اتخاذ برخی تصمیمات عامل ایجاد صف در جایگاه‌های سوخت مکران

شرکت نفت: ما متولی رفاه رانندگان نیستیم

برخی تصمیمات نسجیده ، عامل صف‌های طولانی و کیلومتری کامیونهای باری در جایگاههای سوخت ورودی و خروجی محور چابهار- کنارک- نیکشهر شده و در این ایام پرترافیک و شلوغی سال نو احتمال وقوع تصادفات زنجیره‌ای وحشتناک و کشته های بیشمار وجود دارد، رانندگان ناراضی هستند ولی مدیران حوزه شرکت نفت چابهار می گویند ما متولی رفاه و ساماندهی صف و ساخت شانه خاکی و پارکینگ کامیونها نیستیم و فقط سوخت را تأمین و تحویل جایگاه سوخت می دهیم.

در هر شهرستان مرزی و بندری که بار و کالا برای حمل و نقل زیاد باشد معمولا یک پایانه بار با امکانات رفاهی مناسب برای خدمات به رانندگان شامل جایگاه سوخت، مکان پذیرایی، استراحت، نمازخانه و سایر خدمات مورد نیاز ایجاد می شود که برای همین منظور پایانه بار در ورودی شهر چابهار از طرف پلیس راه ایجاد شده که مخصوص خدمات رسانی به کامیونهای باری است.

در ماههای اخیر روزانه صدها کامیون در چهار جایگاه سوخت طول مسیر چابهار - کنارک - نیکشهر در جاده اصلی ترانزیتی و پرتردد در صف سوختگیری هستند تا اگر جان سالم بدر بردند و زنده به جایگاه سوخت رسیدند بعد از ساعتها سختی و تحمل درد و رنج و صرف وقت، سوختگیری کنند.

این صفهای کیلومتری و نبود شانه خاکی برای در صف ایستادن کامیون‌های باری جهت سوختگیری خطرات زیادی داشته و بارها تصادفات رخ داده و امکان دارد در این ایام شلوغ و پرتردد خودروهای سواری شاهد اتفاقات ناگوار حوادث رانندگی باشیم کما اینکه با یک تصمیم درست می توان این مشکل را کاملاً مرتفع کرد که امیدواریم مسئولان برای رفاه حال مردم این خطه از ایران اسلامی دست به کار شده و تصمیمات درست را اتخاذ کنند.

شماری از رانندگان کامیونهای باری در بندرچابهار به خبرنگار ایسنا از عدم امکانات رفاهی در جایگاههای سوخت طول مسیر منتهی به بندرچابهار گلایه و خواستار رسیدگی شدند و اظهار داشت: چرا مسئولان که روزانه چندین بار مسیر چابهار به فرودگاه کنارک را طی می کنند صف های کیلومتر را نمی بینند و فکری به حال آنها و ساماندهی قبل از حوادث را نمی کنند.

محمود جعفری یکی از رانندگان گفت: انتظار داریم وقتی مسئولی یک بار مشکلی را دید برای حل آن تلاش کند ولی به نظرم در این استان مشکلات پیگیری نمی شود. چرا واقعاً یک مسوول یک شب تصمیم بگیرد که صدها کامیون بروند به نقطه ای سوختگیری کنند که در بیابان بدون امکانات رفاهی در حد آب خوردن و حتی سرویس بهداشتی در آنجا وجود نداشته باشد.

وی افزود: برای ما فرقی نمی کند در کدام جایگاه سوختگیری کنیم برای ما امکانات رفاهی مهم است وقتی یک راننده با این مسافت های طولانی و جاده های باریک و کم عرض رانندگی می‌کند انتظار دارد بعد از بارگیری در یک مکان خوب استراحت کند و یک حمام برود و بعد حرکت کنند.

رضا محمدی نیز گفت: قبلا در پایانه بار چابهار استراحت می کردیم و در ۱۰ متری استراحتگاه حتی شاگرد تریلی را می فرستادیم سوختگیری در جایگاه پایانه بار و برمی گشت و بعد از صرف غذا و حمام بار را به مقصد حمل می کردیم الان همین را از ما گرفته‌اند و مجبوریم با خطرات فراوان و جاده باریک و بدون شانه خاکی در جایگاههای طول مسیر چابهار به نیکشهر سوختگیری کنیم که بارها تریلی در کنار جاده به دلیل نبود جا با خطر تصادف مواجه بوده و خودروهای سواری همیشه از ما شاکی هستندکه چرا اینجوری بد ایستاده ایم. 

