گزارش شب چهارم جشنواره موسیقی فجر

شب پرتغالی‌ها همراه با رقص و آواز بوشهری

در چهارمین شب از سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر، ۱۵ کنسرت از جمله اجراهای گروه «فادو» از پرتغال و ارکستر سمفونیک صداوسیما در تالار وحدت، اجرای شب حسین ملک، اجرای شب شهمیرزا مرادی، اجرای شب موسیقی بوشهر و اجرای تکنوازان موسیقی کلاسیک (استعدادهای جوان) را شاهد بودیم. همچنین اجرای موسیقی کشور تاجیکستان، اجرای سرود، نظامی‌خوانی و شاهنامه‌خوانی از دیگر برنامه‌ها بود. معین زندی و گرشا رضایی در بخش پاپ اجرا کردند و گروه‌هایی از موسیقی نواحی ترکمن، گلستان، کردستان و آذربایجان، به روی صحنه رفتند.

به گزارش ایسنا، گروه موسیقی «فادو» پرتغال برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه پرداخت. خواننده، نوازنده پیانو و سرپرست گروه پیش از اجرای هر قطعه توضیحاتی درباره آثار ارائه می‌کرد تا مخاطبان موسیقی کلاسیک غربی، شاهد یک اجرای پژوهشی باشند و با موسیقی «فادو» از کشور پرتغال که به نوعی موسیقی فولک این منطقه است آشنا شوند.

اعضای این گروه سه نفره متشکل بود از «یورگ داسیلوا» نوازنده گیتار و «اوربانو اولیویرا» نوازنده درامز و «ماریو دوبراگا» نوازنده پیانو که در ابتدا یک قطعه بی‌کلام اجرا کردند و پس از آن ماریو، خواننده گروه در سخنانی رو به حاضران در سالن گفت: «بسیار خوشحالم در این سالن حضور دارم و برای شما اجرا می‌کنم. اولین قطعه را با یک آکاپلا آغاز کردیم و قطعه بعدی یک کار فیوژن است. قطعه سوم هم نغماتی تماتیک از موسیقی شبه جزیره ایبری بود در گام ماژور محسوب می‌شود.»

در ادامه پس از قطعه چهارم که در گام مینور اجرا شد، سرپرست گروه به معرفی موسیقی فادو پرداخت و بیان کرد: «گروه فادو در سراسر جهان اجرا داشته است. اگر به شهر ما «لیسبون» سفر کرده باشید، خواهید دید در آنجا بسیاری از موسیقیدانان کارهایی که اجرا می‌کنند و به گوش می‌رساندند، تم‌هایی رمانتیک و عاشقانه دارد و معمولا شاد هستند؛ موسیقی که به دوران کهن این سرزمین باز می‌گردد.»

این خواننده پس از اجرای قطعه پنجم، اشاره کرد که این قطعه را سال‌ها قبل و در شرایط و روحیه خاصی ساخته است.

او در ادامه با اشاره به نوازنده گیتار گفت: «اوربانو» سازنده ساز است و این گیتار را خودش ساخته است. این گیتار از سازهای اصلی موسیقی ما است و یک گیتار خاص پرتغالی است که سال ۱۸۷۰ میلادی در کنار ساز پیانو بیشتر به مردم معرفی شد. شهر من در جنوب کشور پرتغال است و موسیقی فادو در آنجا بسیار شناخته شده و پیانونوازی این منطقه هم خاص خودش است. خیلی خوشحالم که به نمایندگی از موزیسین‌های فادو، اشعار و ملودی‌های کهن این منطقه را برای شما ارائه می‌کنم.»

قطعه بعدی اثری بود ساخته ماریو (نوازنده پیانو) در سه پارت عاشقانه و در ادامه قطعه «اسرار خانه» را به اجرا درآورد. بعد از آن یک موسیقی فادو دیگر به اجرا درآمد که به گفته ماریو: «این اثر در همراهی سولونوازی گیتار است و آن را در ۳۷ سالگی و در دانشگاه موسیقی ساخته‌ام. آن زمان به بهانه فارغ‌التحصیلی‌ام از دانشگاه، این قطعه را به والدینم تقدیم کردم.»

