مدیران ساترا مطرح کردند

نمایشگاه ساترا خط بطلانی بر ادعاها درباره رقابت صداوسیما با پلتفرم هاست

سعید مقیسه، مدیر عامل ساترا از تشکیل کمیته جدید دیگری برای حل مشکلات و معضلات ساترا خبر داد. همچنین قائم مقام ساترا در سخنانی تاکید کرد: ذات برگزاری نمایشگاه ساترا خط بطلانی است بر ادعای برخی افرادی که در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند صداوسیما با پلتفرم‌ها حسّ رقابت دارند و صداوسیما نمی‌خواهد این پلتفرم‌ها توسعه پیدا کند. 

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری نمایشگاه رصتا، سعید مقیسه مدیرعامل ساترا در کارگاه نهاد خود تنظیم گر رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی از تشکیل شورای راهبری رصتا با حضور نمایندگان سکوهای دارای مجوز ساترا در آینده نزدیک خبر داد.

کارگاه نهاد خودتنظیم گر رسانه های صوت و تصویر فراگیر با حضور سعید مقیسه، رییس ساترا و مرتضی قاسم زادگان، مدیر توانمندسازی و خودتنظیم گری ساترا امروز جمعه، ۱۲ اسفندماه با حضور مدیران پلتفرم ها در بخش کارگاه های نمایشگاه رصتا برگزار شد. 

مقیسه در ابتدای این نشست درباره تشکیل شورای راهبری مجمع رصتا اعلام کرد: این شورا شامل کمیته هایی خواهد شد که با حضور نمایندگانی از سرویس های دارای مجوز خواهد بود. 

وی خطاب به مدیران رسانه ها و سرویس ها بیان کرد: خوب است که شما سیاست ها و اقدامات فردی، معذوریت ها و حمایت ها را در این کمیته ها بدانید. 

کمیته دیگری برای حل مشکلات ساترا تشکیل شد

مقیسه با اشاره به کارکردهای هریک از کمیته ها اظهار کرد: کمیته حمایت یکی از کمیته های ماست، از دیگر کمیته های محتوایی است که توانسته ایم از رییس صداوسیما چند اختیار ارزشمند بگیریم و یکی از آنها این است که محتوای سازمان را در اختیار رسانه ها بگذاریم که تا الان بیش از ۹۰۰ قسمت فیلم و سریال پخش شده است. کمیته ای هم باید برای تدوین مقررات داشته باشیم چون مقررات روز به روز تغییر می کند و برای شما محدودیت ها و فرصت هایی بوجود می آید که این کمیته ها می تواند اینها را پوشش دهد. 

او به بخش دیگری از معضلات برای رسانه ها اشاره و از کمیته دیگری برای رفع اینها خبر داد و گفت: گاهی بین شما اختلافاتی بوجود می آید که باید کمک کنیم قبل از اینکه به دادگاه می رود در جمع کارشناسانه حل و فصل شود که برای اینها باید نماینده ای از صنعت خود شما باشد و مانند شورای حل اختلاف صورت بگیرد. همچنین کمیته بررسی تخلفات را خواهیم داشت گاهی اختلاف فقط بین شما نیست بلکه فراتر است و باید از طرف شما هم شخصی باشد تا ما یک جانبه تصمیم نگرفته باشیم. 

رییس ساترا در ادامه عنوان کرد: برخی از رسانه ها کار تولیدی ندارند کار تامین می کنند یا رایت دارند. تشکیل کمیته ای در این حوزه باعث می شود از کارهای موازی جلوگیری شود. 

وی همچنین از کمیته ای برای سرمایه گذاری خبر داد و بیان کرد: با برخی نهادها می شود به عنوان سرمایه گذار همکاری کرد که باید کمیته ای برای مباحث سرمایه گذاری تشکیل شود. جایی که در آن بررسی شود چه نهادهایی خواهند آمد و یا می توانند باشند. شورای راهبری مجمع رصتا این نمایندها را برای کمیته های مختلف انتخاب می کند و اسم شورا فعلا برایش برگزیده شده است.

مقیسه تاکید کرد: شرایط فعلی به این گونه است که یک اتحادیه و صنف نداریم. در هر گوشه ای یک اتحادیه و صنف داریم که هیچ یک هم جامع و کامل نیستند. گاهی هم حق عضویت هایی می گیرند که برخی تمایل ندارند اما این مجمع اتفاق خوبش این است که حق عضویت نمی گیرد. 

وی درباره فعالیت در نمایشگاه رصتا توضیح داد: نمایشگاه یک غرفه ۱۲ متری برای همه قائل شده است که اگر کسی بودجه نداشت پولی صرف نکند و برای اولین بار گفتیم کسی لازم نیست پولی بدهد. 