بهترین نقطه و بدون خطر برای سوختگیری کامیونها جایگاه سوخت پایانه بار چابهار است

مدیر اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای چابهار به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: فلسفه ایجاد پایانه بار با امکانات رفاهی کامل برای کامیون داران ورودی به بندر چابهار خدمات مطلوب و جلب رضایت فعالان شبکه حمل و نقل جاده ای است که در این راستا دولت جهت توسعه ترانزیت و تجارت سرمایه گذاری زیادی برای رفاه رانندگان کرده است.

سعیداحمد سلامی افزود: پایانه بار چابهار در ۲ کیلومتری ورودی شهر از طرف راسک و پلیس راه با چند دهه سابقه، خدمات لازم به مردم و به ویژه رانندگان ایجاد شده و برای کامیون داران و همراهان آنها استراحتگاه، حمام، سوپرمارکت، نمازخانه، نانوایی، رستوران و دهها خدمات رفاهی دیگر فراهم نموده است.

وی گفت: متأسفانه به دلیل سلیقه ای عمل کردن و تصمیمات نادرست مسوولان حوزه وزارت نفت بعضاً شاهد حوادث ناگوار و جبران ناپذیر خواهیم بود و آن وقت کسی هم پاسخگو نیست، پیشنهاد می کنم قبل از هر تصمیمی مشورت با سایر نهادها انجام و اولویت رفاه حال مردم و به ویژه رضایتمندی ولی نعمتان نظام باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر صدها کامیون بجای اینکه در جایگاه سوخت پایانه بار یا جایگاه مشهور به نزدیک ترمینال سوختگیری و سپس استراحت و به مقصد سفر کنند مجبورند ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر آن طرف تر رفته و در بیابان و بدون هیچ امکانات سوخت را دریافت می کنند که نارضایتی مردم و به ویژه رانندگان و رفاه آنان هیچ اهمیتی برای مسوولان و به ویژه مدیران حوزه وزارت نفت و شرکت نفت چابهار ندارد.

مدیر راهداری و حمل و نقل جاده ای چابهار با بیان اینکه وقتی یک جایگاه سوخت شرایط لازم برای سوختگیری کامیون ها را ندارد و حتی توان درست کردن راه ورودی و خروجی و پارکینگ کامیون ها و ساماندهی صف و تامین یک آب معدنی و سرویس بهداشتی صدها خودروی سنگین را ندارد چه لزومی دارد خدمات رسانی را آغاز کند و بعد از گذشت ماهها رانندگان با سخت ترین شرایط سوخت دریافت کنند.

سلامی گفت: متأسفانه در چند جایگاه سوخت طول مسیر چابهار به طرف نیکشهر و کنارک امکانات لازم برای رانندگان کامیون ها وجود ندارد و امکاناتی که در پایانه بار ایجاد شده به دلیل تصمیمات نادرست برای رانندگان غیر قابل استفاده شده است. آیا با این شرایط و تنگ نظری و سلیقه ای عمل کردن شاهد رونق ترانزیت کالا و تجارت و بهبود شرایط اقتصادی کشور خواهیم بود.

وی بیان کرد: واقعا در شأن بندر چابهار است که رانندگان در طول مسیر بعد از ساعت ها انتظار در صف های سوخت یک سرویس بهداشتی نداشته باشند.

وی افزود: برای رفاه حال کامیون داران با هزینه ۱۰ میلیارد تومانی مدیریت جایگاه سوخت پایانه بار ترمینال دیوار پایانه بار را تخریب و عقب نشینی صورت گرفته و تیرهای برق جابجا و مکان پارکینگ و صف کامیونها زیرسازی و بلوارکشی شده که جای تشکر و قدردانی دارد.

وی به کمبود اعتبارات در خصوص ساخت پارکینگ برای صف های کیلومتری کامیون ها اشاره و گفت: ولی با این حال ۵۰۰ متر شانه خاکی در جایگاه سوخت در ورودی منطقه آزادچابهار انجام شده است.

وی تصریح کرد: با همکاری و مساعدت مدیریت جایگاه سوخت پایانه بار هزینه ۱۰ میلیارد تومان با سرمایه شخصی موارد یاد شده را تقبل کرده اند و این هزینه ها را سایر جایگاههای سوخت طول مسیر چابهار- نیکشهر انجام دهند و اگر توان ندارند و یا قبول نمی کنند شرکت نفت چابهار حداقل در ابتدا از ۱۰۰ درصد ظرفیت جایگاه سوخت مجهز و با امکانات پایانه بار چابهار استفاده کنند و خارج از ظرفیت بعدا سایر کامیونها را به جایگاههای دیگر برای سوختگیری بفرستند.