او در ادامه گفت: «ما این موسیقی را در بیش از ۴۰ کشور اجرا کرده‌ایم و تقریبا با آن ارتباط برقرار کردند. آیا شما هم با آن ارتباط می‌گیرید؟»

همچنین یک موسیقی بی‌کلام در سه پارت بر پایه پیانو اجرا شد و این هنرمند ابراز امیدواری کرد تا مخاطبان از این کار لذت برده باشند.

او پس از اجرای قطعه بعدی گفت: «مادربزرگم اصالتا اسپانیایی است و این سبک موسیقی در دهه‌های ۵۰- ۶۰ میلادی در آنجا رونق گرفت».

در پایان قطعه «دختری با چشم‌های سبز» به اجرا درآمد.

این خواننده و نوازنده در سخنان پایانی گفت: «بسیار خوشحالم توانستم پرانرژی برای شما اجرایی داشته باشم. سپاس از اینکه ما را به این جشنواره موسیقی دعوت کردید. اولین باری است که به ایران می‌آیم و علاقمندم موسیقی‌ام را در سراسر جهان و برای ایجاد وحدت و همدلی در بین مردم اجرا کنم تا مردم کشورهای مختلف به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.»

ارکستر سمفونیک صداوسیما در جشنواره موسیقی فجر 

این اجرا به رهبری آرش امینی روی صحنه رفت و متشکل از سازهای زهی، سازهای بادی، تیمپانی و گروه کر بود که ابتدا قطعه بی‌کلام «نیایش یزدان» را با همراهی گروه کر به اجرا درآورد و در ادامه با حضور خواننده قطعه‌ای دیگر اجرا شد.

در ادامه ارکستر قطعه «ساری گلین» و چند اثر فولک دیگر را اجرا کرد و در پایان چند قطعه میهنی به اجرا در آمد.

علیرضا قزوه رئیس (مدیر مرکز موسیقی صدا و سیما) که در این برنامه حضور داشت درباره برنامه‌های پیش‌روی این ارکستر در جملاتی گفت: «تمرینات ارکستر سمفونیک صداوسیما بطور مرتب برقرار بود، هر ماه اجراهایی برگزار کردند و آقای آرش امینی با جدیت در این ارکستر حضور و فعالیت دارند. این ارکستر متشکل از نوازندگان با تجربه و خوبی است و تلاش داریم در سال آینده هم این اجراها هر ماه برگزار شود. وظیفه ما حمایت از این ارکستر است و حامی ارکستر سمفونیک صدا و سیما هستیم.»

در این برنامه محمد اله یاری (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز حضور داشت.

شب «حسین ملک» در رودکی

در این شب رضا مهدوی از شاگردان «حسین ملک» قطعاتی را به صورت بداهه به یاد استاد خود اجرا کرد. رضا مهدوی پیش از اجرای خود در سخنانی به آشنایی با حسین ملک و آموزش در مدرسه این هنرمند برجسته سنتور اشاره کرد و گفت: بنده افتخار داشتم در دوران کودکی در ابتدای دهه شصت به مکتب حسین ملک بروم. او شخصیتی کاریزماتیک، بیانی سلیس و طنزگونه داشت که وقتی در آن شرایط سخت موسیقی با افراد صحبت می‌کرد به آنها انگیزه و امید می‌داد. حسین ملک سفیر سنتور ایران در جهان بود و در ۳۵ کشور به اجرا رفته بود و هیچ موسیقیدانی این تعداد سفر به خارج از ایران نداشت.

او گفت: حسین ملک شیوه خاص نوازندگی خود را داشت که همین او را از هم‌دوره‌ای‌هایش متمایز می‌کرد. علاوه بر شیوه تکنوازی خاص آنچه او را متفاوت و مشهورتر از بقیه نوازندگان می‌کرد، ابداع و تغییرات ماندگاری بود که در ساز سنتور ایجاد کرد.

