رونمایی از افزونه وکالت‌نامه‌ها در سامانه مدیریت اطلاعات مشتریان بانک ملی ایران برای نخستین بار

به منظور شناسایی دقیق و نظارت کامل بر اطلاعات مشتریان، افزونه (ماژول) ثبت روابط اشخاص و وکالت‌نامه‌ها در سامانه مدیریت اطلاعات مشتریان (CIF) بانک ملی ایران برای نخستین بار در شبکه بانکداری کشور با حضور مدیران ارشد مرکز اطلاعات مالی، اعضای هیأت عامل و دیگر مدیران و مسئولان بانک ملی ایران رونمایی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، سوء استفاده از حساب‌های بانکی در قالب پدیده‌هایی نظیر حساب‌های اجاره‌ای، سوء استفاده از حساب‌های وکالتی و نیز حساب‌های بانکی اشخاص محجور اعم از اشخاص کمتر از 18 سال یکی از چالش‌های حوزه مبارزه با پولشویی محسوب می‌شود که برای مقابله با این چالش وجود اطلاعات دقیق و کافی از اشخاص که حق امضاء یا حق برداشت از حساب سایرین را در اختیار دارند لازم بود.

در همین راستا بانک ملی ایران به منظور شناسایی دقیق و کامل از مشتریان، سامانه مدیریت اطلاعات اشخاص را با ویژگی‌های خاص ایجاد نمود.

علیرضا ماهیار عضو هیأت عامل و معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ایران در این مراسم با بیان این نکته که نحوه شناسایی مشتریان در شبکه بانکی بسیار مهم و با اهمیت است، اظهار داشت: با ایجاد زیرساخت و طراحی این سامانه قصد داریم تا بهترین سرویس و خدمات را به مشتریان ارائه دهیم.

وی افزود: امروز با رونمایی و راه‌اندازی کامل این افزونه در سامانه مدیریت اطلاعات اشخاص بانک ملی ایران، شاهد شروع خوبی در راستای ارتقاء و رشد سامانه مبارزه با پولشویی در شبکه بانکی کشور خواهیم بود.

ماهیار به پیشتازی بانک ملی ایران برای توسعه سامانه‌های مبارزه با پولشویی در کشور اشاره کرد و افزود: با ایجاد این افزونه از این پس هر نوع ثبت روابط اشخاص شامل وکالت‌نامه، امین‌نامه، قیم‌نامه، رابطه مادر و فرزند، روابط صغار با ولی قهری (پدر و جد پدری) و تعریف نماینده شخص حقوقی با توجه به الزامات تعیین شده از سوی بانک مرکزی در سامانه مدیریت و شناسایی اطلاعات مشتریان بانک ملی ایران شفاف و در دسترس خواهد بود.

وی یادآور شد: این طرح از سال 96 با همکاری اداره کل مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، ادارات کل توسعه سیستم‌ها، اطلاعات بانکی و شرکت داده‌ورزی سداد شروع شد و امروز شاهد به ثمر نشستن تلاش‌ها و زحمات تمامی متخصصین و کارکنان برای رونمایی از این سامانه هستیم.

در ادامه این مراسم نیز مرادی معاون مرکز اطلاعات مالی وزرات امور اقتصادی و دارایی(FIU) ضمن تقدیر از نقش‌آفرینی مطلوب و مناسب واحدها و نیروهای متخصص بانک ملی ایران در مسیر طراحی و راه‌اندازی این سامانه با اشاره به ضعف‌ها و مشکلات موجود، با تأکید بر اولویت داشتن نگاه پیشگیرانه در حوزه مبارزه با پولشویی، رصد اطلاعات برای پیشگیری از وقوع جرم را ضروری دانست و افزود: با راه‌اندازی این افزونه می‌توانیم با رصد اطلاعات مالی و اقتصادی از وقوع جرایم پولشویی و مفاسد اقتصادی جلوگیری کنیم.

گفتنی است، دراین مراسم نیز سیدرضا انواری رئیس اداره کل مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم بانک ملی ایران گزارشی از راه‌اندازی این سامانه ارائه داد.

امکان شناسایی دقیق مشتری و استعلام برخط از سامانه ثبت احوال و ثبت اسناد در هنگام ارائه خدمات بانکی به نماینده مشتری اعم از وکیل، قیم، ولی و ... ، به منظور جلوگیری از خطاهای احتمالی در هنگام ارائه خدمات به نماینده مشتری با توجه به کنترل‌های سیستمی به ویژه استعلام برخط هویت نماینده، بارگذاری اسناد دال بر نمایندگی شخص در سامانه و اصلاح و تسهیل فرآیند ارائه خدمت به ویژه در هنگام ارائه خدمت از طریق وکالت‌نامه‌های بانکی، پالایش حساب انتظامی شعبه در خصوص وکالت‌نامه‌های بانکی و خروج وکالت‌نامه‌های منقضی شده و امکان نظارت بر سرفصل وکالتنامه‌های شعبه با توجه به آمار ایجاد شده در سامانه جامع مدیریت اطلاعلات بانکی و مقایسه آن با عملکرد واحدها در ثبت اطلاعات وکالت‌نامه با توجه به گزارش‌های مأخوذه از سامانه CIF از مهمترین مزایای این افزونه هستند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • سه‌شنبه/ ۹ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۷:۳۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401120906863
  • خبرنگار : 30188

برچسب‌ها