به گزارش ایسنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دومین نشست مسئولان امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی استانها که به میزبانی واحد قم برگزار شد، با تسلیت شهادت امام موسی بن جعفر (ع) گفت: اعتقاد ما این است که در مهندسی الهی هیچ اتفاقی تصادفی نیست و اینکه امام رضا (ع) به ایران میآید، تمدن علمی جهان اسلام مرهون سه سال حضور ایشان و فضایی است که خلق کرد. همچنین این اتفاق که خواهر بزرگوار ایشان حضرت معصومه (س) به قم میآید و در 19 روز حضور در این شهر، محوری برای خلق حوزه و فکرمیشود، بدون حکمت نیست و باید قدردان آن باشیم.
وی ادامه داد: انتخاب امروز برای برگزاری این نشست را به فال نیک میگیریم و امیدواریم سرمایهای برای فهم جدیدمان از مباحث و آغاز نگاهی نو باشد.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه این جلسات و نشستها فرصت مناسبی است برای پرداختن به آنچه که در چارچوب مفهومی که تحت عنوان تحول در علم در دانشگاه دنبال میکنیم، با اشاره به مسئله دانشگاه و زن و خانواده، گفت: واقعیت این است که موضوع زن و خانواده مسئلهای است که در کشور ما تحت عنوان معاونت امور زنان و خانواده در ریاست جمهوری و در دیگر ادارات و دستگاهها وجود دارد اما سؤالی که مطرح میشود، این است که آیا موضوع زنان و خانواده در دانشگاه نیز از همان جنس است یا از ابعاد دیگری به این مقوله نگاه میکنیم. این موضوع نیازمند مقدمه و واکاوی است که به آن خواهیم پرداخت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: انسان هرچه انجام میدهد، در محضر باری تعالی است و علم، شنوایی، بینایی و... قدرت ذات لایزال الهی قبل از آن است که معلولی آفریده و مصنوعی وجود داشته باشد. خداوند زمانی که عالم را آفرید و معلول محقق شد، به ما اجازه داد تا با استفاده از ابزار سمع و ابصار و افئده، علم بیاموزیم چرا که خداوند علیم است و هرکدام از این صفات مفهومی متفاوت دارد. بشر به واسطه اذن الهی که سمع و ابصار و افئده است،میتواند علم داشته باشد و عالم نیز مُسخر او شده است؛ بدین ترتیب هم میتوانیم نسبت به عالم شناخت داشته باشیم و هم بهره برداری کرده و حتی دستورزی کنیم.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در این زیست انسان، تاریخی به وجود آمد که فراز و فرود دارد و مفهومی به نام تمدن شکل گرفت که این مفهوم بلاشک همراه با تاریخ علم است و قطعاً علم دال مرکزی فراز و فرود تاریخ تمدن است.
وی با اشاره به شکلگیری تمدن اسلامی در قرن دوم تا هفتم هجری قمری، گفت: همانطور که غربیها نیز تأکید دارند، ایران ما در این دوران نقش محوری داشت و رهبری علمی جهان که در این مقطع به وجود آمده بود، در چگونه اندیشیدن و چگونه یافتن متفاوت بود به طوری که در آن دوران ما با علوم مختلف یکپارچگی و انسجام کامل بین عالم طبیعت قائل بودیم و برخلاف پیشینیان، روشهای تجربی، تفقه، تعقل و عرفان را برای نشان دادن یکپارچگی عالم و فهم آن به کارمیبردیم. به همین دلیل عالمانی داشتیم که هم در علوم الهی و هم در علوم طبیعی سرآمد بودند. وقتی فارابی کتاب احصاء العلوم رامینویسد و علوم را در فصول مختلف دسته بندی میکند، علم الهی و علم طبیعی را در یک فصل میآورد که این دسته بندی حکایت از درهمتنیدگی خالق و خلقت دارد.
دکتر طهرانچی با اشاره به سوره انبیاء و نحوه شکلگیری زمین، اظهار داشت: کره زمین بعد از انفجار بزرگ که به صورت یک کره داغ و مذاب بود، سیری را طی کرد که منجر به ایجاد راههایی در کوهها شد که در آن گازهایی متصاعد و جو ساخته شد. بر اثر این فعل و انفعالات، بارش باران صورت گرفت و اقیانوسها به وجود آمد. در اقیانوسها باکتریها به وجود آمدند و با سنتز، اکسیژن ایجاد کردند و بدین ترتیب اکسیژن فضای عالم را گرفت. با توجه به اینکه در بطن کره زمین چهارهزار کیلومتر آهن وجود دارد، وقتی سقفی محبوس برای این عالم ایجاد شد که این سقف باعث شد بمبارانهای یونی و ذراتی که خورشید درست میکند، به زمین نتابد و بدین ترتیب حیات در کره ما شکل گرفت.
