به گزارش ایسنا، این سالها هزینههای شرکت در دورههای آموزش رانندگی رشد چشمگیری داشته است، اما رضایتمندی از عملکرد این مراکز مطلوب نیست، عموم تصادفات رانندگی در بین افراد زیر ۳۰ سال رخ میدهد و شاید یکی از دلایل آن نبود مهارت کافی در رانندگی باشد.
کسب مهارت لازم در رانندگی میتواند حجم قابل توجهی از تصادفات رانندگی در محورهای برون شهری و درون شهری را کاهش دهد، یکسری محدودیتها برای رانندگی افراد در شب و جادههای برون شهری برای افرادی که بهتازگی گواهینامه اخذ کردهاند در نظر گرفته شده است، اما برخی افراد پس از چند سال از اخذ گواهینامه اقدام به رانندگی میکنند و معمولا این محدودیتها رعایت نمیشود و عامل بروز حادثه خواهد شد.
تمرکز در آزمون رانندگی عموما بر روی پارک دوبل است، حال این سوال پیش میآید که در رانندگی افراد چقدر نیاز به پارک دوبل پیدا میکنند، در حالیکه کنترل خودرو و فرمان در رانندگی از اهمیت بالاتری برخوردار است.
کمتجربگی، عامل اصلی تصادفات رانندگی درون شهری
ایرج حسینپور- رئیس پلیس راهور چهارمحال و بختیاری در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه عمده تصادفات رانندگی در حوزه شهری بهعلت کمتجربگی راننده است، اظهار کرد: متاسفانه تعداد بالایی از جوانان میل به رانندگی با سرعت بالا دارند و در هنگام رانندگی فاصله طولی را رعایت نمیکنند که همین مسئله موجب وقوع حوادث رانندگی میشود.
وی با بیان اینکه افراد در یکسال اخذ گواهینامه از ساعت ۱۲ شب الی ۵ صبح نباید در محورهای مواصلاتی بیرون شهری رانندگی کنند، افزود: والدین نباید تا زمانیکه از مهارت فرزندشان در رانندگی مطمئن نشدهاند، اجازه دهند که فرزندشان به تنهایی رانندگی کند.
حسینپور با اشاره به اینکه تصادفات رانندگی درون شهری در چهارمحال و بختیاری توسط راهور ناجا مورد بررسی قرار گرفت، توضیح داد: در این بررسی همچنین مشخص شد که کارآموزان کدام آموزشگاه رانندگی در استان سهم بیشتری در تصادفات رانندگی داشتند.
رئیس پلیس راهور چهارمحال و بختیاری بیان کرد: با ۱۲ جلسه آموزش عملی در آموزشگاههای رانندگی نمیتوان گفت که فرد مهارت کافی برای رانندگی را کسب کرده است، معمولا تمرکز مربیان آموزشگاههای رانندگی بر انجام پارک دوبل، دور دو فرمان، پارک ساده و موارد اینچنینی است و باید نحوه آموزش تا حدودی تغییر کند، باید فرد بتواند مهارت لازم برای رانندگی در خیابانهای پرتردد را کسب کند.
وی با تاکید بر اینکه رانندگی قبل از رسیدن به سن قانونی و آموزش توسط والدین کار بسیار خطرناکی است، عنوان کرد: برخی والدین به فرزندان خود قبل از رسیدن به سن قانونی رانندگی را آموزش میدهند، باوجود اینکه این کار کاملا اشتباه است، اما این افراد در آینده مهارت بیشتری برای رانندگی دارند، بهنظر میرسد باید والدین پس از اخذ گواهینامه ریزهکاریهای رانندگی را به فرزندشان بیاموزند تا با خطرات آشنا شوند.
حسینپور با بیان اینکه آموزش رانندگی خارج از آموزشگاههای دارای مجوز غیرقانونی است، گفت: خودروهایی که در آموزشگاههای رانندگی برای آموزش افراد مورد استفاده قرار میگیرد، بیمه هستند و در صورت بروز حادثه بیمه متقبل خسارت خواهد شد.
آموزش تکمیل مهارت در رانندگی برگزار میشود
مجتبی کریمی- مدیر یکی از آموزشگاههای رانندگی در چهارمحال و بختیاری در گفتوگو با ایسنا در خصوص نحوه آموزش رانندگی در آموزشگاهها، اظهار کرد: عموما در آزمون رانندگی تمرکز بر روی پارک دوبل، خروج از پارک و دور دو فرمان است، در حالیکه باید مهارت فرد در رانندگی در کنترل فرمان، سرعت و کلاج سنجیده شود.
وی با بیان اینکه آموزش ۱۲ جلسهای برای کسب مهارت در رانندگی برای خیلی از افراد کافی نیست، گفت: بهنظر میرسد تعداد جلسات برای برخی باید حداقل تا ۱۵ جلسه افزایش پیدا کند.
