از زمان صدر اسلام تاکنون، آموزش قرآن کریم به عنوان پیام جاودانه الهی، از مهمترین اهداف تعلیم و تربیت در میان مسلمانان به شمار میرفته است؛ در کشور ما نیز به اقتضای جایگاه ویژه قرآن در اعتقادات دینی مردم، آموزش قرآن کریم از اهمیت ویژهای در نظام آموزشی کشور برخوردار است اما با این وجود اغلب دانش آموزان پس از تحصیلات متوسطه و ورود به دانشگاه، توانایی تلاوت روان و فهم معانی آیات قرآن کریم را ندارند.
آموزش قرآن قبل از سنین دبستان آغاز شود/ ایجاد قرارگاه قرآنی در آموزش و پرورش
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان در گفتگو با خبرنگار ایسنا گفت: برای آموزش قرآن به دانش آموزان قبل از هر چیزی باید بستر آن را در خانواده ها فراهم کنیم به این معنی که باید قبل از ورود دانش آموزان به مدرسه ،خانوادهها در سنین پایینتر آموزش قرآن به فرزندان خود را شروع کنند و دانش آموزان با ورود به مدرسه قرآن را تخصصی تر بیاموزند.
سیدرضا نظری بیان کرد: از حدود یک سال و نیم گذشته که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند باید کودکستانها زیر نظر آموزش و پرورش قرار بگیرد، کار آموزش به قرآن را در کودکستانها آغاز کردیم.
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان اضافه کرد: اعتقاد من آموزش قرآن به دانش آموزان است و این را یک اصل مهم میدانم به همین دلیل در اولین اقدام بعد از به دست گرفتن سکان آموزش و پرورش گلستان قرارگاه قرآنی را در آموزش و پروش ایجاد کردم.
نظری ادامه داد: خانوادهها حتما قبل از سنین پیش دبستان فرزندان خود را در مراکز قرآنی و خانههای قرآن ثبت نام کنند تا فرزندانشان سن طلایی یادگیری را از دست ندهند به این ترتیب بچهها با آمادگی ذهنی و سرعت بالاتری قرآن را در مدارس فرا میگیرند.
وی با بیان اینکه یادگیری در سنین پایین مانند حک کردن مطالب بر روی سنگ است که تا سالهای طولانی در ذهن کودکان باقی میماند، گفت: خانواده نقش اصلی در تعلیم و تربیت فرزند داشته و باید نسبت به آموزش قرآن به فرزندان خود دغدغه داشته باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفت: هدف ما این است که در آموزش و پرورش به سمت تخصصی کردن دروس برویم به این معنی که فضای کلاسها را کاملا برای آموزش دروس آماده کنیم و به جای آنکه معلمان مختلف به کلاس درس دانشآموزان بروند، دانش آموزان به کلاسهای مختلف نقل مکان کنند تا با قرار گرفتن در محیط، یادگیری بهتری داشته باشند.
معلمان تخصصی قرآن در رشته های دیگر به کارگیری شدهاند
یک مربی خانههای قرآنی و معلم آموزش و پرورش هم در گفتگو با خبرنگار ایسنا، مهمترین علت ضعف دانش آموزان در قرآنآموزی را فقدان معلمان تخصصی قرآن دانست و افزود: معلمان تخصصی قرآن که در مدارس ما بودند را در سمتهای دیگر مثل معاونین مدرسه به کارگیری کردند از طرفی معلمان علوم پایه هم در علم تجوید و روانخوانی قرآن مهارت کافی را ندارند.
زینب کیا اضافه کرد: کمبود معلم در دروس دیگر عاملی برای به کارگیری معلمان قرآن در دیگر رشتهها شده است در صورتی که ما باید قرآن را در اولویت دروس قرار بدهیم و سپس به سراغ دروس دیگر برویم، البته این نقص به امسال و پارسال برنمیگردد و به پیشینهای بیشتر دارد.