وی افزود: فاصله ای که پس از انفجار اولیه به وجود آمد، به قدری دقیق بود که فاصله کره زمین تا خورشید و ماه و گردش آنها تنظیمشده است و طی آن شمس و قمر و روز و شب خلق شد که مدارها با نظم خاص و فاصله دقیق حرکت میکنند و این جریان خلقت است.
دکتر طهرانچی گفت: وقتی قرآن کریم به خلقت نگاه میکند، خطاب اول « أَوَلَمْ یَرَ الَّذِینَ کَفَرُوا»، «أَفَلَا یُؤْمِنُونَ» و « لَعَلَّهُمْ یَهْتَدُونَ» است که نشان از درهم تنیدگی علم و ایمان دارد. این درهم تنیدگی رابطه عالم هستی، از ویژگیهای قرن دوم تا هفتم هجری است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به کتاب تاریخ علم نوشته جرج سارتون اظهار داشت: نویسنده در این کتاب مینویسد که مسلمانان حکمفرمایی بلامنازع بر جهان علم داشتند و در وصف قرآن کریم میگوید پیامبر اسلام قرآنی را آورد که 17 سال در حضور کاسبان وحی نوشته شد و 200 سال بعد هیچ جمله و متن علمی وجود نداشت مگر اینکه به زبان قرآن باشد و چیزی حدود 350 سال حاکم بلامنازع و 250 سال هم مرکز شکوفایی علمی بود چرا که چگونه اندیشیدن و چگونه یافتن ما متفاوت بود. این واقعیتی است که درباره تمدن اسلامی وجود دارد، بنابراین نباید درمقابل تمدنها کم آورده و سر تعظیم فرود آوریم همانطور که خداوند متعال میفرماید «وَلَایَسْتَخِفَّنَّکَ الَّذِینَ لَا یُوقِنُونَ».
دکتر طهرانچی با اشاره به افول علم در شرق و ظهور آن در غرب گفت: در زمان خواجه نظام الملک تصمیمی گرفته شد و مدارس نظامیه به وجود آمد که براساس آن، نظام دانشگاهی در کشور ما خلق شد. در آن دوران مکتب فقه شافعی و در کنار آن، خانقاه وجود داشت. تصمیم گرفته شد فلسفه و علوم طبیعی دیگر در مدرسه نباشد بدین ترتیبت مدارسی که دورهای عالم طبیعی و عالم الهی، متکلم، فقیه و ریاضیدان در آن وجود داشت، دچار تغییر و از یکدیگر جدا شد. این تصمیم در شیوه حکمرانی مدارس باعث افول بساط علم شد اما از آنجا که علم سیال است و راکد نمیماند، از طریق آندلوس به غرب راه یافت.
وی با اشاره به ظهور پنج مرحله تمدنی در غرب از سال 1780 تاکنون، تصریح کرد: واقعیت این است که غرب در مراحل تمدنی خود بسیار زنستیز بوده است و به همین دلیل جنبشهای عمده فرهنگی و اجتماعی درون غرب زاییده شد که یکی از این جنبشها، نهضت فمینیسم است که از سال 1930 تا 1989 و دوره جنگ سرد شکل گرفت. به همین دلیل جریان علم به شدت فمینیسمزده شده است. اساساً نگاه به علم، دانشگاه و زن ماحصل جنبشهایی همچون حقوق مدنی، جنبش سبز اروپا، پست مدرنیسم و... است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بنیان هر مکتب فکری را انسانشناسی تشکیل میدهد، گفت: موضوع مهمی که در انسان شناسی باید بدان پرداخت، جنسیت و زن و مرد است. ما نمی توانیم مدعی انقلاب اسلامی باشیم مگر آنکه مدل خودمان را در این عرصه خلق کنیم. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوممیفرمایند «دانش، آشکارترین وسیله عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویستساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیانهای اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقبمانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد.»