چرا شرکت نفت چابهار پایش کارکرد جایگاه سوخت نیروهای خود را قبول ندارد و به آن عمل نمی کند؟

مدیر جایگاه سوخت پایانه بار ترمینال چابهار نیز به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: چرا شرکت نفت چابهار پایش انجام گرفته توسط تیم اعزامی آن مدیریت که با حضور مسوول نظارت و کنترل، حراست، پیگیری انبار نفت و نماینده ناحیه مرکزی نفت انجام و کارکرد جایگاه سوخت مورد بررسی و زیر ذره بین قرار گرفت، را قبول ندارند و طبق آن عمل نمی کنند؟

تاج محمد بهرامی افزود: در این نظارت میدانی فقط در ۱۵ ساعت ۱۷۰ هزار و ۵۵۱ لیتر نفت گاز(گازوییل) به فروش رسید که این آما را ثبت و ضبط و صورتجلسه و امضا کردند و قبول کردند که این جایگاه برای کامیون های تزانزیتی بندرچابهار ظرفیت مناسبی است که مورد توجه قرار گیرد و قرار بود در ماههای بعدی سهمیه کامیونها اضافه شود ولی برعکس از ۹ تانکر نفتکش نفت گاز به ۲ تانکر کاهش یافته که جای تاسف است.

وی با اشاره به اینکه در سیستان و بلوچستان سختگیری زیادی برای تحویل سهمیه واقعی سوخت به جایگاههای می شود و بارها نیروهای شرکت نفت شخصا حضور پیدا کرده و پایش ها و بررسی های لازم را انجام داده اند، افزود: حداقل شرکت نفت چابهار به آخرین پایش انجام شده درخصوص مقدار توزیع نفت گاز (گازوییل) طی یک شبانه روز و صورتجلسات امضا شده پایبند باشد.

وی گفت: هم اینک جایگاه سوخت ترمینال پایانه بار چابهار با ۱۲ نازل نفت گاز(گازوییل)  و ۱۰ نازل بنزین و با ۲۰ پرسنل در ۲ شیفت ۲۴ ساعته در حال فعالیت و مشغول خدمات رسانی است.

وی با بیان اینکه در ازای کارکرد و فروش سوخت برای هر لیتر بنزین ۲۲۵ تومان و برای هر لیتر گازوییل ۱۲۹ تومان کارمزد دریافت می شود، تصریح کرد: درآمدی که کسب می شود ۵۰ درصد بابت هزینه نگهداری و تامین حقوق پرسنل است.

مدیر جایگاه سوخت پایانه بار چابهار ادامه داد: هم اینک ماهیانه ۵۳ تانکر ۳۲ هزاری بنزین و روزانه ۲ تانکر و برخی مواقع سه تانکر ۲۹ هزاری نفت گاز(گازوییل) از سوی شرکت نفت چابهار تحویل و عرضه می شود این در حالی است که طبق آخرین پایش صورت گرفته باید ۹ تانکر نفت گاز (گازوییل) تحویل و سهمیه کامیون های ترانزیتی کالا تعریف تا خدمات رسانی مطلوب انجام شود.

بهرامی با بیان اینکه وظیفه اصلی جایگاه پایانه بار که در نزدیکی ترمینال و ورودی شهر چابهار واقع شده است تامین سوخت کامیون های باری حمل بار کالای اساسی و انواع کالاهای ورودی به بندر بزرگ ۱۵ میلیون تنی شهید بهشتی و بندر شهید کلانتری چابهار است تا نقش خود را در توسعه ترانزیت و توسعه سواحل مکران ایفا کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه چندین ماه است که به دلیل سلیقه ای عمل کردن فقط اتوبوس و چند کامیون شهری که از شهر تا انبارهای طریقه القدس(انبارهای مکران) آن طرف پلیس راه تردد می کنند حق سوختگیری دارند و بقیه باید در ۳۰ تا ۵۰ و حتی ۱۰۰ کیلومتر آن طرف تر سوختگیری کنند که این امر نارضایتی ها را افزایش داده است.

