به گزارش ایسنا، اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در محل انجمن در نشستی با خبرنگاران به مشکلات قطعهسازان بهویژه در خصوص مطالباتشان از خوردوسازان پرداخته و از این موضوع گلایه کردند.
قطعهسازان نبودند، خودروساز نمیتوانست به افزایش تولید بنازد
گلوردی گلستانی- رئیس هیات مدیره انجمن مذکور- اظهار کرد: در سالی که گذشت، قطعهسازان با راهنمایی و مدیریت انجمن قطعهسازان توانستند تولید خودروسازان را از دو جهت ارتقا ببخشند. علاوه براینکه باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور، قطعهسازان خودروسازان را یاری کرده تا بتوانند تیراژ تولید را به جایی برسانند که با افزایش مناسب تولید روبرو شوند از سوی دیگر توانستند با تامین به موقع قطعات برای خودروسازان، به جمعآوری خودروهای ناقص و تولید خودروی کامل کمک کنند.
وی تصریح کرد: براین اساس قطعهسازان با تمام توان علیرغم تمام مشکلات نقدینگی که داشته و در حقیقت از جیب خرج میکنند، انتظار ما در این شرایط تورمی و کاهش قدرت خرید بهویژه در جامعه کارگری، این است که خودروسازان بهموقع بدهیهای خود را پرداخت کنند؛ قولها در زمان مدیرعامل سابق ایرانخودر عملی نشد و و کماکان هم بدعهدیها در پرداخت مطالبات پابرجاست. در این زمینه لازم است که جدیت بیشتری صورت گیرد و مطالبات دریافت شود تا کارگران صنعت قطعه نیز در این شب عید به حق خود برسند.
کاهش ۱۰۰۰ میلیارد تومانی هزینههای تولید در پی افزایش ۱۵ درصدی کیفیت
در ادامه این نشست منصور منصوری - دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو - در تشریح مشکلات قطعهسازی ضمن اینکه قطعهسازان ۴۰ درصد از نظر ارزشی قطعات خودرو را تامین میکند اظهار کرد: موضوع نخست در رابطه با افزایش تیراژ تولید است روزانه ۲۰۰۰ دستگاه تولید در گروه خودروسازی سایپا و ۲۴۰۰ دستگاه در ایران خودرو به صورت کامل انجام میشود.
وی اضافه کرد: موضوع بعدی بحث ارتقاء کیفیت خودروهاست. طبق آمارها افزایش ۱۵ درصدی کیفیت تولید خودروها را شاهد بودهایم که به گفته خود خودروسازان تحقق این مهم به کاهش ۱۰۰۰ میلیارد تومانی هزینهها منجر شده است. با برنامه ریزی میان قطعهسازان و خودروسازان ارتقاء کیفیت رخ داد تا رضایت مشتری جلب شود.
این عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو بحث سوم را در باب توسعه محصولات جدید خودروسازان دانسته و گفت: سرمایهگذاری در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و تامین قطعات آن نیز با قطعهسازان خواهد بود اما تحقق همه این موارد مستلزم تعامل خودروسازان و قطعهسازان در خصوص بدنه موتور و ... است؛ ضمن اینکه امسال ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژههای جدید سرمایه گذاری صورت گرفت.
دبیر انجمن قطعهسازان ادامه داد: با توجه به برنامه تولید داده شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به سایپا برای تولید ۲۲۰۰ دستگاه در روز و ۳۰۰۰ دستگاه خودرو برای ایران خودرو، همه موارد فوقالذکر مستلزم این است که خودروسازان با قطعهسازان تعامل خوبی داشته باشند این در حالی است که تعدیل قیمتها و اصلاح قراردادها بین خودروساز و قطعهساز در انتهای هر سال انجام میشود اما در حال حاضر قطعهسازان از این حیث دچار مشکلات فراوان هستند و مطالبات به موقع به حساب سازندگان نمینشیند.
منصوری تصریح کرد: طولانی شدن پرداخت مطالبات قطعهسازان در حالی است که این قطعهسازان مجبور به خرید مواد اولیه به قیمت روز هستند. این موضوع در مورد ارز نیز صدق میکند.
این مقام صنفی آخرین میزان مطالبات ۱۲۰ روزه قطعهسازان از خودروسازان را حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام و ابراز امیدواری کرد که طی روزهای باقی مانده تا پایان سال، خودروسازان بدهی خودر ا پرداخت کنند.
