در اتاق صنایع، معادن و کشاورزی ایران انجام شد؛

بررسی مسائل و چالش‌های توسعه مشاغل خرد و خانگی

هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های "دوشنبه­‌های مشاغل خانگی" جهاددانشگاهی با سخنرانی محمدرضا راوند، دبیرکل سازمان ملی کارآفرینی ایران، با عنوان "مسائل و چالش‌های توسعه مشاغل خرد و خانگی در اتاق صنایع، معادن و کشاورزی ایران" برگزار شد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا راوند، دبیرکل سازمان ملی کارآفرینی ایران،در این نشست در سخنانی با تاکید بر این مطلب که بستر توسعه­ کسب‌وکارها، شبکه‌­های اجتماعی هستند و با محرومیت از برخی شبکه‌­های اجتماعی، در واقع بخش بزرگی از کسب‌وکارهای خانگی به نابودی کشیده خواهند شد، گفت: لازم است دولت مجددا دسترسی مشاغل خانگی به شبکه‌های اجتماعی را تسهیل کند چرا که مهاجرت کسب‌وکارها به پلتفرم‌­های داخلی امری زمان‌­بر است و در این فاصله امنیت اقتصادی بسیاری از کسب‌وکارهای خرد و خانگی به خطر می‌­افتد.

وی با اشاره به این موضوع که سازمان ملی کارآفرینی در راستای حمایت از مشاغل خانگی به دنبال راه­‌اندازی کمیسیون کسب‌وکارهای خانگی و ایجاد فرصت برای این دسته مشاغل است ادامه داد: لازم است ابتدا با تغییر و اصلاح شیوه­‌های سیاست­گذاری و با همراهی دستگاه­‌های اجرایی و اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار و اندیشکده‌­های مرتبط به موضوع، ضمن تغییر زیست‌­بوم مشاغل خانگی، راهکارهایی عملیاتی برای توسعه آن­­ها ارایه شود.

دبیرکل سازمان ملی کارآفرینی ایران با صحبت از تجربه سایر کشورها و ارایه چند آمار از کسب‌وکارهای خانگی در کشورهای مختلف جهان گفت: در سال ۲۰۱۷ در اتریش بیش از ۶۰درصد کسب‌وکارها به صورت خانگی فعالیت داشتند، که این رقم در انگلستان حدود ۵۹% و در آمریکا نیز ۵۲% از کسب‌وکارهای غیر کشاورزی بوده است.

این فعال حوزه کارآفرینی پس از اشاره به چالش‌­های موجود بر سر راه توسعه کسب‌وکارهای خانگی در ایران، از نقش سازمان­‌ها و نهادهای ذی‌­نفع در حوزه کسب‌وکار خانگی گفت و تصریح کرد: به نظر می‌­رسد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تنهایی توان رسیدگی به مساله عمده‌­ای مانند کسب‌وکارهای خانگی را ندارد، بنابراین لازم است بخش­ خصوصی با کمک متخصصین ماهر و توانمند به این حوزه ورود کند. از سوی دیگر باید نگاه فرودستانه به مشاغل خانگی در کشور تغییر کند، چراکه این مشاغل می‌­توانند به عنوان پیشران توسعه صنعتی کشور باشند و نباید از روند تجاری‌­سازی و صنعتی شدن این محصولات در چرخه صنعت کشور غفلت ورزید.

راوند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسایل مالی در حوزه مشاغل خانگی گفت: هم اکنون منابع مالی جهت توزیع در بین واحدهای کسب‌وکار فقط در اختیار چند نهاد محدود قرار دارد و سایر بازیگران از این عرصه کنار گذاشته شده‌­اند. در این راستا بهتر است منابع مالی به سمت تشکل‌های صنفی و اقتصادی سوق داده شده و روند توسعه چندوجهی در کشور دنبال شود. وی همچنین به نقش خودِ صاحبان کسب‌وکارهای خانگی نیز اشاره کرد و گفت: لازم است این افراد از طریق افزایش دانش و توان خود، استانداردهای تولید محصولات را ارتقا داده و محصولات بهتر و با کیفیت­‌تری را به بازار عرضه کنند.

قابلیت اعتمادپذیری بیشتر محصولات خانگی نسبت به کالاهای صنعتی –به ویژه در حوزه صنایع غذایی- یکی از مزیت‌های رقابتی مشاغل خانگی بود که راوند در سخنان خود از آن نام برد و اضافه کرد: نباید از نقش مردم و مسئولیت اجتماعی جامعه در روند توسعه­ شاغل خانگی غافل شد چرا که حمایت از این کسب‌وکارها و اعتماد به آنان می­تواند درجه آسیب­‌پذیری آن­ها را کاهش دهد.

دبیرکل سازمان ملی کارآفرینی ایران در بخش پایانی سخنان خود داشتن نگاه فرهنگی و پرهیز از رفتارهای حمایتی مبتنی بر احساس در کنار انجام مطالعات دقیق بازار و استفاده از نیروی توانمند و متخصص را مهم­ترین عوامل در عملیاتی کردن فرایند رشد و توسعه کسب‌وکارهای خانگی معرفی نمود و بر حفظ شان و منزلت صاحبان مشاغل خانگی در فرایند حمایت از این کسب‌وکارها تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران این واحد با تمرکز بر مسائل و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران و با هدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه، در سه سطح سیاستگذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1401112519321
  • خبرنگار :

برچسب‌ها