سید عباس صالحی؛ اولین شهید چهارمحال و بختیاری در انقلاب

هم‌کلاسی شهید سید عباس صالحی گفت: شهید صالحی اولین شهید چهارمحال و بختیاری در زمان مبارزات علیه رژیم ظالم پهلوی هستند که چون از قشر دانش‌آموزان بودند اولین شهید دانش‌آموز استان در آن دوران نیز به شمار می‌آیند.

محمدرضا شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شهید صالحی متولد سال ۱۳۳۷ در شهر فرخشهر بودند و زمان دانش‌آموزی خود را نیز در همین شهر سپری کرد، شهید صالحی مقطع دبیرستان خود را در مدرسه دانش که درحال حاضر نام آن به دبیرستان شهید صالحی تغییر پیدا کرده است سپری کرد.

هم‌کلاسی شهید سید عباس صالحی افزود: سال آخر تحصیل شهید سید عباس صالحی در دبیرستان یا همان مقطع دوازدهم همزمان با حرکت مردمی انقلاب اسلامی بود، این شهید گرانقدر نیز از سال ۱۳۵۴ و اوایل سال ۱۳۵۵ در جلسات خانگی قرائت و آشنایی با قرآن همچنین بررسی مسائل سیاسی شرکت داشتند.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۵۶ و به ویژه پس از شهادت حاج مصطفی خمینی در آبان ماه این سال حرکت انقلاب اسلامی علنی‌تر از گذشته شد و حضور مردم در مساجد شکل گرفت، شهید سید عباس صالحی نیز در مسجد جامع فرخشهر یکی از عضوهای فعال بود که در جلسات سخنرانی و سایر مجالس مختلف شرکت مستمر داشت.

شفیعی عنوان کرد: مهرماه سال ۱۳۵۷ راهپیمایی‌های مردمی علیه حکومت ستم شاهی در شهر فرخشهر آغاز شد و شهید سید عباس صالحی نیز از همان ابتدا در این تظاهرات‌های مردمی حضور فعال داشت گاهی نیز در ساماندهی و تشکیل برنامه تظاهرات‌های مردمی در شهر فرخشهر تاثیر داشت، اوج این راهپیمایی‌ها در آذرماه سال ۱۳۵۷ رخ داد که همزمان با ایام محرم بود.

هم‌کلاسی شهید سید عباس صالحی اضافه کرد: بنابراین در سال ۱۳۵۷ مراسم عزاداری ماه محرم با تظاهرات‌های ضد رژیم ظالم پهلوی همزمان شده بود، بعد از ظهر روز عاشورا که مصادف با ۲۰ آذر ماه بود یک راهپیمایی عظیمی توسط مردم شکل گرفت و معترضان از مسجد جامع فرخشهر به سمت میدان بسیج درحال حرکت بودند که در میانه خیابان شهدای این شهر نیروهای پاسگاه آن زمان سد راه مردم شدند و به سمت افراد حاضر در تظاهرات حمله کردند.

وی تصریح کرد: پس از هجوم نیروهای پاسگاه به سمت مردم، معترضان شروع به سر دادن شعارهای "مرگ بر شاه" و "برادر ارتشی چرا برادرکشی" کردند در همین حین که حدود ساعت ۳:۳۰ دقیقه یا چهار بعد از ظهر بود شهید سید عباس صالحی مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و پیش از رسیدن به بیمارستان شهرکرد به فیض رفیع شهادت نائل آمدند.

شفیعی یادآور شد: شهید سید عباس صالحی فردی بسیار مهربان، خوش برخورد، خوش رفتار و صمیمی بودند و جنب و جوش زیادی داشتند، ایشان در فعالیت‌های ورزشی نیز بسیار موفق بودند و یکی از ورزشکاران شهر فرخشهر محسوب می‌شدند.

هم‌کلاسی شهید سید عباس صالحی خاطرنشان کرد: شهید صالحی اولین شهید چهارمحال و بختیاری در زمان مبارزات علیه رژیم ظالم پهلوی هستند که چون از قشر دانش‌آموزان بودند اولین شهید دانش‌آموز استان در آن دوران نیز به شمار می‌آیند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401111914697
  • خبرنگار : 50454