وی خاطرنشان کرد: غرب به دنبال این است که سبک زندگی خود را به دیگر جوامع تحمیل کند بنابراین هر آنچه از آن سخن میگوییم، ازجمله کسب و کار، اشتغال، چالشهای اجتماعی، حضور دختران و زنان در اجتماع و... متأثر از سبک غرب است و چه بخواهیم و چه نخواهیم، این سبک زندگی در مقابل ما وجود دارد و سؤال این است که آیا دانشگاه متأثر از نگاه غرب به زن میخواهد حل مسئله کند یا با نگاه انقلابی و همان باورهایی که منجر به خلق تجربه تمدنی شد. به همین دلیل است که میگوییم موضوع زن و خانواده در دانشگاه با دیگر دستگاهها و ادارات متفاوت است و حوزه امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی قرار است یک اتفاق و انقلاب در نگاه را پیگیری کند.
دکتر طهرانچی در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر لزوم بازگشت به نگاهی نو به علم گفت: خداوند در آیه شریفه سوره روم « ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ»میفرماید به سبب آنچه به دست انسان اتفاق میافتد، خرابی در زمین و دریا آشکار میشود. به عنوان نمونه ما دو مدل برای کسب انرژی در مواد داریم که یکی مدل شکافت و دیگری مدل گداخت است. خورشید با گداخت حرارت ایجاد میکند که این روش هیچ آسیبی برای عالم ندارد اما بشر روش شکافت را انتخاب کرده و این در حالی است که شکافت ذره، رادیواکتیو تولید کرده و به تبع آن محیط را آلوده میکند. بشر چون به دنبال سلاح هسته ای بود، مدل شکافت را انتخاب کرد.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این چگونه اندیشیدن و چگونه یافتن بشر مبتنی بر روشی است که منجر به خلق 14 هزار سلاح هستهای شد و هربار که رآکتورها کارمیکنند، موادی به وجودمیآورند که دفع آن عامل خرابی در زمین میشود. خداوند در این آیه شریفه اشاره میکند که بعضی از دسته گلهایی که بشر به آب میدهد را به خودش میچشانیم و این قاعده خلقت است. اما چاره چیست؟ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ.
وی افزود: برای « لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ» تحول لازم داریم و همانطور که مقام معظم رهبری تأکید فرمودند؛ باید به داراییهای معنوی خودمان که همان قرآن و مکتب اهل بیت است، برگردیم. قرآن سرمایه عظیمی است و مسلماً گلایه پیامبر (ص) در آن دنیا این است که « یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا». در جای دیگری حضرتمیفرماید «إنَّ هذا القرآنَ مأدبةُ اللهِ فاقبَلوا مأدُبتَه ما استطعتَم » که مرحوم علامه حسن زاده در این باره میفرماید مأدُبتَه یعنی فرهنگستان نه سفره و قرآن فرهنگستان است. حضرت علی (ع) نیز درباره قرآن میفرماید « ألا إنَّ فیهِ عِلمَ ما یَأتِی و الحَدیثَ عنِ الماضِی و دَواءَ دائکُم و نَظمَ ما بینَکُم».
دکتر طهرانچی با اشاره به لزوم توجه به تحول و خودسازی در دانشگاه، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند وارد تحول شوید و انقلاب اسلامی منشأ یک تحول تمدنی است و بحث آن خودسازی، جامعهپردازی، تمدنسازی و نگاه نو است. باید در دانشگاه این مؤلفهها وجود داشته باشد و اگر نگاه زنان وخانواده تصحیح نشود و در جامعهشناسی، روانشناسی، اقتصاد و... نگاه به زن مبتنی بر نگاه اصیل نباشد، جامعهپردازی ما همان چیزی خواهد بود که در غرب زاییده شده است چرا که عمل و عکسالعمل با یکدیگر عجین است.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در خودسازی و نگاه به زن باید پرچمدار یک نگاه نو شود، اظهار داشت: مسئولان امور زنان و خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی باید در این مقوله مهم مشارکت داشته باشند تا بتوانیم در مسئله جامعهپردازی تغییرات مثبت ایجاد کنیم. اگر این کار انجام شود، تمدن سازی رخ میدهد. دانشگاه هم باید برنامههای خودسازی داشته باشد و هم برنامه جامعهپردازی؛ چرا که اگر در دانشگاه خودسازی وجود نداشته باشد، منجر به جامعهپردازی نمیشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نگاه جاهلی به زن همچنان در غرب وجود دارد، تصریح کرد: پاسخ به خستگان از تمدن مردسالار و بهرهکش غرب و تضییعکننده حقوق زنان، فمینیسم نیست. بلکه پاسخ آن نگاه توحیدی و اسلامی است و به همین دلیل زنان در غرب نگاه بیشتری به سمت اسلام دارند چرا که آنها با همه وجود، نظام بهرهکش و ظالمانه غرب را نسبت به انسان بخصوص زنان میبینند.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: غرب انسان، طبیعت و جامعه را بدون ارتباط با خدای رب العالمینمیبیند. خداوند متعال میفرماید شما میتوانید راجع به من بشنوید و اندیشه ورزی کنید اما نمیتوانید من را ببینید (لَا تُدْرِکُهُ الْأَبْصَارُ) اما خدا بر انسان « قَدْ جَاءَکُمْ بَصَائِرُ مِنْ رَبِّکُمْ» را فرستاده است که به آن «وَمِنْ آیَاتِهِ»میگویند. خداوند عالم را که آفرید، انسان میتواند جلوههای او را ببیند که در این زمینه آیه شریفه «وَ کَذلِکَ نُصَرِّفُ الْآیاتِ» نازل شده است. یکی دیگر از این آیات «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا» است.
