پایانههای باتری را برای از بین بردن خوردگی تمیز کنید. پایانهها را از نظر تجمع پودری بررسی کنید که ممکن است سبز، آبی، خاکستری یا سفید باشد. از یک کاغذ سنباده برای تمیز کردن خوردگی پایانهها تا زمانی که براق شوند، استفاده کنید. به یاد داشته باشید که اسید باتری خودرو شما خورنده است، بنابراین از قرار دادن آن روی پوست یا لباس خودداری کنید.
باتری سپاهان باتری مناسب را برای جایگزینی بخرید، از باتری قدیمی عکس بگیرید یا اطلاعاتی مانند اندازه، ابعاد و برند مورد نظر را یادداشت کنید. به یک فروشگاه قطعات خودرو سر بزنید و این اطلاعات و همچنین سال، ساخت، مدل و اندازه موتور وسیله نقلیه خود را به منشی بدهید. آنها میتوانند جایگزین مناسب را برای شما بیابند.
باتریهای خودرو از نظر اندازه و ظرفیت الکتریکی متفاوت هستند، بنابراین مطمئن شوید که برای وسیله نقلیه شما طراحی شده است. اگر اندازه مناسبی نداشته باشد، ممکن است باتری به درستی در حفرهای که قرار است در آن قرار گیرد، قرار نگیرد.
اگر در تهران زندگی میکنید، لازم است باتری قدیمی را با خود بیاورید. برخی از فروشگاههای قطعات خودرو این امکان را در نظر گرفتهاند که باتری فرسوده را از شما تحویل بگیرند تا به بازیافت اصولی این قطعه کمک کنند. اگر فروشگاه قطعات خودرو باتری قدیمی را از دست شما پاک نمیکند، آن را برای دفع به یک مرکز خدمات یا بازیافت ببرید. آن را دور نیندازید زیرا حاوی مواد خورنده است.
باتری ۵۰ آمپر اوربیتال جدید را روی براکت محکم کنید و پایانهها را چرب کنید. باتری جدید را در سینی باتری قرار دهید و آن را روی براکت محکم کنید. به سادگی فرآیندی را که برای خارج کردن باتری از براکت استفاده کردید، معکوس کنید. سپس، هر یک از پایانهها را در یک لایه نازک از گریس لیتیوم بپوشانید تا از خوردگی جلوگیری شود.
اطمینان حاصل کنید که باتری به همان جهت قبلی است. بررسی کنید که همه بست های روی براکت ایمن باشند تا باتری اوربیتال وان در حین رانندگی تکان نخورد یا حرکت نکند. گریس لیتیوم را به جز پایانههای مثبت و منفی روی هیچ قسمت دیگری از بلوک موتور اسپری نکنید.
ابتدا کابل مثبت را دوباره وصل کنید. بند کابل را که کابل مثبت را به محل موتور متصل میکند، باز کنید، مراقب باشید که انتهای آن را با هیچ فلزی لمس نکنید. کابل را روی ترمینال قرار دهید و آن را با آچار محکم کنید. در صورتی که باتری دارای درپوش است، درپوش را روی ترمینال قرار دهید.
هنگامی که باتری ۶۰ آمپر اوربیتال را دوباره وصل میکنید، همیشه ترمینال مثبت را قبل از پایانه منفی محکم کنید تا قبل از اینکه همه چیز وصل شود، سهواً مدار الکتریکی را کامل نکنید. بعد کابل منفی را دوباره وصل کنید. بند کابل را بردارید و کابل منفی را دوباره به ترمینال منفی وصل کنید. گیره را با آچار محکم کنید و مطمئن شوید که آچار و کابل منفی با هیچ فلزی تماس نداشته باشند، زیرا ممکن است باعث تخلیه الکتریکی خطرناک شود.