فضای مجازی فضای رسانه را بزرگ کرده

رییس ساترا درباره حضور نماینده پلتفرم ها در این مجمع نیز اعلام کرد: این حضور می تواند به تاثیرگذاری در تصمیم گیری ها، تعامل سازنده و تاثیر در رای نهایی منجر شود. فضای مجازی باعث شده فضای رسانه بسیار بزرگ شود و ظرفیت های بالایی ایجاد کرده است. همه هم یک هدف داریم که بیشترین استفاده را از این فضا ببریم. 

در بخشی دیگر قاسم زادگان درباره هدف از شماگیری مجمع بیان کرد: نیاز ما به اینکه این مجمع شکل بگیرد، دغدغه داشتیم که رسانه ها وارد فضای شراکتی شوند. ما برای مسیر مطلوب باید سعی کنیم تکالیف و وظایف و ساز و کارهایی در مجمع شکل بگیرد تا برای پلتفرم ها و رسانه ها راهگشا باشد. 

به گزارش ایسنا، همچنین در این کارگاه مدیران پلتفرم ها هم ملاحظات، نکته ها، سوالات و ابهامات خود را نسبت به موارد مختلفی مطرح کردند.

****

محسن قائمی‌نسب، قائم مقام ساترا در سخنانی جداگانه درباره نمایشگاه رصتا از حضور پرشور فعالان صنعت رسانه و سکوهای نمایش‌خانگی خبر داد و گفت: انصافاً تا چند روز پیش فکر نمی‌کردم این طور با استقبال فعالان این صنعت مواجه شویم. خوشبختانه همه غرفه‌ها با قدرت و قوت در نمایشگاه مشغولند. این نمایشگاه در تقویم دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران قرار گرفت و به صورت دائمی سالانه همراه با جشنواره برترین‌های فضای‌مجازی برگزار می‌شود. 

وی با اشاره به این نکته که پلتفرم‌ها و فعالان صنعت بسیار از برگزاری نمایشگاه رصتا استقبال کردند اظهار کرد: یکی از اهداف نمایشگاه هم‌افزایی بخش حکمرانی و بخش خصوصی بود که به تجربیات، گستردگی دایره تعاملات و ارتباطات در این حوزه بینجامد. ممکن است الان دو سکوی نمایش اصطلاحاً پلتفرم در کنار همدیگر قرار گرفتند از کار همدیگر مطلع نباشند اما از تجربیات همدیگر استفاده می‌کنند و این موضوع بسیار مهمی است که از دستاوردهای این نمایشگاه به شمار می‌رود. 

رسانه های برتر تجلیل می شوند

او درباره تجلیل از رسانه‌های برتر و آماری از حضور سکوهای رسانه خاطرنشان کرد: تقریباً بیش از ۱۰۰ پلتفرم و مجموعه رسانه‌ای و ویدئویی به نمایشگاه رصتا آمدند. خوشبختانه استقبال خوبی شده و جای تقدیر دارد اما درباره برترین‌ها باید به این نکته اشاره کنم که غرفه‌های برتر را تا پایان نمایشگاه معرفی خواهیم کرد اما چگونگی‌اش را اعلام می‌کنیم. رسانه‌های برتر نیز مدل ارزیابی دیگری دارند که مشترکاً هم از طرف خودمان و هم از طرف مخاطبین این ارزیابی انجام می‌شود و سالانه براساس محصولات و تولیداتی که دارند برترین‌ها را اعلام می‌کنیم. 

قائم‌مقام ساترا درباره خریداری محتوای سالم شبکه نمایش‌خانگی هم توضیح داد: صحبت‌هایی که رئیس صداوسیما درباره حمایت از تولیدات سالم و فرهنگ درست در فضای‌مجازی و شبکه نمایش‌خانگی مطرح کردند و ذات برگزاری این نمایشگاه، خط بطلانی است بر ادعای برخی افرادی که در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند صداوسیما با پلتفرم‌ها حسّ رقابت دارند و صداوسیما نمی‌خواهد که این پلتفرم‌ها توسعه پیدا کند. 

رییس صداوسیما رسما اعلام کرد تولیدات فاخر را می خرند

قائمی نسب تاکید کرد: همگان شاهد این موضوع بودند که رئیس صداوسیما رسماً اعلام کردند ما تولیدات فاخر و تولیداتی که قابلیت پخش در رسانه ملّی داشته باشد را می‌خریم، پخش می‌کنیم و تبلیغ‌شان هم می‌کنیم. ما حتی در کنار این نکته، چندی پیش اعلام کردیم که جزو مولفه‌های کاری ما هست تیزر پلتفرم‌ها را می‌گیریم و در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی پخش می‌کنیم. 

او خاطرنشان کرد: در همین نمایشگاه تقریباً روزی ۱۰ ساعت برنامه زنده رادیویی داریم و جدول‌بندی شده برای هر پلتفرم که تقاضا داشته باشند می‌توانند در رادیو کارکرد پلتفرم یا سکوی خودشان را معرفی کنند. 