مهدوی خاطرنشان کرد: حسین ملک، نوازنده شهیر سنتور در سال ۱۳۰۴ در تهران بدنیا آمد و در سال ۱۳۷۸ درگذشت. من تنها دو سال شاگردشان بودم اما تا آخرین روزهای حیاتشان با او رفت و آمد داشتم. حسین ملک اولین نوازنده‌ای بود که در تلویزیون ایران با ساز سنتور نوازندگی کرد.

رضا مهدوی درباره اجرای بداهه خود در شب حسین ملک توضیح داد: امشب کاملا بداهه نواختم. در بداهگی ناخواسته از مخاطبان و استادم حس گرفتم. در حین اجرا ناخواسته ملودی در خاطرم نقش بست که می‌شود در آینده آن را آهنگسازی و به صورت تکنوازی و ارکسترال اجرا کرد. همین بداهه دستمایه‌ام شد و به نظرم آمد در گام‌های مختلف آن را اجرا کنم. در محدوده شور و آوازهای شور مدلاسیون کردم و اشاره‌ای به اصفهان داشتم و در بینش آواز زدم و گوشه‌هایی از موسیقی دستگاهی به روایت خودم اجرا کردم.

این پژوهشگر موسیقی درباره یکی از وجه‌های بارز کار حسین ملک گفت: استاد ملک شهرت دیگری هم دارد؛ اینکه آهنگساز سرود «سی تیر» با شعری از ابوالحسن صبا بود. حسین ملک به خاطر این سرود ضد امپریالیستی در سال‌های دهه سی تحت تعقیب بود.

اجرای گروه قاصدک در شب «شب شهمیرزا مُرادی»

شب شهمیرزا مُرادی (نوازنده سرنای لرستان) در سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر نیز با گروه موسیقی «قاصدک» به صحنه رفت و رپرتواری از موسیقی شاد لرستان با سرنا و دهل اجرا شد.

آواز شور، سنگ سما، سه پا، دوپا، سوار بازی، اوشاری و دوپای فتاحی قطعاتی از موسیقی لرستان بود که گروه موسیقی «قاصدک» در سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر اجرا کردند.

گروه «قاصدک» از گروه‌های موسیقی نواحی است که تاکنون چندین دوره در جشنواره فجر شرکت داشته است. امیرحسین بسطام، نوازنده سرنای این گروه پنج دوره برگزیده جشنواره موسیقی جوان در کشور بوده است. مهدی بسطامی (سرپرست گروه و نوازنده دهل) و امیرمحمد بسطامی اعضای این گروه موسیقی را تشکیل می‌دهند.

بوشهری‌ها با یزله‌خوانی و خیام‌خوانی شادی و گرمای جنوب را به فجر آوردند

گروه «شبدیز» در شب موسیقی بوشهر در سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر، آیین‌های بوشهری همچون یزله‌خوانی و خیام‌خوانی را با رپرتواری از موسیقی گرم و شاد جنوب در تالار رودکی به اجرا درآورد.

گروه موسیقی «شبدیز» اجرای خود را با قطعات «دیگه ناشم به کعله» و «زنکه مویی» آغاز کردند. اجراهایی شاد و پرهیجان با حرکات آیینی خاص که تماشاگران سالن را با خود همراه کرده بود.

پس از اجرای این دو قطعه حیدر احمدی، خواننده گروه موسیقی «شبدیز» با خوش آمدگویی به تماشاگران جشنواره موسیقی فجر از آنها خواست که در اجرای قطعات با این گروه تعامل داشته باشند.

«یزله» یکی از موسیقی‌ها و از آیین‌ها و رسوم رایج در ناحیه جنوب ایران و بویژه بوشهر است. «شکر بنگال» نام یکی از یزله‌های قدیمی بوشهر بود که گروه «شبدیز» اجرا کرد.

