به گزارش ایسنا، جمعه ۲۱ بهمنماه سرانجام ماراتنی که بسیاری از فیلمسازان حاضر در بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر با آن روبرو بودند تا آثار خود را به جدول نمایش برسانند، به پایان رسید و هر ۲۴ فیلم راه یافته به بخش مسابقه ملی رونمایی شدند.
* در آخرین روز جشنواره فیلم «آنها مرا دوست داشتند» و «سینما متروپل» در سینمای رسانه به نمایش درآمد که یکی از آنها حوصله جمع قابل توجهی از مخاطبانش را سر برد و دیگری در آخرین سانس، خیلیها را سرحال کرد و پایان سینمایی نسبتاً خوبی را برای این جشنواره پرحاشیه به ثبت رساند.
*«آنها مرا دوست داشتند» کیفیت قابل توجهی به عنوان یک اثر سینمایی نداشت و با یک جلسه مطبوعاتی پر اعتراض از سوی یکی از عوامل همراه بود.مجری طرح این فیلم که مسئولیت انتخاب بازیگر را هم برعهده داشت با دفاع از یکی دو هنرجوی موسسهاش که در این فیلم بازی کرده بودند به دیگر بازیگران فیلم تاخت و باطرح ادعاهایی آنها را بابت حضور نداشتن در جلسه مطبوعاتی و تحریم کردن، طلب دستمزد بابت شرکت در نشست خبری، مخالفت کردن با بازی در مقابل بازیگران ناآشنا به باد انتقاد گرفت.
*دومین فیلم روز آخر جشنواره که بسیار طولانی هم بود و برخی از اهالی رسانه معتقد بودند دست کم نیم ساعت آن را میتوان کوتاه کرد، جدیدترین ساخته محمدعلی باشه آهنگر بود و نظر بعضی منتقدان بر این است که «سینما متروپل» را میتوان بهترین فیلم باشه آهنگر دانست. او در این فیلم تلاش چند عشق سینما را برای دایر کردن سینما متروپل آبادان در زمان محاصره شهر و پس از حادثه تلخ سینما رکس به تصویر کشیده بود و علاوه بر اشاره به تلاش رزمندگان ایران در جنگ تحمیلی با عراق، زحمت کسانی را نشان داده که دوست داشتند سینما را به عنوان یک سرگرمی برای مردم آبادان روی پرده ببرند.
*از جذابترین سکانسهای این فیلم تقابل سانسورچیهایی است که با تعبیرهای فراسینمایی سبب میشوند تصویری کاریکاتورگونه از بازیگران نامی سینمای ایران روی پرده نقش ببندد و از آنجا که این فیلم در سینمای رسانه نمایش داده میشد هر کلام و اکت بازیگران در این سکانسها چنان آشنا و و ملموس بود که همگی برای این شوخی باشهآهنگر با سینما و سانسور، خنده بلند سر دادند؛ به خصوص جایی که مسئول صدور مجوز اکران تاکید داشت اسامی بازیگران معروفی مثل بهروز وثوقی، ناصر ملک مطیعی یا پوری بنایی به صورت مخفف باید در تیتراژ ذکر شود.
*باشه آهنگر فیلم خود را با یاد قربانیان ساختمان غیراستاندارد متروپل کهچند ماه قبل پس از فروریختن ساختمان، زیر آوار مانده و جان خود را از دست داده بودند، به پایان برد.
*رضا کیانیان یکی از بازیگران این فیلم در یادداشتی که پیش از اکران فیلم در سینمای رسانه در صفحه مجازی خود منتشر کرد، نوشته بود که قرار است روز جمعه در جشنواره فجر فیلم غریبی نشان داده شود به نام «سینما متروپل» و این فیلم را یکی از بهترین فیلمهایی دانسته که درباره سینما ساخته شده؛ او نوشته است: با اینکه داستان این فیلم در زمان جنگ میگذرد هیچ ارگان نظامی به این فیلم کمک نکرد، به جرم اینکه نامش «سینما متروپل» است چون این نام یادآور فاجعهای است به نام سینما متروپل. مگر آن فاجعه به دست رانتخواران ایجاد نشد؟ پس چرا نباید به یادش بیفتیم؟ اگر این فاجعه ملی را اختلاس گران به وجود نیاورند چرا باید این نام را فراموش کنیم؟ این فیلم که به سانسور ریشه دار در سینما اشاره میکند و سرگذشت سینمایی که مظلوم است؛ به شورا هایی که این سینما را آهسته آهسته به این ورطه کشاندند؛ شوراهایی که کوشش کردند سینما را خفه کنند ، گویی سینما فرزند ناتنی ایشان است.