وی با بیان اینکه شیرازه اجتماعی انسان با مودت بین جامعه شکل میگیرد، گفت: همه پیامبران برای رسالت خود اجری نخواستند اما نبی مکرم اسلام (ص) فرمود که اجرمیخواهد و اجر ایشان مودت فی القربی است. این مطالبه به همین دلیل بود که جامعه اسلامی بعد از رحلت پیامبر (ص) دچار گستت نشود و مودت به عنوان شیرازه اجتماعی بین جامعه مسلمانان مطرح شد.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه زوجیت یکی از جلوههای الهی است، اظهار داشت: زوجیت انسان یکی از آیات الهی است که از آنمیتوان به خدا رسید و این نگاهی است که با نگاه کنونی در جهان متفاوت است. خداوندمیفرماید «وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً» که نشان میدهد زوجیت برمبنای نفس واحده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سوره روم گفت: این سوره درباره تمدنی است که در کنار اسلام بود و فراز و فرودهایی داشت و اشاره دارد که گمان نکنید این تمدنها همیشگی هستند اما یک ویژگی دارند که « یعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ». واقعیت این است که علم غرب به دلیل آنکه نگاه رب العالمین ندارد، کامل نیست. البته خالقیت در علم آنها وجود دارد اما اعتقادی به ربوبیت ندارند چرا که اگر ربوبیت را بپذیرند، باید اَجَل مُسَمَّی و آخرت را نیز بپذیرند. این در حالی است که در علم جامعهشناسی، روانشناسی، انسان شناسی و... غرب خالقیت وجود دارد اما خبری از آخرت گرایی نیست. در مقابل این، خداوند میفرماید کسانی هستند که أُوتُوا الْعِلْمَ والایمان هستند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نگاه افراطی به زنان، خاطرنشان کرد: در سوره مبارکه نجم اشاره شده که برخی اسم الهههای خود را بر زنان میگذاشتند و در دفاع از زن کارشان این است که تنها اسم الههها را از بین زنان انتخاب کنند. راهحل را گم کردهاند و میخواهند خود را نجات دهند و چون آخرت ندارند، اسم الهه را از زنان انتخاب میکنند؛ یعنی یک راه افراط گرایانه و غیرواقعی دارند و علت این است که اینها «ذَلِکَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ» هستند و چون مصداق « یعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ» هستند، علمشان سقف دارد. به همین دلیل science راهی به خدا ندارد. درست است که علم آنها مسئله حلمیکند اما حدد و سقف دارد. وقتی اینگونه میشود، علم ظاهری است که بخشی از آن ظن و گمان است که راهی به بالاتر ندارد چون همه ارتباطات عالم را نمی بینند و خدای آنها رب العالمین نیست بلکه خدای ساعت ساز است.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: نگاه غرب به مقوله زن و مرد است و زوجیت در آنها وجود ندارد. اینکه از دل غرب فمینیسم بیرون میآید، موضوع تازهای نیست و پیش از آنها زنگرایی مفرط وجود داشته به طوری که نام الهههای خود را زن میگذاشتند. در سوره نساء این موضوع مطرح شده است که انسان طوری پیشمیرود که به دستکاری خلقت الهی روی میآورد و اکنون شاهدیم که بیوتکنولوژی غرب دنبال این موضوع است که زوجیت را قبول ندارند ومیخواهند کاری کنند که در ازدواج همجنسگرایان مردان باردار شوند. به این دلیل است که آنها اساساً مفهوم زوجیت را نفهمیده اند و به همین دلیل در مسیر خلقت دستورزی میکنند. مسیر شتابانی که غرب طی میکند، زن را از چرخه بیرون میاندازد.