وی ادامه داد: در زمان پهلوگیری کشتی ها و حمل و نقل بالا توان تحویل سوخت به بیش از ۵۰۰ تا ۹۰۰ کامیون باری را در یک شبانه روز داریم و هیچ محدودیتی نیست فقط با نگاه مثبت مسوولان بستگی دارد که چقدر از ظرفیت های بخش خصوصی و سرمایه گذاران بومی بهره می برند و آنان را به هزینه هایی که انجام داده اند دلگرم می کنند.

وی با بیان اینکه شخصا هزینه ۱۰ میلیارد تومانی برای تخریب و ساخت مجدد دیوار عقب نشینی شده پایانه بار، جابجایی تیرهای برق، زیرسازی و بهسازی پارکینگ کامیونها باری که با هدف رفاه حال رانندگان انجام شد را قبول کردم، گفت: چون برای توسعه و آبادانی این دیار و سواحل مکران به عنوان پیشانی توسعه افتخار می کنم و باید به عنوان یک سرمایه گذار بومی سهم بسزایی در رفاه حال مردم و توسعه منطقه داشته باشم.

مدیر جایگاه سوخت پایانه بار چابهار تصریح کرد: هم اینک در حال سرمایه گذاری برای توسعه جایگاه سوخت با ۲۴ نازل مخصوص توزیع نفت گاز(گازوییل) مخصوص کامیونهای پایانه و در داخل محوطه پایانه بار و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای با اعتبار ۱۸ میلیارد تومان هستم که قول می دهم در ۱۸ ماه تکمیل و آماده خدمات رسانی شود.

شرکت نفت متولی تامین امکانات رفاهی و ساخت پارکینگ و سایر نیازهای رانندگان نیست

مدیر شرکت پخش و پالایش نفتی منطقه چابهار(جنوب سیستان و بلوچستان) نیز اظهار داشت: شرکت نفت متولی تامین امکانات رفاهی، ساخت پارکینگ و سایر نیازهای رانندگان نیست و این موارد را سایر ارگانها تامین کنند چون وظیفه ما فقط تامین و تحویل به موقع سوخت است.

سیدمحمد کمالیار با تایید ترافیک ایجاد شده در چند جایگاه سوخت طول مسیرهای منتهی به بندر چابهار، افزود: هم اینک ۵۳ جایگاه سوخت در جنوب سیستان و بلوچستان تحت مدیریت منطقه نفتی چابهار قرار دارند و سوخت آنها را تامین می کنیم، اگر کسی مشکلی در تامین بنزین و گازوییل دارد مراجعه و درخواست خود را ارایه تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی با تایید پایش صورت گرفته و مقدار توزیع نفت گاز در جایگاه سوخت پایانه بار ترمینال چابهار ادامه داد: این پایش و مقدار مصرف بالای این جایگاه را قبول دارم ولی بعد از آن مسوولان استانی تصمیم گرفتند جایگاه تازه تاسیس محدوده ورودی منطقه آزاد و چند جایگاه طول مسیر چابهار- نیکشهر کامیونها را تقسیم و دسته بندی کنیم تا سوخت در آنجا به آنها تحویل شود و برخی کامیون های شهری و اتوبوس سوخت را از جایگاه پایانه بار تحویل بگیرند.

وی ادامه داد: مشکلات جایگاه داران و حوزه سوخت را همیشه بررسی و بهترین تصمیم را خواهیم گرفت و آنها باید موارد را از مسوولان ذیربط پیگیری کنند تا به نتیجه برسد.

با توضیحاتی که رانندگان، مسوولان و متولیان امر دادند نتیجه می گیریم یک تصمیم گیری نادرست چقدر می تواند مسبب آغاز نارضایتی و درد و رنج برای مردم ایجاد کند، شاید مسوولان استانی و کشوری از این موضوع اصلا خبردار نیستند آنها زمانی متوجه می شوند که مثلا یک تصادف زنجیره ای رخ دهد یا اینکه رانندگان برای نبود امکانات رفاهی دست به تجمع بزنند، لذا پیشنهاد می شود پیش از هر موضوعی تصمیمات براساس رفاه مردم گرفته شود و در این شرایط بد اقتصادی و گرفتاریهای روزانه مردم و شادی دشمنان که کوچکترین مشکل و موضوعی را تبدیل به یک بحران برای کشور می کنند و با آن موج سواری می کنند، نباید یک مورد نقطه آغاز و جرقه برای موارد مختلف شود و پیش از هر موضوعی درخواست می شود مسوولان و به ویژه حوزه وزارت نفت ورود و مشکلات پیش آمده یاد شده را به بهترین شکل مدیریت و پیگیری کنند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۸:۴۸
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1401113021908
  • خبرنگار : 50599