از زنگ قرآن برای آموزش دروس دیگر استفاده می شود
وی با بیان اینکه به ساعت قرآن در مدارس اهمیت کافی داده نمی شود گفت: متاسفانه آموزش و پرورش ما از اهمیت قرآن غافل شده است و ساعت قرآن را برای آموزش در دروس دیگری که دانشآموزان دچار عقب افتادگی شدهاند استفاده میکنند.
مربی قرآن تاکید کرد: همانطور که برای دروس مثل ورزش و ریاضی مربی متخصص به کارگیری میشود باید برای قرآن هم مربی اختصاصی و آموزش دیده به کارگیری شود.
مربی با تجربه قرآن علل اصلی مشکلات در جامعه امروز را دور بودن از قرآن دانست و افزود: در کمال تاسف در مدارس ما به مسائل دینی و قرآن بها داده نمیشود و این مسئله باید مورد توجه ویژه در مدارس کل کشور قرار گیرد.
معلم آموزش و پرورش با تاکید اینکه خانوادهها باید قبل از سنین کودکی فرزندان خود را با قرآن آشنا کنند، گفت: وقتی اولین کتابی که فرزندان میبینند قرآن باشد و به قرآنآموزی ادامه دهند، قرآن با گوشت و پوستشان آمیخته و آینده آنها بیمه میشود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان هم در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفتهای زیادی در زمینه توسعه آموزش و یادگیری قرآن داشته است اما انتظار ما این است که خروجی تمدنی از آموزش قرآن در مدارس داشته باشیم که این هدف مهم آن طور که باید محقق نشده است.
حجت الاسلام عباسعلی گرزین با بیان اینکه امامین انقلاب اسلامی تمام قدرت، مدیریت، ابتکار و بصیرت خود را از قرآن دریافت کردند و این مسئله از بیانات و استنادات آن ها مشهود است، ادامه داد: انتظار ما این بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی قرآن از مهجوریت خارج شود اما این مسئله آن طورکه توقع میرفت، اتفاق نیفتاد.
فرزندان ما پس از ۱۲ سال تحصیل قادر نیستند حتی قرآن را به خوبی بخوانند
وی بیان کرد: بسیاری از فرزندان ما پس از ۱۲ سال تحصیل قادر نیستند حتی قرآن را به خوبی بخوانند که این مسئله جای گلایهمندی دارد که باید این درد مدام مطرح شده و زنده بماند تا برای درمان چارهای اندیشیده شود.
گرزین با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی و اتحادیه قرآنی باید طرحی را ارائه کنند که شاهد ضعف یادگیری قرآن در مدارس نباشیم، گفت: اینکه دانشآموزان ما در یادگیری قرآن با مشکل مواجه شدند، نشان دهنده این است که ما در امر آموزش قرآن کوتاهی کردهایم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان با اشاره به آنکه ما در معارف قرآن، تفسیر قرآن و نگاه تمدنی قرآن کوتاهی کرده و بیشتر در زمینه تخصصهای قرآنی نظیر حفظ و قرائت و تجوید و مربیگری سرمایهگذاری کردهایم، افزود: اگر رویکرد برنامههای قرآنی ما تحقق برنامههای گام دوم انقلاب اسلامی باشد، موجب کاهش آسیبهای خیابانی و تقویت باورهای دینی جوانان میشود.
وی خاطر نشان کرد: خانههای قرآنی باید برگزار کننده برنامه قرآنی در شهرستانها باشند و به آنها فرصت آزمون و خطا داده شود تا زمینه رشد و تقویت آنها در سطح جامعه فراهم شود.
به گزارش ایسنا، قرآن، کلام حق و معجزه پیامبر اسلام و مقدسترین کتاب آسمانی در نظر مسلمانان محسوب میشود، ولی علیرغم شأن و منزلتی که دارد، آموزههای آن در شئون فردی و اجتماعی زندگی مسلمانان غایب و به تعبیری مهجور است.
بدون شک مدارس و نظام تعلیم و تربیت یکی از بهترین بسترها برای ترویج آموزههای بلند قرآنی در جامعه است، بستری که با گذشت ۴۴ سال از پیروزی انقلاب هنوز هم آن طور باید در جهت تعالیم دینی و قرآنی از آن بهره نبردهایم.
انتهای پیام