به گزارش ایسنا، سلمان محمدی، امروز(سوم اسفند) در نشست با جمعی از مشاوران مدارس کرمانشاه، با اشاره به برنامه ریزی برای هدایت تحصیلی صحیح دانشآموزان، گفت: مدارس متوسطه اول باید با ارائه مشاورههای صحیح به دانشآموزان آنها را در مسیر انتخاب رشته درست قرار دهند.
محمدی با بیان اینکه باید با ارائه مشاوره درست ترافیک رشتههای تجربی و انسانی را کم کنیم، از مشاوران مدارس خواست تا در بحث هدایت و مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان وقت گذاشته و از ظرفیتهای در اختیار خود برای هدایت تحصیلی صحیح دانشآموزان استفاده کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: آموزش و پرورش در تلاش است تا با اقداماتی نظیر برنامه ریزی برای حضور دانش آموزان در اردوهای راهیان پیشرفت، برگزاری کلاسهای درس دانشآموزان در فضای کارخانجات، دعوت از فارغ التحصیلان موفق هنرستانها برای معرفی به دانش آموزان و ... دانشآموزان را به سمت انتخاب رشته درست سوق دهد.
وی سپس با اشاره به محدود بودن ظرفیت رشتههای تاپ در دانشگاهها، گفت: اگرچه تحصیل در رشتههای پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دیگر رشته های تاپ علوم تجربی خوب است و می تواند آینده تحصیلی و شغلی و زندگی دانش آموزان را متحول کند، اما ظرفیت پذیرش در این رشتهها فوق العاده پایین است، لذا دانش آموزانی که در جریان انتخاب رشته اشتباه کنند و به امید دکتر و مهندس شدن رشته تجربی را برای ادامه تحصیل انتخاب میکنند، به دلیل احتمال بالای عدم قبولی در این رشتهها در معرض انزوا، گوشه گیری و دیگر آسیب های اجتماعی قرار خواهند گرفت.
محمدی با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی باید در پایان برنامه ششم توسعه 50 درصد دانش آموزان به سمت تحصیل در رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش هدایت میشدند، گفت: در پایان برنامه ششم توسعه که یک سال هم تمدید شد تنها 29 درصد دانش آموزان استان به سمت رشتههای فنی و حرفه ای و کار و دانش رفتند.
باید خانوادهها را با خود همراه کنیم
وی در ادامه با اشاره به لزوم همراهی والدین در امر تعلیم و تربیت دانش آموزان، گفت: در سه سالی که درگیر کرونا بودیم، با وجود تلاش معلمها برای تعلیم و تربیت دانشآموزان، لطمات زیادی به امر تعلیم و تربیت وارد شد که باید جبران شوند.
وی همراهی اولیای خانه و مدرسه را در تعلیم و تربیت صحیح دانشآموزان مهم برشمرد و افزود: در راستای تعلیم و تربیت صحیح دانشآموزان باید خانواده ها را با خود همراه کنیم.
محمدی اشارهای هم به ضروری بودن مدیریت فضای مجازی داشت و گفت: برای تعلیم و تربیت صحیح دانشآموزان باید فضای مجازی مدیریت شود.
تلاش مجموعه آموزش و پرورش این است که هیچ حقی از معلمها ضایع نشود
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه اشاره ای هم به اجرای رتبه بندی معلم ها داشت و با بیان اینکه کار رتبه بندی معلم ها زمانبر است، گفت: قرار است 24 هزار معلم استان رتبه بندی شوند که انجام امور مرتبط با رتبه بندی آنها کار سختی است و برای اجرایی کردن درست آن باید آیین نامهها و شیوه نامهها در مورد تک تک معلم ها اجرا شود که این کار زمان بر است.
محمدی با اشاره به فراهم بودن امکان اعتراض به رتبه بندی از سوی معلمها، به معلمهای استان اطمینان خاطر داد که تلاش مجموعه آموزش و پرورش این است که هیچ حقی از معلمها ضایع نشود.
وی با بیان اینکه کسی ادعا نمی کند که رتبه بندی معلمها بی ایراد است، اما در طول مسیر حتما ایرادها مرتفع خواهد شد، تاکید کرد: معلمهای استان خیالشان راحت باشد که پیگیر حق و حقوق آنها هستیم.
محمدی گفت: در رتبه بندی معلم ها صرفا ارتقای معیشت فرهنگیان مد نظر نبوده و نیست و موضوعات مهمی مثل افزایش کیفیت تعلیم و تربیت، هدفمندکردن دورههای آموزشی ضمن خدمت و ... مد نظر است.
در ادامه این نشست تعدادی از مشاوران نظرات خود را در راستای بهبود ارائه خدمات مشاوره ای به دانشآموزان مطرح کردند که قرار شد در نشست های چند نفرهای پیشنهادات مشاوران استان در جهت بهبود ارائه خدمات مشاوره ای با حضور مدیرکل مطرح شود.
انتهای پیام