وی یادآور شد: قطعهسازان در بحث تامین ارز مورد نیاز خود نیز دچار مشکل شدهاند و تخصیص ارز به موقع انجام نمیشود. در گذشته تامین ارز از تالار اول و با قیمت ۲۸ هزار تومان بود، اما اکنون از طریق تالار دوم و با نرخ نزدیک به نرخ بازار آزاد است و در این زمینه شاهد افزایش ۴۰ درصدی هزینهها هستیم؛ این در حالی است که حتی خودروهای با ۹۰ درصد داخلیسازی، هر خودرو به ۲۰۰۰ الی ۳۰۰۰ ارزبری دارند؛ چرا که خودروهای حتی با درصد بالای داخلیسازی مواداولیه و قطعات خارجی هم دارند که نیازمند تامین ارز هستند.
منصوری در ادامه دشواری تامین مواداولیه را مشکل دیگر قطعهسازان خوانده و گفت: تامین مواد اولیه داخلی نظیر فولاد، مس، آلومینیوم و... و همچنین متوقف شدن فروش اعتباری کارخانهها به قطعهسازان از دیگر مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید قطعهسازان است. ضمن اینکه طی ماههای اخیر شاهد افزایش شدید قیمت مواداولیه هستیم.
بارها خواستهایم قراردادهای قطعهسازان اصلاح و یکسان شود
فرهاد بهنیا- سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو- به نقش ۷۵ درصدی قطعهسازان در تولید خودرو، بر ضرورت رسیدگی به مشکلات مالی میان قطعهسازان و خودروسازان تاکید کرد و گفت: زمانی که هنوز بسیاری از بنگاههای قطعهساز مطالبات خود را از خودروسازان دریافت نکردهاند، اگر در تأمین به موقع قطعات اتفاق نیفتد، چگونه قرار است ۱.۸ میلیون دستگاه خودرو تولید شود؟
وی افزود: این در حالیست که با کمک قطعهسازان در پایان سال ۲۰۲۲ و نقش مهم آنها، رتبه خودروسازان را به ۱۱ جهان ارتقا دادند یا در داخل، خودروهای کف جمع شد و دیگر خودروی ناقص تولید نمیشود؛ اگر قطعهسازان نباشند، خودروسازان میتوانند خودروی کامل تولید کنند؟ متاسفانه برخوردها با قطعهسازان مناسب نیست و علیرغم قولهایی که هر دو خودروساز داده بودند و حتی وزارت صمت نیز اعلام کرده بود که مطالبات بهموقع پرداخت شوند اما اکنون که نیمه اسفند هستیم، هنوز بنگاههای قطعهساز گرفتار مطالبات خود هستند.
این عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان تاکید کرد: علاوه بر این، قراردادهای میان قطعهسازان و خودروسازان هم منطقی نیست و بیشتر به نفع خودروسازان است؛ لذا نیاز به اصلاح و یکسانسازی وجود دارد و این موضوع بارها درخواست شده اما محقق نشده و در حال حاضر شکل قراردادها میان شرکتهای مختلف، متفاوت است و عدالتی در کار نیست و زور خودروسازان میچربد.
بهنیا تصریح کرد: علاوه بر اینکه تاکنون نمایندهای از قطعهسازان در هیچیک از جلسات خودرویی حضور نداشتهاند، موضوع دیگر این است که ما قطعات را به نرخ سال ۱۴۰۱ و با دلار ۲۶ هزار تومان فروختهایم اما ارز را با توجه به اینکه دیگر ارز نیمایی تخصیص داده نمیشود، با نرخ ۴۵ هزار تومان خریداری میکنیم. همچنین مواد اولیه همچون فولاد را نقدی از بازار تهیه میکنیم.
سخنگوی انجمن قطعهسازان اظهار کرد: چشمانداز خوبی برای صنعت قطعهسازی متصور نیستیم و چنانچه این وضعیت ادامهدار باشد، سال آینده با چالشهای جدی در صنعت قطعهسازی مواجه خواهیم شد؛ لذا توصیه ما این است که خودروساازن هرچه سریعتر مطالبات قطعهسازان را پرداخت کنند و قراردادها اصلاح و یکسان شود.
انتهای پیام