کریمی با اشاره به اینکه تذکر داده میشود که خودروهای آموزش رانندگی در نقاط پرترافیک شهری مانند چهارراه بازار، ولیعصر و ... تردد نکنند، توضیح داد: اما آموزش در سایر نقاط شهر برای کارآموزان محدودیت ندارد و این مسئله به مربی مربوط میشود که برای آموزش چه نقطه ای را انتخاب کند.
این مدیر آموزشگاه رانندگی در شهرکرد خاطرنشان کرد: دوره تکمیل مهارت رانندگی برای افرادی که گواهینامه اخذ کردهاند و تمایل به آموزش بیشتر دارند در آموزشگاه برگزار میشود.
فرآیند آموزش در آموزشگاههای رانندگی مناسب نیست
خانم رفیعی- مربی آموزش رانندگی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه بنده از ۱۷ سال گذشته آموزش افراد برای کسب مهارت در رانندگی را بر عهده دارم، گفت: معمولا افرادی که گواهینامه اخذ کردهاند، مهارت لازم برای رانندگی را ندارند، بنده بهصورت خصوصی به این افراد آموزش میدهم تا هم ترس آنها از رانندگی ریخته شود و هم مهارت لازم را کسب کنند.
وی بیان کرد: عموما در آموزشگاههای رانندگی خود مربی مدام کلاج، ترمز و گاز را کنترل میکند و اجازه نمیدهد که کارآموز خود متوجه اشکالات در کنترل فرمان و خودرو شود، این کار به شدت اشتباه است.
رفیعی تاکید کرد: باید در زمان آموزش تمام ریزهکاریهای مورد نیاز برای رانندگی به کارآموز آموزش داده شود، تمرکز تنها بر پارک دوبل و دور دو فرمان اشتباه است، فردی که مهارت لازم برای کنترل خودرو در خیابانهای پرتردد را کسب کند، پارک کردن خودرک برای او کار دشواری نخواهد بود.
پس از ۱۲ جلسه آموزش هیچ مهارتی در رانندگی ندارم
الهه- یکی از بانوان شهرکردی که به تازگی گواهینامه اخذ کرده است در گفتوگو با ایسنا، گفت: بنده ۱۲ جلسه برای کسب مهارت در رانندگی در آموزشگاهی گذراندهام و برای شرکت در آزمون نیز چند جلسه دیگر، اما هنوز مهارت کافی برای رانندگی ندارم.
وی بیان کرد: بهنظر میرسد بسیاری از مربیان شاغل در آموزشگاهها تنها به فکر تمام شدن این ۱۲ جلسه هستند و اجازه نمیدهند تا کارآموز آزمون و خطا انجام دهد.
این بانو خاطرنشان کرد: زمانیکه در حال آموزش رانندگی بودم، احساس میکردم که حرفهای شدهام و میتوانم به خوبی رانندگی کنم، اما زمانیکه در آزمون شرکت کردم، متوجه شدم من هیچ مهارتی در کنترل خودرو ندارم و مربی در زمان آموزش خودرو را کنترل میکرده است، این کار کاملا اشتباه است، زیرا ما برای آموزش هزینه پرداخت میکنیم و مربی بیشتر از اینکه نگران خودرو خود باشد تا آسیب نبیند، باید به فکر آموزش صحیح باشد.
وی یادآور شد: اینکه تا چند جلسه اول مربی خودرو را کنترل کند، قابل قبول است، اما باید بعد از چند جلسه اجازه دهد تا کارآموز متوجه اشتباه خود در کنترل خودرو شود.
رانندگی را از پدرم آموختم نه در آموزشگاه
سپهر- یکی از شهروندان شهرکردی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه من رانندگی را از دوران نوجوانی توسط پدرم آموختم، اظهار کرد: بنابراین زمانیکه به آموزشگاه برای اخذ گواهینامه مراجعه کردم، مشکلی بابت آموزش نداشتم و صرفا باید این ۱۲ جلسه را میگذراندم.
وی با نامناسب خواندن شیوه آموزش در آموزشگاههای رانندگی و اخذ هزینههای نجومی بابت آموزش، توضیح داد: بهنظر من هیچ فردی با اکتفا به این ۱۲ جلسه مهارت لازم برای رانندگی را کسب نمیکند.
انتهای پیام
در آموزشگاههای رانندگی چه میگذرد؟
بسیاری از افراد جامعه برای اخذ گواهینامه گذرشان به آموزشگاههای رانندگی در سطح شهرها و شهرستانها افتاده است و تعداد این آموزشگاهها نیز کم نیست، اما باید دید این مراکز تا چه اندازه توانستهاند سهم خود را در یادگیری مهارت رانندگی ایفا کنند و آیا عموم مردم صرفا با شرکت در دورههای آموزشی این مراکز توانستهاند راننده ماهری شوند و اگر اینگونه نیست، اشکال کار در کجاست؟