ماشاءالله پروین، امروز (سوم اسفند) در نشست تخصصی با جمعی از مشاوران مدارس کرمانشاه، با اشاره به مشکلات مدارس استان در زمینه هدایت تحصیلی دانش آموزان، اظهار کرد: عدم انتخاب رشته صحیح دانش آموزان کلاس نهمی مشکلات زیادی در پی دارد و می تواند دانش آموزان را در معرض آسیب قرار دهد.
پروین افزود: اگرچه انتخاب رشته ایده آلهایی دارد و مثلا انتخاب رشته علوم تجربی برای دانشآموزان مستعد میتواند زمینه ساز ورود به رشتههای تاپی مثل پزشکی و دندانپزشکی شود، اما همه دانشآموزان که قرار نیست پزشک یا دندانپزشک و داروساز شوند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه چشم و هم چشمی در فرآیند انتخاب رشته دانشآموزان کار دست خانوادهها میدهد، گفت: انتظار می رود خانوادهها واقع بین بوده و با چشم و هم چشمی در انتخاب رشته، آینده فرزندانشان را در معرض آسیب قرار ندهند.
وی با اشاره به متفاوت بودن استعدادهای دانش آموزان، گفت: اگر دانش آموزان به سمت بالفعل کردن استعدادهای خود هدایت شوند، احتمال موفقیت آنها در زندگی تحصیلی و شغلی بیشتر خواهد شد.
پروین با بیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه باید نیمی از دانشآموزان به سمت تحصیل در هنرستانها هدایت شوند، گفت: برنامه آموزش و پرورش این نیست که به اجبار دانش آموزان را به سمت تحصیل در هنرستانها سوق دهد، بلکه به دنبال این هستیم که با هدایت تحصیلی صحیح، دانش آموزان در مسیر شکوفایی استعدادها و توانایی های خود قرار بگیرند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد دانشآموزان کلاس نهمی کرمانشاه در فرآیند انتخاب رشته به سمت تحصیل در رشتههای نظری می روند، افزود: فقط ۳۰ درصد دانش آموزان کلاس نهمی کرمانشاه به سمت تحصیل در هنرستانها میروند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه اشاره ای هم به بی علاقگی دانش آموزان کلاس نهمی کرمانشاه به انتخاب رشته ریاضی فیزیک داشت و گفت: هم اکنون کمتر از ۹ درصد دانشآموزانیکه تحصیل در رشتههای نظری را انتخاب می گکنند، در رشته ریاضی فیزیک مشغول به تحصیل می شوند.
وی تاکید کرد: هم اکنون در برخی از منطقههای آموزش و پرورش استان اصلا دانشآموز رشته ریاضی فیزیک نداریم.
انتهای پیام