کاپوت را ببندید و وسیله نقلیه خود را روشن کنید. بررسی کنید که همه ابزارها را از زیر کاپوت خارج کردهاید، سپس آن را ببندید. اگر همه کارها را به درستی انجام دادهاید و باتری واقعاً دلیل مشکلات برقی است که داشتید باشد - ماشین شما باید درست روشن شود.
مطمئن شوید که همه دستگاههای الکترونیکی شما به درستی کار میکنند، سپس ساعت، رادیو و سیستم ناوبری را تنظیم مجدد کنید کاپوت را ببندید و وسیله نقلیه خود را روشن کنید. چگونه متوجه شوید که باتری صبا دچار سولفاته است؟
باتری ۷۰ آمپر اوربیتال یکی از اجزای ضروری یک خودرو است که به عملکرد اجزای الکتریکی کمک میکند و در عین حال انرژی کافی برای برق رسانی به خودروی شما را در صورت نیاز ذخیره میکند.
به این ترتیب، مهم است که آن را سالم نگه دارید و مراقب علائم عملکرد ضعیف باشید. واضحترین مشکل عملکرد باتری خودرو، کاهش یا عدم توانایی در نگهداشتن شارژ است که ممکن است به صورت کندی راهاندازی، خدمات ضعیف AC، کم نور چراغهای جلو و سایر مشکلات مرتبط ظاهر شود.
یکی از رایجترین دلایل کاهش کارایی باتری سولفاته شدن است. برخلاف خوردگی که یک فرآیند پیری است، سولفاته شدن نتیجهای است که باتریها برای مدت طولانی در حالت کم شارژ، شارژ بیش از حد یا در دمای ذخیره سازی بالای ۷۵ درجه قرار میگیرند. وقتی این فرآیند الکتروشیمیایی کنترل نشود، میتواند پایان باتری ۷۴ آمپر اوربیتال شما باشد.
سولفاتاسیون چیست؟
سولفاته شدن تجمع کریستالهای سولفات سرب در منافذ و روی سطح ماده فعالی است که صفحات سربی باتری صبا را میسازد. این ماده به عنوان یک لایه عایق عمل میکند و در نتیجه صفحات سربی کمتری با اسید باتری تماس پیدا میکند.
در نتیجه مقدار کمتری از انرژی الکتریکی به انرژی شیمیایی تبدیل میشود و باعث میشود باتری کمتر و کمتر شارژ داشته باشد و نیاز به شارژهای مکرر داشته باشد. در نهایت به طور قابل توجهی پیر میشود و ظرفیت، کارایی و طول عمر کلی را از دست میدهد.
علت سولفاته شدن باتری صبا در خودرو چیست؟
بررسی اجمالی واکنشهای شیمیایی که در یک باتری سرب اسیدی انجام میشود برای درک علت سولفاته شدن حیاتی است.
باتریهای سرب اسیدی که در سال ۱۸۶۰ اختراع شدند، رایجترین نوع باتری در جهان هستند. آنها از سلولها، صفحات سربی و الکترولیتها (اسید سولفوریک و آب) تشکیل شدهاند. هر سلول دارای صفحات متناوب سرب و اکسید سرب و جداکنندههای غوطه ور در الکترولیت است.
هنگامی که جریان الکتریکی از باتری عبور میکند، واکنشی بین الکترولیت و صفحات سرب ایجاد میشود که باعث میشود اسید سولفوریک موجود در الکترولیت با سرب ترکیب شود. این کار هر دو صفحه را به سولفات سرب تبدیل میکند. این فرآیند تولد سولفاته شدن در باتری ۱۰۰ آمپر اوربیتال ماشین شماست.
مفهوم این است که تمام باتریهای اسید سرب از نوعی سولفاته شدن به عنوان بخشی از واکنشهای شیمیایی طبیعی باتری رنج میبرند. با این حال، عوامل خارجی میتوانند روند را به طور تصاعدی سرعت بخشند.
انتهای رپرتاژ آگهی