قائم مقام ساترا در پایان صحبت هایش یادآور شد: خریداری و حمایت از ساخت و تولید محتواهای سالم و فرهنگ درست در فضای‌مجازی و رسانه‌ها جزو اهداف و برنامه‌های ماست. دوستانی که می‌خواهند این اتفاق برایشان بیفتد با سایت ساترا ارتباط داشته باشند که درآنجا نحوه و چگونگی‌اش اطلاع‌رسانی می‌شود. 

****

به گزارش ایسنا، احسان جاودان‌پناه مدیر سکوی «آی‌پی تی‌وی فام» (دنیای رسانه‌ای فام) هم در صحبت هایی درباره پخش زنده نمایشگاه «رصتا» که بناست برای اولین‌بار از طریق واقعیت مجازی (وی آر) به شکل ۳۶۰ درجه در فضای مجازی برای دسترسی عموم مردم در سراسر کشور صورت گیرد گفت: این کار توسط «سامانه دوبینو» با همکاری «آی‌پی تی‌وی فام» (دنیای رسانه‌ای فام) انجام می‌شود. با توجه به صحبت‌های صورت گرفته دسترسی به این ارائه تصویری برای عموم مردم ممکن و رایگان است.

وی درباره راه‌های دسترسی و دریافت تصاویر نمایشگاه رصتا اعلام کرد: مخاطبان در سراسر کشور از سه مسیر سامانه نمایشگاه رصتا به نشانی rastaexpo.ir؛ از طریق ساترا به نشانی satra.ir و از طریق دنیای رسانه‌ای فام (fam.ir) و دوبینو (doubino.ir) انجام می‌پذیرد.

نفس برگزاری نمایشگاه رصتا چیست؟

مدیر «آی‌پی تی‌وی فام» (دنیای رسانه‌ای فام) درباره تاثیر سهولت دسترسی عموم مردم ایران به نخستین نمایشگاه رصتا تصریح کرد: طبیعتاً آن چیزی که به‌عنوان «وی آر» -واقعیت مجازی- در هر رویدادی که اتفاق بیافتد؛ یکی از کارآیی‌های جدید و بهره بردن از امکان مدرنی‌ است که در اختیار عموم قرار می‌گیرد. کمترین ثمره آن این است که افراد بدون حضور بتوانند از یک نمایشگاه استفاده کنند. این قابلیت پیش از این در جهان در موزه‌ها یا اماکنی که تردد در آن‌ها سخت‌تر است استفاده ‌شده است و حال برای اولین‌بار در نمایشگاه رصتا نیز از آن رونمایی می‌شود. نباید فراموش کنیم افزایش بازدیدکننده‌ها برای سرویس‌دهندگان صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به مخاطبانی که از خدمات آنها استفاده می‌کنند دارای جذابیت است.

جاودان‌پناه در پاسخ به این پرسش که نفس برگزاری نمایشگاه رصتا در مسیر آشنایی هرچه بیشتر مردم با جهان صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را تا چه میزان مفید می‌داند یادآور شد: این دست از نمایشگاه‌ها در حقیقت رویدادهایی هستند که در مسیر آگاهی‌بخشی برگزار می‌شوند و نقش ترویجی دارند. همچنین برای اغلب سامانه‌های داخلی که محتوایی انحصاری تولید می‌کنند این موضوع مهم است که تولیدات و محتواهای آنها به مخاطب نهایی که به تواند از این محصولات فرهنگی در یک بستر کاملاً داخلی استفاده کند اطلاع‌رسانی شود.

وی در پایان گفت: ضمن آن‌که سرویس‌های نوپایی در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند که نیاز است خود را در محلی معرفی کنند و فعالیت خود را به بهترین شکل ممکن توسعه دهند. بر همین اساس نفس برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی که نقش حمایتی دارند بسیار پررنگ و مفید است.

نمایشگاه «رصتا» ۱۱ اسفندماه با حضور پیمان جبلی رییس صداوسیما، سیدنظام الدین موسوی سخنگو هیات رییسه مجلس و مدیران ساترا در محل نمایشگاه های بین المللی تهران افتتاح شد.

این رویداد تا ۱۴ اسفند ماه از ساعت ۹ تا ۱۶‌ پذیرای مخاطبان خواهد بود.

نخستین نمایشگاه رصتا در شرایطی در سالن های ۷ و ۲۷ نمایشگاه بین المللی تهران پذیرای مخاطبان است که در این دوره از رویداد ۹۶ غرفه از سکوهای دارای مجوز ساترا حضور دارند.

در این دوره از رویداد نمایشگاهی علاوه بر ۹۶ غرفه ای که حاضر هستند برخی از مجموعه ها مثل ایرانسل، همراه اول، معاونت فضای مجازی صداوسیما و آومیک نیز با چندین شرکت زیرمجموعه حضور دارند. 

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۲۲:۰۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1401121208784
  • خبرنگار : 71404