به گزارش ایسنا سردار سید تیمور حسینی در سمپوزیوم قرارگاه ملی کاهش حوادث ترافیکی در جمعیت هلال احمر و آغاز پویش «نوروز ۱۴۰۲ بدون حوادث ترافیکی» که امروز (۱۱ اسفندماه) به وسیله جمعیت هلال احمر برگزار شد، گفت: راه، وسیله نقلیه و راننده سه عامل عمده تاثیرگذار در تصادفات جادهای هستند اما نمیتوان سهم بالای خودرو و راه را نادیده گرفت. امروز در دنیا خطای انسانی پذیرفته شده ولی پذیرفتن راه بد و وسیله نقلیه ناایمن پذیرفته شدنی نیست. باید مثل دیگر کشورهای دنیا جاده خوب و خودروی ایمن، خطای انسانی را جبران کند.
وی افزود: اگرچه بر اساس آمارها سهم خطای انسانی در تصادفات جادهای ۵۲ درصد، سهم راه ۲۰ و خودرو ۱۲ درصد است اما در حوادث ترافیکی دو مفهوم موثر است؛ «وقوع» و «شدت». اگر براساس متغیر شدت به حوادث ترافیکی نگاه کنیم، سهم انسان کمتر از راه و خودرو میشود.
حسینی تاکید کرد: راه خوب و خودروی ایمن هم در پیش از حادثه و هم در پسا حادثه میتواند حافظ جان انسانها باشد و هم اینکه خسارتها را به حداقل برساند. در مورد خودرو، استحکام بدنه، ستونهای محکم، کمربند ایمنی مناسب، کیسه هوا و مواردی از این دست خسارتهای جانی و مالی را حتی در صورت وقوع حادثه کاهش میدهد.
وی با گلایه از وضعیت راهها و نقاط حادثه خیز گفت: راه هم در پیشگیری از حادثه و هم در هنگام وقوع حادثه نقش پررنگی در کاهش خسارت دارد. طراحی راه و استانداردهای آن باید به گونهای باشد که اجازه وقوع تصادف ندهد و اگر هم تصادفی رخ داد، خسارتها به حداقل برسد.
جانشین رئیس پلیس راهور در ادامه گفت: از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ موفق شدیم آمار تلفات جادهای را از ۲۷ هزار به ۱۵ هزار نفر برسانیم اما پس از آن این آمار صعودی شد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی جمعیت هلالاحمر حسینی در پایان به فرهنگ ترافیکی در بین مردم اشاره کرد و گفت: فرهنگ ترافیکی یک جزیره مستقل نیست. تا زمانی که رفتارهای اجتماعی در بسیاری از موارد اصلاح نشود، نمیتوان امید داشت که رفتارهای ترافیکی پرخطر مردم اصلاح شود.
انتهای پیام