رویداد " در مسیر کشاورزی دانش بنیان" در کرمانشاه برگزار شد

اولین رویداد استانی فناورانه کشاورزی و منابع طبیعی - در مسیر کشاورزی دانش بنیان - در کرمانشاه برگزار شد.

دکتر سیامک آزادی رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه، امروز (16 اسفند)، در این رویداد، گفت: از آنجایی که کشاورزی یکی از حوزه‌های اولویت دار کرمانشاه بوده و از محورهای توسعه استان محسوب می‌شود، برگزاری چنین رویدادهایی می‌تواند در جهت رشد و تقویت این حوزه به استان کمک کند.

آزادی با بیان اینکه آینده اقتصادی کشور دیگر دست صنعتگران با سابقه و با منابع مالی بالا نیست، گفت: قطعا استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا آینده اقتصادی کشور را در دست خواهند گرفت، لذا ما هم برای اینکه از توسعه جا نمانیم باید روی برگزاری بیشتر این دست استارتاپ‌ها و رویدادها سرمایه گذاری کنیم.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به ویژگیهای ایده پردازان موفق داشت و از افراد صاحب ایده خواست شکست در رویدادهای اینچنینی را هم موفقیت پنداشته و آن را به نردبانی برای پیشرفت خود تبدیل کنند.


وی در ادامه با اشاره به اهدای کمک هزینه از سوی پارک علم و فناوری کرمانشاه به 10 نفر اول این رویداد جهت شرکت در رویداد ملی که قرار است اردیبهشت ماه برگزار شود، گفت: امیدواریم این حمایت بتواند در ارتقای ایده‌های نخبگان حوزه کشاورزی استان تاثیرگذار باشد و آنها با شرکت در رویداد علمی بتوانند برای خود شریک‌های تجاری و همکاران خوبی را پیدا کنند. 

آزادی اشاره‌ای هم به روند افزایشی تعداد شرکت‌های دانش بنیان در استان کرمانشاه داشت و گفت: در حالیکه سال گذشته 62 شرکت دانش‌بنیان در استان فعال بود، هم اکنون این تعداد به 82 شرکت رسیده است.

وی ادامه داد: هم اکنون 450 واحد فناور و دانش بنیان در استان فعال است که 82 واحد آن دانش بنیان است. 


44 ایده نوآورانه به دبیرخانه رویداد رسید 


به گزارش ایسنا، دکتر جلال قادری رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه نیز  با بیان اینکه فرآیند اجرایی برگزاری این رویداد از آذر ماه استارت خورد، گفت: 44 ایده نوآورانه به دبیرخانه رویداد رسید که بعد از پالایش‌های اولیه 17 ایده به مرحله داوری رسیدند.

وی مبنای داوری‌ها را فناورانه بودن، نوآوری و قابلیت تجاری سازی و نوپا بودن عنوان کرد و افزود: به نفرات اول تا ششم رویداد جوایزی اهدا و سه نفر اول به رویداد ملی که اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد، راه پیدا خواهند کرد.


رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه افزود: این رویداد در محورهای ایده‌های فناورانه، نوآورانه و دانش بنیان در حوزه‌های الگوی کشت و حفظ منابع پایه، فناوریهای نوین در کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست، زراعت دیم و تاب آوری در شرایط تغییر اقلیم، زنجیره ارزش در تولیدات کشاورزی و دامی، ارتقای بهره‌وری در تولیدات دام، طیور و آبزیان، کشاورزی هوشمند، بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی برگزار شده است.

قادری ابراز امیدواری کرد: برگزاری این چنین رویدادهایی بتواند در افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی استان تاثیرگذار بوده و بتواند فاصله بین کشاورزان معمولی و پیشرو را کمتر کند.


صاحبان ایده‌های برتر در اولویت پذیرش پارک علم و فناوری و مرکز رشد خواهند بود

شهاب خوش‌خوی مدیر مرکز رشد کشاورزی پارک علم و فناوری کرمانشاه نیز برگزاری این رویداد را فرصتی برای معرفی ایده‌های نخبگان عنوان کرد و افزود: مهمترین هدف از برگزاری این رویداد شناسایی چهره های نخبه حوزه کشاورزی و ایده پردازی است و امیدواریم در آینده با حمایت از چهره های شاخص شاهد تاثیر این نوع رویدادها در بخش کشاورزی استان باشیم.


وی با اشاره به اینکه داوری این رویداد بر عهده تیم‌هایی متشکل از اعضای مرکز تحقیقات کشاورزی و پارک علم و فناوری کرمانشاه است، گفت: صاحبان ایده‌های برتر این رویداد علمی در اولویت پذیرش پارک علم و فناوری و مرکز رشد خواهند بود.


پیشنهاد برگزاری یک همایش برای جذب سرمایه گذاران بخش کشاورزی 

ایرج بهرامی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه نیز در این رویداد با بیان اینکه نظام مهندسی کشاورزی کرمانشاه قریب 10 هزار عضو فارغ التحصیل دارد، گفت: هم اکنون به ازای هر 90 هکتار از اراضی زراعی استان یک فارغ التحصیل بخش کشاورزی داریم که با تکیه بر توان علمی آنها می‌توان بخش کشاورزی استان را متحول کرد.

بهرامی با بیان اینکه فارغ التحصیلان کشاورزی سرمایه‌های پنهان بخش کشاورزی استان کرمانشاه هستند، گفت: بدون استفاده از نیروی انسانی توانمند امکان ندارد به کشاورزی دانش بنیان دست پیدا کنیم.

وی در ادامه اشاره ای هم به دستمزدمحور بودن کارشناسان کشاورزی داشت و گفت: می‌خواهیم کارشناسان بخش کشاورزی استان را به سمت دانش مزدمحور بودن ببریم و در این راستا راه اندازی سامانه ای برای معرفی کارشناسان کشاورزی و فارغ التحصیلان دانشگاهی استان را در برنامه داریم.

بهرامی در ادامه با بیان اینکه برای توسعه بخش کشاورزی باید سرمایه گذاران را جذب استان کنیم، گفت: هم اکنون کمترین میزان سرمایه گذاری در استان کرمانشاه به بخش کشاورزی مربوط است.

 وی پیشنهاد برگزاری یک همایش برای جذب سرمایه گذاران بومی و غیربومی به بخش کشاورزی را مطرح کرد و افزود: باید سرمایه گذاران را برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاروزی استان ترغیب کرده و از این طریق زمینه ساز توسعه بخش کشاورزی استان بشویم.

در حاشیه برگزاری این رویداد نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های شرکتهای دانش‌بنیان و فناور کشاورزی و منابع طبیعی استان و نیز چهار کارگاه آموزشی با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و پارک علم و فناوری استان برگزار شد.


 انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401121612094
  • خبرنگار : 50180