وی افزود: هبوط انسان که صورت گرفت، آدم با نیازهای مادی مواجه شد و اولین موضوعی که پیش آمد، پوشش بود. خداوند در سوره طه میفرماید « إِنَّ لَکَ أَلَّا تَجُوعَ فِیها وَ لا تَعْری» بدین معنی که شما آنجا عریان و گرسنه نبودید و « فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ الشَّیْطانُ قالَ یا آدم هَلْ أَدُلُّکَ عَلی شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْکٍ لا یَبْلی». آدم وقتی به این عالم آمد، به پوشش نیاز پیدا کرد و مفهوم لباس مطرح شد. در آن عالم، لباسها از حریر بود و در این قیاس جلوههای مادی مطرح نیست و قیاس ذهنی برای بهترین لباس عالم است. خداوند نسبت زن و شوهر و زوجیت را « هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ» قرار داد که نشان از اوج زیبایی زوجیت است.
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: براساس آیه شریفه «یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْآتِکُمْ وَرِیشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَی» سه ویژگی برای لباس مطرح است. همه اراده جریان تمدن بر این است که اول لباس تقوا را بیرون بیاورد و بعد وَرِیشًا را تعریف جدید کند. بنابراین برهنگی جریان مخالف با این نگاه قرآنی است.
وی ادامه داد: برخیدمیگویند چرا به موضوع پوشش میپردازید؟ این در حالی است که اساساً لباس محوریترین چیزی است که در این بحثها مطرح میشود و پوشش در نگاه ما امر ساده نیست. به عنوان مثال لباسی که آتشنشانان میپوشند، آنها را درمقابل آتش مصونمیدارد. پس لباسهایی هست که اگر بپوشیم، مصون میمانیم و برای مصون سازی لباس تقوا لازم است. «قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً».
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه جریان غرب در دانشگاه ساخته و پرداخته و نظریه پردازی میشود، گفت: امور زنان و خانواده باید این نگاهها را اصلاح کرده و در دانشگاه به این مقوله مهم پرداخته شود؛ در غیر این صورت صرفاً با داشتن معاونت زنان و خانواده به جایی نخواهیم رسید.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: جریان برهنگی غرب یک جریان جدید نیست و هزار و 400 سال پیش قرآن آن را تحلیل کرده و موضوعی بود که وجود داشته است. بنابراین تبلیغ برهنگی یک جریان است و وظیفه حاکمیت نیز «تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر» است. اینکه برخی میگویند چیزی نگویید و بگذارید برهنگی کنند، برخلاف این آیه الهی است که خداوندمیفرماید « إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَی وَیَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ».
دکتر طهرانچی تأکید کرد: دانشگاه باید آیهشناسی کند و معتقدیم علم به تنهایی راهبر نیست و حکمت باید در کنار آن قرار گیرد.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری سال 1381 فرمودند « برای علاج بیماریها و هتاکیها و مهار هرج و مرج فرهنگی نیز بهترین راه، همین است که آزادی بیان در چارچوب قانون و تولید نظریه در چارچوب اسلام، حمایت و نهادینه شود... باید «تولید نظریه و فکر»، تبدیل به یک ارزش عمومی در حوزه و دانشگاه شود...»
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در هر حوزه به ویژه حوزه زنان و خانواده مسئله حل نخواهد شد مگر اینکه به سراغ نظریهپردازی برویم. ما نیاز به نظریه و فکر در عرصه زن و خانواده داریم و بیشتر از هر چیز در قلمروهای گوناگون عقل نظری و عملی نیاز به نگاه دوبارهای به حوزه زنان داریم. از این روی نظریه سازان این حوزه باید تشویق شوند. اگر ریل را درست بگذاریم، اتفاقات خوبی شکل خواهد گرفت.
انتهای پیام