گزارش اولیه ایسنا از ایستگاه قطار قم، به ذکر یک مشکل بزرگ اشاره کرد. آن هم اینکه چند روزی است که مسافران راه آهن قم برای سفر به تهران با یک کاغذ روی شیشه گیت ورودی مواجه میشوند و آن هم با این مضمون که به هیچ عنوان مسافران قم به تهران نمیتوانند بدون بلیط سوار قطار شوند.
مثل همیشه کسی این بحث را جدی نمیگرفت و منتظر اجازه رئیس قطار میماندند و در اکثر موارد هم مسافران مجوز این سفر ارزان، ایمن و گوارا و البته بلند مدت را مییافتند.
فاصله قیمت مسافرت به تهران با قطار و وسایل دیگر به حدی است که در هیچ حالتی نمیشود از آن گذشت، ولی متاسفانه به دلیل اینکه بسیاری از مسافران نمیتوانند بلیط اینترنتی تهیه کنند، لاجرم در ساعت حرکت قطار به راه آهن مراجعه میکنند تا با پرداخت نقدی وارد قطار شوند.
متاسفانه چند هفتهای است که به هیچ عنوان اجازه مسافرت به تهران بدون بلیط انجام نمیشود. درصورتی که تردد مردم قم به تهران اغلب غیرقابل پیش بینی و بدون رزرو بلیط است.
نکته جالب اینجا است که در برخی از نوبتهای حرکت قطار حتی ۴۰ درصد واگنها نیز پر نمیشود و این تصمیم به نوعی هدر رفتن سرمایه بیت المال و تضییع آن است که هزینه استهلاک آن نیز جبران نمیشود. لذا مسئولان قطار اجازه حضور مردم را نمیدهند که این مسئله با انتقاد این روزهای مردم مواجه شده است.
باتوجه به وضعیت اقتصادی که گریبان کوچک و بزرگ را گرفته، مردم سرگردان شدهاند و مجبور به پرداخت هزینههای گزاف برای اسنپ و کرایه اتوبوسها هستند که قطعا زیر ۲۰۰ هزار تومان نخواهد بود و افراد بسیاری نیز در تهران مشغول به کار هستند و این مسیر هر روزه آنهاست و این هزینههای سرسام آور فشاری بر دوش این افراد است، در حالی که با استفاده از قطار فقط باید هفت هزار تومان هزینه میکردند. از طرف دیگر، باتوجه به حقوق شهروندی افراد برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی، هیچ توجیهی بر منع سوار شدن مردم به قطار قم به تهران مسموع نیست و عملا حقالناس نادیده گرفته شده است.
گزارش پیشین ایسنا، ده ها کامنت داشت و آن هم اکثرا دانشجویانی بودند که به دلیل مشکلی که در این زمینه ایجاد شده بود بسیار ناراحت و شاکی بودند. بسیاری از مردم قم در این زمینه بسیار ناراحت هستند چون باید به جای 7 هزار تومان پول ده برابر این پول را برای سفر یک طرفه به تهران بپردازند. مسئولان نیز توجهی به این زمینه ندارند.
در این خصوص، با پیگیریهای مداومی که صورت گرفت، توانستیم مصاحبهای با مدیر راه آهن استان قم داشتهباشیم.
غلامحسین دباغ، در گفتوگو با ایسنا بیان کرد: طبق قوانین و مقررات راه آهن جمهوری اسلامی ایران، روسای قطارهای مسافری حق سوار کردن مسافر بدون بلیط را ندارند و در صورت عدم رعایت قوانین تخلف کرده و باید پاسخگو باشند، همین قانون نیز در قطار قم به تهران و بلعکس صدق میکند، لذا تصمیم اتخاذ شده در راستای اجرای قوانین و مقررات راه آهن بوده است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود ظرفیت خالی قطارها، به مسافران اجازه سوار شدن داده نمیشود، گفت: تمامی قطارهای قم به تهران دراکثر مواقع با ظرفیت کامل تردد میکنند مگر در مواقعی اندک که برخی از مسافرین بلیط تهیه کردهاند اما زمانی که سفرشان به هر دلیل کنسل میشود با توجه به هزینه کم بلیط تمایلی برای کنسل کردن ندارند و همین امر باعث به وجود آمدن صندلی خالی در قطار میشود.
دباغ ادامه داد: اما از آنجایی که شعار راه آهن قم خدمت رسانی و به زائرین و همشهریان بوده، طبق تصمیمی که مدیریت گرفت مقرر گردید اگر در قطاری صندلی خالی بود به تعداد صندلی خالی مسافر سوار کنند.
وی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است برخی مقامات استانی نیز با حمایت از راه آهن و اتفاقات پیش آمده پیشنهاد دادند تا مسافرین بدون بلیط سوار قطار نشوند.
دباغ در پایان گفت: زمانی که مسافر بیش از حد مجاز و بدون بلیط سوار قطار میشود، اتفاقات ناخوشایندی مانند نشستن در سالن و راهرو قطار هم پیش میآید، در حالی که روسای قطارهای مسافری قم _تهران طبق قوانین و مقررات حق سوار کردن مسافر بدون بلیط را ندارند و مانع از سوار شدن افراد بدون بلیط شدهاند که در پی آن در سالن مسافری، مسافرین بدون بلیط اعتراض و فضای سالن را متشنج کردهاند و زمانی هم که به اجبار سوار میکردند مورد بی مهری قرار میگیرند.
اما سوال اینجاست که کدام یک از مسئولین محترم استانی باوجود درخواستهای مداوم مردم مبنی بر لغو این تصمیم با آن موافقت کردند؟ آیا غیر از این است که مسئولین همواره باید در جهت رفاه حال مردم عمل کرده و دغدغههای آنها را درک کنند؟
اینها سوالاتی است که باید پاسخی مناسب داده شود و یا تصمیمی دیگر برای جلوگیری از فشار این هزینههای گزاف رفت و آمد به تهران گرفته شود.
یکی از مسائلی که در این زمینه مردم را ناراحتتر میکند، این است که اگر به قول آقای دباغ مساله، یک امر قانونی است چرا در میسر برگشت از تهران این قانون اجرا نمی شود و مسافران بدون بلیط در صورت داشتن فضای اضافی در قطار میتوانند به سهولت در این مسیر تردد کنند؟
فقط اینکه ایشان میگوید برخی از مسئولان استانی به ما پیشنهاد داد که به نظر می رسد این امر بیشتر از یک پیشنهاد باشد. قطعا اگر امر استاندار هم بود ایشان با صراحت بیشتری از استاندار سخن می گفت. پیگیری ایسنا برای یافتن مسئول فوق و توضیح و بیان مشکلات مردم و حل این مساله ادامه دارد. ایسنا تا حل این موضوع سوژه را پیگیری خواهد کرد.
در این میان بسیاری از مردم نظراتی دارند مبنی بر اینکه اگر قانون هم اجازه این امر را نمی دهد به دلیل شرایط خاص سفر قم به تهران باید راهکارهایی چون فروش ترکیبی و فروش بلیط در محل نیز انجام شود تا مردم از این سفر ایمن و ارزان و اساسا این سرمایه ملی در این شرایط اقتصادی بی بهره نمانند.
انتهای پیام