سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم آغاز شد

اضافه شدن ترتیل بانوان، حذف ارز از جوایز و حضور شبکه‌های اجتماعی در مسابقات بین‌المللی قرآن

سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله خاتمی خطیب موقت نماز جمعه و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در مراسم افتتاحیه سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، جمعی از اساتید برجسته قرآنی کشورهای اسلامی حضور دارند.

در این مراسم محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام خاموشی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه به ایراد سخنرانی پرداختند.

همچنین در بخشی دیگر از این مراسم منتخبی از گروه‌های تواشیح خوزستان لحظاتی به مدح حضرت رسول اکرم(ص) پرداختند.

این مسابقات از ۲۹ بهمن‌ماه رسما همزمان با مبعث حضرت رسول اکرم(ص) آغاز و تا سوم اسفندماه در دو نوبت صبح و بعدازظهر ادامه خواهد داشت. صبح نوبت رقابت بانوان و بعداظهر و شب‌ها در بخش برادران رقابت‌ها برگزار می‌شود. آغاز رقابت در نوبت برادران که برای عموم هم آزاد خواهد بود از ساعت ۱۵:۳۰ آغاز می‌شود.

برای حضور مردم علاوه بر فضای مسابقه، محیط‌های نمایشگاهی و محتوایی در نظر گرفته شده است، همچنین قرائت قاریان برجسته سالیان گذشته هم جزو برنامه‌های ما خواهد بود.

نکته بارز این دوره از مسابقات حذف ارز از جوایز برگزیدگان است، برای جلوگیری از خروج ارز و حمایت از پول ملی جوایز برگزیدگان از پرداخت ارزی خارج و به ریال تبدیل شده است.

سپس رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های بارز این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم پوشش آن در فضای مجازی به ویژه پیام‌رسانه‌های داخلی و پلتفرم‌های اینترنتی است، گفت: علاقمندان می‌توانند برای مشاهده این مسابقات از تلوبیون، هیات آنلاین، تکیه و آپارات با اینترنت رایگان استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام خاموشی با ارائه گزارشی از روند آغاز دور مقدماتی مسابقات قرآنی تا مرحله نهایی اظهار کرد: این مسابقات با شعار «یک کتاب یک امت» برگزار خواهد شد. در دور مقدماتی این مسابقات ۱۵۰ شرکت‌کننده از ۸۰ کشور در رشته‌های حفظ کل و قرائت ترتیل شرکت کردند، در این دوره برای اولین بار ترتیل بانوان را نیز به بخش مسابقات اضافه کردیم.

وی ضمن تشکر از وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جامعه المصطفی برای تسهیل حضور شرکت‌کنندگان خارجی در این مسابقات خاطرنشان کرد: این دوره از مسابقات از شبکه قرآن و سایر شبکه‌های سیما ایران پوشش زنده خواهد داشت. همچنین اتحادیه رادیو و ‌تلویزیون‌های کشورهای اسلامی هم این مسابقات را پوشش گسترده خواهند داد.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های بارز این دوره، پوشش این مسابقات در فضای مجازی به ویژه پیام‌ رسانه‌های داخلی و پلتفرم‌های اینترنتی است. از این‌رو علاقمندان می‌توانند برای مشاهده این مسابقات از تلوبیون، هیات آنلاین، تکیه و آپارات با اینترنت رایگان استفاده کنند.

خاموشی در پایان گفت: برای بهینه کردن این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از بین ۱۵۰ شرکت‌کننده از ۸۰ کشور در دور مقدماتی پس از داوری‌ها نهایتا ۵۲ شرکت کننده از ۳۳ کشور جواز حضور در دور نهایی را پیدا کردند.

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با بیان اینکه در صدر برنامه‌های فرهنگی هنری وزارت‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی قرآن وجود دارد، گفت: امروز در سراسر کشور کاروان‌های قرآنی زیادی به دنبال تربیت مربیان قرآنی هستند و با این نیت امیدواریم در مدت مشابه در صحنه تعلیم قرآن و حفظ آن اتفاقات خوبی را رقم‌ بزنیم.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی اسماعیلی -وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- در مراسم افتتاحیه سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که بعداظهر امروز شنبه(۲۹ بهمن‌ماه) در سالن اجلاس سران برگزار شد با بیان اینکه عید بزرگ مبعث از جهات مختلف برای ما به ویژه در دوره حاضر معانی متعددی را تداعی می‌کند، اظهار کرد: اگر بعثت را برای برقراری عدل و عقلانیت در کره‌زمین بدانیم ما این افتخار را داشتیم که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران جنس جدیدی از بعثت نبوی را تجربه کنیم.

وی ادامه داد: اگر پیامبر اکرم(ص) در دوره سیاهی و ظلمت برای بشریت پیام نور را آورد، بعد از چهارده قرن جمهوری اسلامی ایران بعثتی دوباره برای جدایی بشر از تباهی را به ارمغان آورد. پیام بعثت پیامی همیشگی است و امام راحل با اقتدا به جد خود این بعثت را در دوره معاصر پایه‌گذاری کرد و خود را مخاطب این امر الهی دانست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: انقلاب امام خمینی(ره) از جنس بعثت بود، انقلاب اسلامی با پیام قرآن انسان‌ها را از جهل نجات داد، ما در ایام بهمن‌ماه هستیم و این ماه و تقارنش با این بعثت بزرگ بسیار معنادار است. این انقلاب بزرگ با پیام قرآن با جهانیان صحبت می‌کند و سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که از منظر تاریخچه تنه به تنه انقلاب اسلامی می‌زند نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی از ابتدا با چه ماهیتی آغاز و با چه پیامی باید به کار خود ادامه دهد.

اسماعیلی یادآور شد: رهبر قرآنی ما بارها اشاره کردند این انقلاب قرآنی است و باید قرآن در طول زندگی روزمره مردم تدوام بیابد.

وی افزود: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال برآورده کردن مطالبات رهبر معظم انقلاب در دولت مردمی هستیم و باید بگویم امروز در کنار این مسابقات کاروان‌های قرآنی زیادی در سراسر کشور جهادگونه در روستاها و شهرهای مختلف به دنبال تربیت مربیان قرآنی هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به اینکه در صدر برنامه‌های فرهنگی هنری وزارت‌ متبوع قرآن وجود دارد، گفت: با این نیت امیدواریم در مدت مشابه در صحنه تعلیم قرآن و حفظ آن اتفاقات خوبی را رقم‌ بزنیم.

این مسابقات از ۲۹ بهمن‌ماه، همزمان با مبعث حضرت رسول اکرم (ص) رسما آغاز و تا سوم اسفند ماه ادامه خواهد داشت و متسابقین در دو بخش برادران و خواهران به رقابت خواهند پرداخت.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۶:۱۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1401112921750
  • خبرنگار : 71461