کیانیان نوشته بود: با اینکه دلم پر می کشد این فیلم را ببینم اما نمیروم چون دیدن فیلم را هم مصادره کردهاند.
*آخرین روز جشنواره در پردیس سینمایی ملت با چند اتفاق مهم دیگر هم همراه بود. نخست اینکه سرانجام داوران بخش مسابقه ملی یا همان سودای سیمرغ معروف معرفی شدند و ترکیبی که چند روز قبل تقریباً به تمامی لو رفته بود با تایید دبیر جشنواره فیلم فجر به طور رسمی پیش از اعلام نامزدها معرفی شد تا مشخص شود ابراهیم حاتمیکیا، پرویز شیخ طادی، محمدرضا شریفینیا، مجید اسماعیلی، محمدتقی فهیم، مسعود نقاشزاده و محمود رضوی داوری چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر را پذیرفتند.
*داوران بخش مسابقه ملی درحالی معرفی شدند که هیچ اطلاعی از داوران بخش خارجی در دست نیست. طبق فراخوان منتشر شده، جشنواره در بخش بینالملل، در دو بخش سینمای سعادت و جلوهگاه شرق باید رقابتی باشد و معلوم نیست که آیا داوران بخش ملی، بخش بینالملل را هم داوری میکنند. اصلا نامزد و رقابتی برای بخش بین الملل وجود دارد ؟
*در آخرین نشست که روز جمعه برگزار شد دبیر جشنواره اسامی نامزدهای بخش های مختلف جشنواره را برای گرفتن جایزه در بخش سودای سیمرغ اعلام کرد و در چند بخش تعداد نامزدها و نامزد نشدن بعضی هنرمندان بحث برانگیز شده بود.
*نامزد شدن فیلم اتاقک گلی در ۱۰ رشته به عنوان محصول مشترک بنیاد فرهنگی روایت فتح، بنیاد شهید و امور ایثارگران و موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و اثری که طبق خبرهای منتشر شده، مشاور کارگردانش مجید مجیدی است از نکات قابل توجه اعلام نامزدها بود.
*براساس فراخوان، داوری در بخش سینمایی پویانمایی مشروط به حضور حداقل دو فیلم در این قالب بود اما تنها انیمیشن جشنواره یعنی بچه زرنگ در بخش های بهترین تدوین، صدا، فیلمنامه، کارگردانی و حتی بهترین فیلم جشنواره نامزد شده است.
*پیش از اعلام نامزدهای جشنواره نشستی برای خبرنگاران تدارک دیده شد تا فرصتی برای طرح پرسش از چند فیلمساز خارجی حاضر در جشنواره داشته باشند؛ فیلمسازانی که فیلمهای آنها به دلیل تاخیر در اطلاعرسانی و تداخل زمانی با فیلمهای بخش مسابقه ملی تقریباً با سالنهای خالی از تماشاگر مواجه شدند. با این حال این فیلمسازان که از کشورهایی همچون ژاپن، روسیه و تاجیکستان در پردیس سینمایی ملت حاضر شده بودند بیش از هرچیز، از برگزارکنندگان جشنواره فجر تشکر کردند که آنها را به این رویداد دعوت کرده بودند. یکی، دو نفر از آنها به ویژه کارگردان تاجیکستانی که به زبان فارسی صحبت می کرد تعریف و تمجید بسیاری از سینمای ایران را به زبان آورد و با اشاره به نام چند فیلمساز جهانی ایران که تاثیر زیادی بر کار او در سینما داشتند، از مسئولان جشنواره درخواست کرد آثار فیلمسازانی همچون محسن مخملباف و کیارستمی را که او آنها را استادان معنوی خود در کنار اصغر فرهادی، جعفر پناهی و مجید مجیدی می دانست در اختیارش بگذارند چون نسخه آثار قدیمی آنها را در اینترنت پیدا نکرده است.
*از آنجا که اسامی مهمانان جشنواره در بخش بینالملل، که به صورت ناگهانی با تاکید زیاد برای گسترش و بالا بردن جایگاه آن به بخش ملی اضافه شده بود هیچگاه به صورت کامل و رسمی اعلام نشد، تنها عکس منتشر شده از ضیافت مدیران و دستاندرکاران جشنواره در فضای مجازی و میان برخی خبرنگاران حاضر در سینمای رسانه دستمایه شوخی بود چرا که مهمانهای ایرانی در عکس تعداد قابل توجهی را تشکیل میدادند.
*در هر صورت این پرسشهای بیپاسخ جشنواره تا حدی در مراسم اختتامیه جشنواره که از آن هم جزئیاتی فعلا مشخص نشده به جواب خواهد رسید تا پرونده این دوره از جشنواره هم در نهایت بسته شود.
انتهای پیام