«مه‌جبین» قطعه‌ای لری بود که خواننده گروه «شبدیز» آن را به لرهای بوشهر و ایران تقدیم کرد.

گروه شبدیز قطعه‌ای بنام «ابر رحمت» را برای مادران این سرزمین اجرا کرد. «فانوس» از دیگر قطعات اجرایی در شب موسیقی بوشهر بود.

خیام خوانی بوشهری، گونه‌ای خاص و منحصر به ‌فرد از موسیقی بومی استان بوشهر محسوب می‌شود که به‌عنوان میراث فرهنگی‌هنری در فهرست آثار معنوی ایران به ثبت رسیده است.

«خیام خوانی» یکی از قطعات زیبایی بود که «شبدیز» اجرا کرد. خواننده این گروه پیش از اجرای رباعی خیام گفت: ما بوشهری‌ها خیام را خیلی دوست داریم و همانند رباعی‌های خیام که می‌گوید در حال زندگی کنید در حال زندگی می‌کنیم.

«نغمه‌خوانی» آواز کار در فرهنگ بوشهری است و نوایی است که جاشوهای بوشهری هنگام کار در دریا آن را می‌خوانند. نغمه‌خوانی قطعه‌ای بود که اعضای گروه شبدیز با حرکات آیینی خاص جنوب ایران آن را اجرا کردند.

محسن حیدریه (سرپرست گروه موسیقی شبدیز) درباره اهداف و رسالت گروه موسیقی شبدیز توضیح داد: رسالت گروه شبدیز این است که فرهنگ موسیقیایی و آداب و رسوم بوشهر را به مردم ایران و دنیا بشناسانیم. مردم در بوشهر از لحظه تولد تا مرگ با موسیقی مانوس هستند.

سالن میلاد نمایشگاه بین المللی

«معین زندی» در جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه رفت

چهارمین روز سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش پاپ با نخستین اجرای «معین زندی» همراه شد.

معین زندی در ابتدا آهنگ «همدست» را خواند. او در ادامه قطعات «هیچ» و «شاید دلت تنگ شده توام» را اجرا کرد.

«جاده هراز»، «سر صبح»، «من عاشقتم هنوزم» و «چه حیف» از دیگر قطعاتی بودند که زندی برای اجرا در کنسرت خود انتخاب کرد. 

زندی با اجرای «زده به سرم هوای تو»، «دلم برات تنگ میشه» و «دمتون گرمه» و همچنین «روزای رفته» اجرای خود در سالن کنسرت را به پایان رساند.

همخوانی با «گرشا رضایی» 

«گرشا رضایی» آخرین اجرای چهارمین روز سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر را در بخش پاپ روی صحنه برد.

گرشا رضایی اجرای خود را با خوانندگی «نرو»، «زنجیر»، «دلم هوس کرده» و «مگه پاییز اومده» ادامه داد. 

«دلم گرفته ای رفیق» و «دریا نمی‌رم» دیگر قطعه‌ای بود که مورد استقبال طرفداران او قرار گرفت.

«عکسای آخر»، «چش تو چش»، «دنیامی»، «نرو و دل ندارم»، «قرمز» و «ماهی» دیگر قطعاتی بودند که توسط گرشا رضایی به اجرا درآمد. «دریا دریا» آخرین قطعه‌ای بود که رضایی اجرا کرد.

ارسباران

تجلیل از قاسم صرافان 

گروه سرود «شهید فرجی» با سرپرستی حسین نصیری از تهران در چهارمین روز برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش سرود، با حضور در فرهنگسرای ارسباران، پنج قطعه مذهبی و انقلابی را برای علاقه‌مندان و حاضران در سالن اجرا کردند.

اجراهای بخش سرود سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر در روز چهارم با حضور گروه ۲۵ نفره‌ی «شهید فرجی» روی صحنه و اجرای قطعه «من مسلمانم» بر اساس شعر معروف سهراب سپهری آغاز شد. 

