به گزارش ایسنا، کتاب «یادداشتهای کوچه و خیابان» نوشتۀ آنی اِرنو مجموعهای است از یادداشتهایی که آنی اِرنو، نویسنده فرانسوی برنده جایزه نوبل ادبیات سال ٢٠٢٢ آنها را از سال ١٩٨۵ تا ١٩٩٢ نوشته و در این یادداشتها به ثبت لحظهها، حرفها، رفتارها، دیوارنوشتهها و همه چیزهایی پرداخته که حین پرسهزنیهایش در کوچه و خیابان به آنی شکار کرده است.
این کتاب ماحصل زندگی آنی اِرنو در یکی از شهرهای کوچکی است که در دهه ۶٠ میلادی به دلیل افزایش جمعیت شهرهای فرانسه در حومه شهرهای بزرگ این کشور ساخته شدند و در کتاب «یادداشتهای کوچه و خیابان» از آنها با عنوان «شهر جدید» نام برده میشود.
اِرنو در کتاب «یادداشتهای کوچه و خیابان» تصویری از شهرهای جدید و زندگی و دغدغهها و تشویشها و خشمها و شادیها و امیدها و نومیدیها و رنجها و ملال و خستگیهای مردم این شهرها به دست میدهد و ضمن ثبت آنچه از این مردم در حوزه عمومی میبیند تصویری از خودش را نیز در چهرههای آنها و در چهره شهر جدید بازمییابد و همچنین تصویری از دغدغهها و احساسات عام انسانی را، از خلال ثبت لحظههایی از زندگی و رفتارها و گفتهها و آنچه در محیط پیرامونش میبیند، ترسیم میکند.
«یادداشتهای کوچه و خیابان» در ۱۱۲ صفحه و با قیمت ۷۸ هزار تومان بر پیشخوان کتابفروشیهاست.
آنی اِرنو، متولد ۱۹۴۰، نویسنده و استاد ادبیات اهل فرانسه و برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۲ است. اِرنو تحصیلکرده ادبیات مدرن است. آثار او اغلب اتوبیوگرافیک و در پیوندی نزدیک با جامعهشناسی هستند. او در آثارش بسیار از زندگی شخصی و تجربههای خودش وام میگیرد. اِرنو اولین نویسنده زن فرانسوی است که جایزه نوبل ادبیات را گرفته است. وقتی او این جایزه را گرفت امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه، در تبریک به او ارنو را «صدای آزادی زنان و فراموششدگان» خواند.
همچنین کتاب «چراغها را ببین، عشق من» نوشته آنی اِرنو نوشته آنی اِرنو، برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۲۲ روایتهایی از هایپرمارکتگَردیهایش است. ارنو در این کتاب چنانکه در مقدمه شهرزاد قانونی بر ترجمه فارسی این کتاب توضیح داده شده «رفتوآمدهای هفتگیاش به هایپرمارکت اوشان در منطقۀ سرژی را روایت میکند.»
او در این کتاب از خلال روایت هایپرمارکتگردیهای خودش و آنچه در این هایپرمارکتگردیها میبیند و میشنود و حس میکند، تأثیر هایپرمارکتها را بر زندگی شهری و روابط و تعاملات مردم نشان میدهد.
کتاب «چراغها را ببین، عشق من» اگرچه پژوهشی جامعهشناسانه درباره هایپرمارکتها و تأثیرشان بر زندگی مردم نیست اما خواندن روایتهای شخصی ارنو از هایپرمارکت در این کتاب میتواند مخاطب را به درک و دریافتی جامعهشناختی از شهرهای مدرن در زمانه بعد از ظهور هایپرمارکتها برساند. کتاب حاضر روایتی انتقادی و موشکافانه از جامعه مصرفی و خطکشیها و مرزبندیها و برچسبهای طبقاتی و اقتصادی و اجتماعی برآمده از مصرفگرایی و سلطه برندهاست.
«چراغها را ببین عشق من» در ۱۱۲ صفحه و با قیمت ۷۸ هزار تومان به بازار کتاب آمده است.
انتهای پیام