اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت

پذیرش اعاده دادرسی محمد بروغنی/ محکومیت شارمهد به اعدام

پذیرش درخواست اعاده دادرسی محمد بروغنی از بازداشتی‌های حوادث اخیر، دستور دادستان کل کشور درباره مسمومیت دانش آموزان در قم و محکومیت جمشید شارمهد به اعدام از اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته بود.

اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت را در این گزارش ایسنا می‌خوانید:

تاکید رئیس قوه‌قضاییه بر حمایت همه‌جانبه دستگاه قضا از فعالان اقتصادی

حجت الاسلام محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه گفت: زمینه‌ای را فراهم آورید تا محکومان و زندانیان و خانواده‌های آنها بتوانند سؤالات خود را در باب عفوهای اخیر مطرح کنند و چنانچه خود یا عضو زندانی خانواده خود را مشمول این عفو می‌دانند اما به پرونده آنها رسیدگی نشده، موضوع را جهت پیگیری منتقل کنند.

مسمومیت دانش آموزان قم احتمالا عمدی است

حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور گفت: اخبار واصله از یک جریان نگران کننده نوعی مسمومیت در بعضی از مراکز آموزشی قم نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدی دارد.

جمشید شارمهد به اعدام محکوم شد

پس از اتمام رسیدگی به پرونده و انجام تحقیقات، دادگاه انقلاب تهران، جمشید شارمهد سرکرده گروه تروریستی تندر را به اتهام افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی به اعدام محکوم کرد.

در سومین جلسه دادگاه تروریست‌های حمله به حرم شاهچراغ چه گذشت؟

در سومین جلسه دادگاه عاملان حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شیراز به ریاست قاضی سید محمد ساداتی ارتباطات متهمین ردیف دوم تا پنجم با عامل اصلی ترور ( که در صحنه حادثه تروریستی به هلاکت رسید ) و همچنین محمد رامز رشیدی متهم ردیف اول پرونده را تشریح و ضمن دفاع از کیفرخواست از دادگاه برای سایر متهمین پرونده تقاضای صدور مجازات قانونی کرد.

پرونده محمد بروغنی به شعبه هم عرض ارجاع شد

امیر هاشمی مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور گفت: پرونده محمد بروغنی یکی از متهمان اغتشاشات اخیر جهت رسیدگی به شعبه هم عرض دادگاه صادر کننده رأی ارجاع شد.

آرایشگرها اجازه ارائه خدمات پزشکی را ندارند

 بابک سلحشور  مدیرکل امور کمیسیون های سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: آرایشگرها به هیچ وجه اجازه ارائه خدمات پزشکی در حوزه زیبایی را ندارند و چنانچه به فردی آسیبی وارد کنند علاوه بر لزوم جبران خسارت، مرتکب جرم نیز شده اند.

اطلاعیه آزمون سردفتری ازدواج و طلاق سال ۱۴۰۱

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اجرای ماده (۳) نظامنامه دفاتر ازدواج و طلاق و با توجه به اعلام نیاز واحدهای ثبتی در سراسر کشور، از بین آقایان با آزمون کتبی از طریق سازمان سنجش آموزش کشور، اختبار (مصاحبه) و گزینش، سردفتر ازدواج و طلاق برای نقاط مورد نیاز کشور انتخاب می کند.

گشت‌های مشترک نظارت بر بازار در نوروز به‌ زودی فعال می‌شوند

امین‌حسین رحیمی وزیر دادگستری گفت: گشت‌های مشترک نظارت بر بازار در ایام نوروز به‌ زودی فعال می‌شوند.

راه‌های ارتباطی برای پیگیری عفو زندانیان

در پی دستور رئیس قوه قضائیه به معاونت قضایی که با همکاری مرکز رسانه قوه قضاییه و سایر بخش‌های ذی ربط زمینه‌ای را فراهم آورد تا محکومان، زندانیان و خانواده‌های آن‌ها سوالات خود را در باب عفو اخیر مطرح کنند؛ در کمتر از سه ساعت از صدور این دستور راه‌های تماس و پیگیری این مهم اعلام شد.

مطابق اعلام معاونت قضایی قوه قضائیه شماره‌های تماس ۶۶۴۰۶۲۶۸ و ۶۶۴۰۴۲۱۳ برای ارتباط تلفنی با کارشناسان امر در نظر گرفته شده است. همچنین در صورتی که افرادی امکان تماس تلفنی ندارند می‌توانند با ارسال نامه به اداره کل عفو و بخشودگی معاونت قضایی واقع در تهران - خیابان  ولیعصر(عج) - بالاتر از تقاطع امام خمینی(ره) -  نرسیده به کلانتری جامی - پلاک ۱۷ موضوع خود را استعلام کنند.

طحان نظیف: فعلا زمان بررسی صلاحیت افراد برای انتخابات نیست

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما در شورای نگهبان کارت زرد و قرمز و چیزهایی از این موارد نداریم و اساسا قانون چنین چیزی را پیش بینی نکرده است.

آغاز فرآیند مصاحبه آزمون استخدامی دفاتر خدمات قضایی

حسن روحانی‌نیا  مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از آغاز فرآیند مصاحبه با پذیرفته‌شدگان مرحله کتبی آزمون استخدامی صدور مجوز تأسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی خبر داد.

گردهمایی هم‌افزایی توسعه اشتغال زندانیان

غلامعلی محمدی رییس سازمان زندان‌ها گفت: ما کمترین تخلفات را در بندهای کارگری زندان‌ها داریم که این حکایت از سودمندی اشتغال‌زایی برای زندانی دارد.

 صاحبکار خراسانی معاون راهبردی قوه قضائیه با بیان اینکه لازم است همه زندانیان را از اشتغال منتفع کرد، گفت: باید به سمت جذب شرکت‌های خصوصی و سایر نهادهای کارآفرین رفت و صرفا به داشته‌های بنیاد تعاون زندانیان بسنده نکنیم.

رحیم مطهرنژاد مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور گفت: اشتغال در زندان برای زندانی گرفته تا خانواده و جامعه منفعت دارد. کار ما از خیلی دستگاه‌های دیگر مهمتر و سزاوار تقدیرتر است چرا که کاهش آسیب‌ها را به دنبال دارد.

دستاوردها پس از پیروزی انقلاب اسلامی به وضوح در ایران قابل مشاهده است

کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه گفت: امروز مردم ایران در انتخابات و سیاست‌گذاری کشور خود سهیم هستند و این بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است.

 غریب‌آبادی تأکید کرد: امروز سازمان زندان‌ها و مدیریت زندانبانی ما از درجه و اعتبار مناسبی برخوردار است.

وی همچنین در دیدار با سفیر دانمارک خواستار بازگرداندن کودک ایرانی به والدینش شد.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۵ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۶:۳۰
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1401120302463
  • خبرنگار : 71429