دو قطعه «اباصالح» و «امام رضا» با تم مذهبی، دومین و سومین انتخاب گروه سرود «شهید فرجی» برای اجرا بود.

نصیری سرپرست گروه سرود «شهیدفرجی» در سخنان کوتاهی درباره سابقه فعالیت‌های این گروه سرود، گفت: گروه سرود «شهید فرجی» نزدیک به ۲۳ سال است که در زمینه سرود فعالیت می‌کند و اعضای گروه همگی از دانش آموزان منطقه ۱۷ تهران که به دارالشهدا شناخته می‌شود، هستند.

نصیری در ادامه با اشاره به سختی‌ها و دشواری‌های تولید سرودهای خوب و با کیفیت، افزود: معمولا خیلی از کسانی که وارد کار تولید سرود می‌شوند به دلیل سختی‌های زیادی که این کار دارد، در ابتدای راه ممکن است، خسته شوند اما مطمئنا وقتی نتیجه کارشان را می‌بینند آنقدر انرژی می‌گیرند که در ادامه راه دیگر مشکلات زیاد نمی‌تواند مانع کارشان بشود. برای گروه ما هم این مسئله وجود داشت اما الان دیگر اینگونه نیست.

پس از توضیحات حسین نصیری سرپرست گروه سرود «شهید فرجی» نوبت به اجرای قطعه دو زبانه (فارسی، عربی) «سلام بر محمد» رسید که توسط این گروه اجرا شد.

در ادامه برنامه و پیش از اجرای قطعه آخر، نوبت به تجلیل از استاد قاسم صرافان، هنرمند شناخته شده موسیقی و از چهره‌های شاخص تولید آثار مذهبی و انقلابی رسید.

این اجرا با قطعه «تا آخرش هستیم» توسط گروه سرود «شهید فرجی» به پایان رسید.

پیوندِ حماسه و عشق با شاهنامه‌خوانی و خیام‌خوانی

فرهنگسرای ارسباران در چهارمین روز برگزاری جشنواره موسیقی فجر در بخش موسیقی نواحی، میزبان استاد عباسپور و فرزندش محمد عباسپور (پسر و نوه‌ی استاد فقید حاج محمدمراد عباسپور) بود.

استاد عباسپور در حاشیه این اجرا، در توضیح کوتاهی گفت: برای اجرای امشب در قسمت اول که شاهنامه‌خوانی خواهیم کرد به سراغ ابیاتی با محوریت ایران زمین از زبان فردوسی رفتیم و برای قسمت دوم یعنی خیام‌خوانی هم ابیاتی از خسرو و شیرین را با محوریت عشق به همراه پدر اجرا می‌کنیم.

این شاهنامه‌خوان پیشکسوت در ادامه با اشاره به جایگاه شاهنامه و شاهنامه‌خوانی در میان مردم استان چهارمحال و بختیاری، افزود: شاهنامه‌خوانی مهم‌ترین بخش آوازهای حماسی ایل بختیاری است و در دوران قدیم شاهنامه‌خوانان در طول ماه، روزها را دور هم جمع می‌شده و به درخواست بزرگ محل و یا بزرگ ایل، داستانی را با توجه به احوال و موقعیت و وضعیت مردم انتخاب می‌کردند و هر شب در منزل یکی از بزرگان گرد هم جمع می‌شدند و شاهنامه می‌خواندند.

عباسپور همچنین با اشاره به ضرورت گسترش مفاهیم عمیق موجود در شاهنامه، افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر با توجه به حمایت‌هایی که از شاهنامه‌خوانی شده تعداد افرادی که علاقه پیدا کردند تا شاهنامه خوانی را یاد بگیرند نسبت به قبل بیشتر شده است و امیدوارم این جریان به سراسر ایران گسترش پیدا کند.

