجه قرار گرفته است.

نقی‌زاده محبوب ادامه داد: در دهه آخر صفر خدمت‌رسانی به زائران در مشهد الرضا(ع) به خوبی انجام شد و اکنون نیز این خدمت‌رسانی ارتقاء یافته است، با توجه به عملکرد موفق قرارگاه عملیاتی خدمات‌رسانی به زائران باید این نوع پذیرایی به عنوان الگوی پذیرایی ایرانی اسلامی معرفی و استفاده شود.

قرارگاه عملیاتی موجب تسهیل خدمت‌رسانی به زائران شده است

جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه حرفه ای هتلداران ایران عنوان کرد: قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد اقدامی خلاقانه است که طرح‌ها و برنامه‌های این قرارگاه موجب تسهیل خدمت‌رسانی به زائران شده است.

وی با اشاره به طرح زیارتی مبدا تا مبدا گفت: با توجه به اینکه زائران از اقصی نقاط کشور به مشهد مشرف می‌شوند روسای جوامع حرفه‌ای هتلداران استان‌های کشور و مناطق آزاد آمادگی دارند که این طرح با بیشترین خدمت و رضایت زائران به سرانجام برسد.

حمزه‌زاده افزود: استان خراسان رضوی بسیار گسترده است و جاذبه‌های گردشگری و سیاحتی زیادی دارد، به همین دلیل ما به دنبال این هستیم که با بازدید گردشگران از سایر شهرها و جاذبه‌ها در نقاط مختلف استان از جمله نیشابور ماندگاری زائران و مسافران را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: در مسیر حضور زائران در مشهد مشکلات متعدد وجود دارد که یکی از آن‌ها کمبود پرواز و بالا بودن قیمت بلیت هواپیماست.

در ادامه حجت‌اسلام گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های مردمی در حوزه زیارت توسط اعضای جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی انجام شده است، به همین دلیل حدود ۵۲ درصد هتل‌ها و مراکز اقامتی کشور در مشهد قرار دارد.

وی با اشاره به رویکرد تعاملی و حضور در صحنه جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی اظهار کرد: جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در دهه آخر صفر امسال فراتر از وظایف عمل کرد، اگر چه در مراکز اقامتی در ازای خدمات پول دریافت می‌شد اما زائران پیاده به صورت رایگان در مراکز اسکان موقت پذیرایی شدند.

نقش پررنگ جوامع حرفه‌ای هتلداران در طرح زیارتی مبدا تا مبدا

سید جواد موسوی، مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: جوامع حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی و ایران می‌توانند در اجرای طرح زیارتی مبدا تا مبدا نقش بسیار تاثیرگذاری داشته باشند.

همچنین محسن داوری، فرماندار مشهد در ادامه تصریح کرد: قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد بر مبنای  حمایت‌های مردمی از زیارت تشکیل شده است. همچنین از تصمیمات جامعه حرفه‌ای هتلداران برای حضور و خدمت‌رسانی بیشتر به زائران حمایت خواهیم کرد.

شهرام شیروانی، نائب رئیس جامعه هتلداران ایران نیز خواستار ساماندهی خانه مسافرها شد و گفت: با توجه به ماده ۲۳ قانون خدمات کشوری و اجرای طرح مولدسازی در دولت مهمانسراهای دولتی فعال در استان خراسان رضوی باید تعیین تکلیف شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401121612102
  • خبرنگار : 50378