میانجیگری امارات برای حل اختلافات میان رهبر نظامیان سودان و معاونش

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر شکل گیری اختلاف میان رئیس شورای حاکمیتی سودان و معاون وی، منابع مطلع از احتمال حل و فصل اختلافات میان آنها درپی میانجیگری‌های داخلی و خارجی در این باره خبر دادند.

به گزارش ایسنا، منابع مطلع در این باره به شبکه الجزیره اعلام کردند: اختلاف میان عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان و محمد حمدان دقلو (حمیدتی)، فرمانده نیروهای واکنش سریع و معاون البرهان که درپی اقدامات البرهان برای کاهش نفوذ حمیدتی شکل گرفته است، پس از مداخله میانجی‌ها به سمت آرام شدن پیش می‌رود.

طبق این گزارش، منابع اخیراً فاش کرده بودند که البرهان با هدف کاهش اختیارات حمیدتی قصد دارد شورای حاکمیت را منحل و شورای عالی نیروهای مسلح را به ریاست خود تشکیل دهد، طوری که این شورا به وظایف حاکمیتی خود تا زمان توافق بر سر انتقال قدرت به غیرنظامیان و برگزاری انتخابات ادامه دهد.

طبق این گزارش، روند سیاسی انتقال قدرت به غیرنظامیان در سودان و ادغام نیروهای واکنش سریع در ارتش، برجسته‌ترین موارد اختلاف میان البرهان و حمیدتی است.

منابع مطلع در این باره گفتند: آنچه باعث نگرانی دستگاه نظامی و البرهان شد، دیدار و مشورت حمیدتی با یکی از رهبران ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر و یک فرد چپ‌گرای دیگر بوده است.

طبق گفته این منابع، رهبر مذکور ائتلاف آزادی و تغییر احساسات حمیدتی را تحریک کرده و وی را رهبر گروه به حاشیه رانده شده سودان توصیف و به وی اعلام کرده است که او اکنون دومین شخص در کشور است و به رسیدن به قدرت نزدیک شده و او می‌تواند که با تشکیل یک ائتلاف متشکل از طیف گسترده‌ای از سودانی‌ها این هدف را برای حمیدتی محقق کند.

در همین زمینه، یکی نزدیکان حمیدتی به الجزیره گفته است که برخی از مشاوران و سیاستمداران مورد اعتماد فرمانده نیروهای واکنش سریع به او توصیه کردند که آرام باشد و اختلافات با البرهان را تشدید نکند، چراکه دستگاه نظامی پشت او ایستاده است و شرایط کشور نمی‌تواند درگیری که می‌تواند منجر به هرج و مرج امنیتی شود را تحمل کند.

طبق گفته این منبع، این توصیه‌ها منجر به آرام شدن حمیدتی شده طوری که وی اخیرا متعهد شد که نیروهای خود را در ارتش ادغام کند و از روند سیاسی خارج شود.

طبق این گزارش، امارات نیز طی روزهای اخیر وارد خط میانجیگری میان البرهان و حمیدتی شده است.

منابع محلی در این باره اعلام کردند که «شخبوط بن نهیان بن مبارک»، وزیر مشاور امارات در امور خارجه و همکاری‌ بین‌المللی روز گذشته در یک سفر محرمانه وارد خارطوم شد و پیامی را از طرف محمد بن زاید، رئیس امارات تقدیم البرهان کرد.

یک مقام دیپلماتیک در وزارت خارجه سودان در این باره به الجزیره گفت که سفر هفته گذشته البرهان به ابوظبی و گفت‌وگوهای وی با محمد بن زاید، سپس ورود حمیدتی به امارات در یک سفر اعلام نشده و همچنین سفر شخبوط به خارطوم؛ همه اینها نشان دهنده علاقه فزاینده امارات به اتفاقات سودان و تلاش این کشور برای مهار اختلاف میان البرهان و معاونش است.

بحران سودان از ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱ با تصمیمات فوق‌العاده البرهان شامل انحلال شورای حاکمیتی و کابینه انتقالی، بازداشت تعدادی از وزرا و چهره‌های سیاسی، اعلام وضعیت فوق‌العاده و برکناری استانداران آغاز شد.

پیش از اقدامات البرهان، سودان ۲۱ اوت ۲۰۱۹ مرحله انتقالی را آغاز کرده بود و قرار بود مرحله انتقالی با برگزاری انتخاباتی در ابتدای سال ۲۰۲۴ پایان یافته و قدرت میان ارتش و گروه‌های غیرنظامی و جنبش‌های مسلحی که سال ۲۰۲۰ با دولت توافق صلح جوبا را امضا کرده بودند، تقسیم شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401120603935
  • خبرنگار : 71610