محمد عباسپور که به عنوان جوان‌ترین شاهنامه‌خوان بختیاری شناخته می‌شود، در روستای چلیچه از توابع شهرستان فارسان استان چهارمحال و بختیاری متولد شده و شاهنامه خوانی را از پدربزرگ خود، استاد فقید حاج محمدمراد عباسپور آموخته است. او به علت اجرای درست و دقیق شاهنامه، از سنین پایین در مجالس مختلف شاهنامه را به گونه‌ای می‌خوانده که گویی سال‌ها در مجالس، شاهنامه خوانده است.

همچنین استاد فقید حاج محمد مراد عباسپور که در سال ۱۳۹۹ در ۹۶ سالگی درگذشت، از قدیمی‌ترین شاهنامه‌خوانان ایران و مهم‌ترین بازمانده نسل کهن شاهنامه خوانان بختیاری بود. او که شاهنامه را به سنت قُدمایی و شیوه حماسی پرشور می‌خواند، همواره تلاش می‌کرد این سنت دیرینه را به نسل بعد از خود نیز منتقل کند و در این راه شاگردان متعددی را که اکثرا فرزندان و نوه‌هایش بودند را پرورش داد.

نیاوران

استعدادهای جوان با تک نوازی پیانو و گیتار مهمان نیاوران بودند

این بخش با دو تکنوازی پیانو و گیتار در اجرای تکنوازان موسیقی کلاسیک (استعدادهای جوان) میزبان مخاطبان بود.

علی تالوردیان هنرمند جوان اصفهانی در ابتدای این برنامه به اجرای تک نوازی پیانو پرداخت.

«اتود شماره ۴ شوپن»، «والس شماره ۱۰ شوپن» و «انوانسیون شماره ۱۳ باخ» قطعاتی بودند که این هنرمند آنها را در اجرای تکنوازی خود نواخت.

در ادامه اجرای تکنوازان موسیقی کلاسیک زهرا غفاری دیگر هنرمند جوان عرصه موسیقی با تک نوازی گیتار میزبان علاقه‌مندان بود.

قطعات «بوره»، «تانگو»، «فیاستِلاریان»، «میفاوِریتا»، «انوانسیون» و «سونات اسکارلتی» ۶ قطعه نواخته شده غفاری در سانس دوم تکنوازی موسیقی کلاسیک بودند.

دومین حضور عمر تیمور هنرمند تاجیکستانی در صحنه موسیقی ایران

کنسرت گروه «آسمان» به سرپرستی عمر تیمور از کشور تاجیکستان برگزار شد.

عمر تیمور (خواننده و نوازنده کمانچه)، اسکندر تیمور (خواننده و نوازنده تنبک)، جمعه رجب (نوازنده دوتار باس) و رحمت بای‌مد (نوازنده نی) ۴ نفر از اعضای گروه موسیقی «آسمان» بودند که با اجرای ۹ قطعه موسیقی برای مخاطبان پرداختند.

عمر تیمور، خواننده و سرپرست گروه «آسمان» درباره آغاز فعالیت گروهی‌شان گفت: «ما بیش از ۱۰ سال است که با یکدیگر به صورت گروهی در قالب نام «آسمان» فعالیت می‌کنیم و اکنون تنها چهار نفر از اعضای این گروه برای شرکت در سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر همراه من به ایران آمده‌اند.»

او ادامه داد: «من به شخصه نزدیک ۱۰ سفر به ایران داشته‌ام و در سال ۱۹۹۶ میلادی برابر سال ۱۳۷۴ در یازدهمین دوره جشنواره موسیقی فجر نیز شرکت کرده‌ام. البته در شهرهایی چون مازندران، شیراز و بندرعباس نیز مهمان هنردوستان ایرانی بوده‌ام.»

این هنرمند عنوان کرد: «کشورهای تاجیکستان و ایران هم زبان و هم دین هستند و از نظر موسیقایی نیز نقاط مشترک فراوانی دارند که منجر به اختلاط فرهنگی این دو کشور شده است.»

او با اشاره به همکاری‌شان با علیرضا قزوه، شاعر ایرانی توضیح داد: ما تاکنون چهار ترانه از اشعار علیرضا قزوه را اجرا کرده‌ایم و امشب نیز به اجرای قطعه «سلام ای مست مست» او پرداختیم. این چهار قطعه به همراه هشت قطعه دیگر سال‌ها پیش در رادیو تهران ایران ضبط و آرشیو شده است.»

عمر تیمور در پایان با اشاره به همکاری‌های مشترکی که با هنرمندان ایرانی دارند، گفت: «ما با نوازندگان ایرانی به ویژه عزیزانی که به تدریس موسیقی مشغول هستند؛ ارتباط زیادی داریم. هنرمندانی چون آرش لطفی که شب و روز در حال نواختن است و در تاجیکستان نیز به برگزاری نشست‌های پژوهشی درباره موسیقی می‌پردازد و کیوان پهلوان نوازنده ساز دایره. به تازگی نیز کتاب اشعار سیدمسعود علوی‌تبار با نام «با کمال افتخار ایرانی ام» را هدیه گرفته‌ام که قطعا زمانی که به تاجیکستان برگردیم در قالب موسیقی به آن خواهیم پرداخت.»

گروه موسیقی «آسمان» به اجرای قطعات «هرآنچه هستی بازآ»، «علم لدنی»، «بزم ربانی»، «میوه تلخ مربا نشود»، «می پرست ایجاد»، «سلام ای مست مست»، «دگرآموز»، «ای شهید کربلا» و «خیر و برکت» پرداخت.

گلستانی‌ها در کوشک چه کردند؟

در چهارمین شب از جشنواره موسیقی فجر هنرمندان استان گلستان در کوشک باغ هنر به روی صحنه رفتند.

اعضای این گروه را قربان گلدی‌کر (کمانچه و دوتارنواز)، تاج محمد یلقی (خواننده و دوتار نواز) و حاج محمد ایری (نوازنده نی ترکمن و سرپرست گروه) تشکیل دادند.

در بخش دوم این سانس از اجراها نیز گروه موسیقی ترکمنی سنتی «آلتن پرده» به معنی «پرده طلایی» بر روی صحنه رفتند.

این گروه نیز قطعات «اورازیم»، «دلیل گونیم»، «سائلایب گچدی» و «کورآتا» را برای تماشاگران به اجرا درآورند.

اعضای این گروه را نیز آرمین آرازنیا (سرپرست و خواننده و نوازنده دوتار)، عبدالمناف آرازنیا (نوازنده دوتار) و نوید آرازنیا نوازنده کمانچه تشکیل دادند.

از تک نوازی نرمه نی تا شب آذربایجانی‌ها 

شب گذشته در دومین سانس از اجراها از ساعت ۲۱ و ۳۰ در ابتدا ناصح بهرام بیگی (تکنواز ساز نرمه‌نای) از کردستان به روی صحنه رفت و مقام‌های بیات و شوشتری در سبک‌های مختلف موسیقی روایی کردستان ایران و اقلیم کردستان عراق شامل سه فرم حیران، قطار و خاوگر، سوارو، گلو، لشکری، رمبازین، سفر و هجرانی و هاواره بره را نواخت.

در بخش دوم این سانس از اجراهای موسیقی اقوام نیز گروه موسیقی آذربایجانی «راهاب» بر روی صحنه رفت و قطعات «ایران گلدی»، «لاله‌لر»، «ساری گلدی»، «ریحان» و قطعات دیگری از موسیقی آذربایجانی را اجرا کردند.

اعضای این گروه را فرامرز گلزارفرد (بالابان و سرپرست گروه)، قربان اشرفی (خواننده و قوپوز)، بیت‌اله بابایی (خواننده و قوپوز)، عباس رسول‌زاده (خواننده و قاوال)، سمیرا حاجی‌زاده (اوزان دایره)، اعظم پورمحمد (دایره و همخوان)، المیرا داوری اسکویی (قوپوز)، زهرا فتوحی (دف، دایره و همخوان) تشکیل داده بودند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1401120201254
  • خبرنگار : 71625