نماینده سازمان تبلیغات اسلامی در شورای نظارت بر اسباب‌بازی:

سرگرمی و اسباب‌بازی دغدغۀ دستگاه‌های حاکمیتی نیست

نماینده سازمان تبلیغات اسلامی در شورای نظارت بر اسباب‌بازی گفت: حوزه سرگرمی و اسباب‌بازی هنوز دارای یک جریان صنفی یا اتحادیه متناسب با صنعت نیست و به دغدغه دستگاه حاکمیتی تبدیل نشده است فلذا این حوزه باید به دغدغۀ دستگاه‌های حاکمیتی تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، مسعود حسنلو نمایندۀ سازمان تبلیغات اسلامی در شورای نظارت بر اسباب‌بازی، دربارۀ فاصله تولید اسباب‌بازی تا رسیدن به صنعت سرگرمی و اسباب‌بازی در کشور گفت: یکی از مسائلی که در صنعت سرگرمی و به تبع آن اسباب‌بازی وجود دارد این است که ما نهادهای بالا دستی حامی یا ترویج کننده و هدایتگر نداریم. تنها شورای نظارت براسباب‌بازی است که آن هم ابزارهای محدودی در این عرصه دارد و ما در عمل چیزی به نام صنعت سرگرمی یا اسباب‌بازی به معنای کامل و آن چیزی که از نگاه صنعتی مدنظر قرار دارد یا یک جریان صنفی یا اتحادیه متناسب با صنعت اسباب‌بازی نداریم.

او در این زمینه گفت: بخشی از این مشکل به خود صنعت برمی‌گردد و بخشی هم ناظر بر حاکمیت است و دستگاه‌های حاکمیتی باید این زیرساخت را فراهم کنند، اما این صنعت متولی حاکمیتی که ابزار حاکمیتی داشته باشد ندارد و باید نظارت‌های شورای نظارت هم افزایش یابد و اقتضائات صنعتی درستی در این زمینه شکل بگیرد. در حال حاضر به‌نوعی بازار به شکلی که نیاز داخلی را تأمین کند، چشم‌انداز صادرات داشته باشد و فضای پژوهش و تحقیق توسعه را دنبال کند، شکل نگرفته و این خلاء در حوزه سرگرمی احساس می‌شود.

حسنلو همچنین درباره جایگاه شورای نظارت بر اسباب‌بازی و اثربخشی آن بیان کرد: کارکرد اصلی شورا این است که جمعی از افراد متخصص که بتوانند این فضا را هدایت کنند را شکل دهد که تا حدی انجام شده است، اما ابزار کافی برای حل این مشکل در فضای فعلی وجود ندارد. یعنی مسئله اسباب‌بازی از نقطه تولید، ارتباطش با وزارت صنعت معدن و تجارت، از نقطه وارداتش با وزارت بازرگانی، از نقطه توزیع و رسیدن به مخاطب اصلی در حوزه وزارت ارشاد و آموزش‌وپرورش در ارتباط است و اینطور نیست که شورای نظارت صرفاً یک نقطه را تکمیل کند و باقی هم درست عمل کنند.

او بار دیگر تأکید کرد مسئله اصلی این است که حوزه سرگرمی و اسباب‌بازی دغدغۀ دستگاه‌های حاکمیتی نیست و وزارت‌خانه و نهادهای مختلف این دغدغه را ندارند. در حالی‌که بخش اصلی تربیت و مصرف نسل جدید در حوزه سرگرمی و اسباب‌بازی، اتفاق می‌افتد. به‌نوعی تا این دغدغه عمومیت پیدا نکند، شورای نظارت به‌تنهایی نمی‌تواند مسائل این حوزه را حل کند.

مسعود حسنلو که در حوزه بازی و سرگرمی فعال است، با تأکید بر این که بخش خصوصی جلوتر از بخش دولتی مشغول فعالیت در این حوزه است، اظهار کرد: در واقع بخش خصوصی سرمایه‌گذاری و ریسک کرده و وارد این حوزه شده است. تعداد زیادی تولیدکننده داریم که با تمام مسائل و مشکلات این حوزه در عرصه تولید فعال هستند و کارشان را جلو می‌برند. بخش خصوصی تا حد زیادی کار را انجام داده البته که باید کیفیت کار را بالا ببرد و به‌ویژه در حوزه طراحی، متناسب با هویت ایرانی و بومی کار کند تا به سمت الگوسازی برود. اما همه این‌ها نیازمند مقدماتی است که باید زیرساخت‌ها برایش فراهم شوند. در حال حاضر ما ابزار و صندوق توسعه‌ای که مشخصاً از حوزه سرگرمی و اسباب‌بازی حمایت ویژه کند نداریم و همین امر نیز باعث می‌شود بخش خصوصی با مشکلاتی مواجه شود که برای حل آن نداند به کجا رجوع کند.

مدیرعامل «راوینو» در پایان به تأثیر شکل‌گیری بخش ویژه اسباب‌بازی در دوازدهمین نمایشگاه «مادر، نوزاد و کودک» اشاره کرد و افزود: به طور کلی نمایشگاه‌ها یکی از الگوهای جدی برای اتصال تولیدکننده به بدنۀ مردم در یک جریان هستند. این نمایشگاه‌ها هرچه‌قدر بیشتر باشد که به شکل تخصصی ارتباط تولیدکنندگان با هم و مجموعه‌های تخصصی با توزیع‌کنندگان و طراحان را شکل دهد و یکسری نمایشگاه نیز با مردم باشد تا کالای فاخر را تنظیم کند، بهتر است. خود نمایشگاه‌ها نیز باید برای حمایت بیشتر یکسری استانداردها داشته باشند مثلاً ورود اسباب‌بازی‌های خاص در نمایشگاه با استانداردهای مشخص برگزار شود تا مردم با اسباب‌بازی‌های فاخر آشنا شوند، اهمیت ترویجی نمایشگاه را می‌تواند به همراه داشته باشد.

بخشی از نمایشگاه بین‌المللی «مادر، نوزاد و کودک»(MBC) امسال به‌صورت تخصصی به سرگرمی و اسباب‌بازی اختصاص یافته است. این نمایشگاه با نظارت شورای نظارت بر اسباب‌بازی روزهای دوم تا پنجم اسفندماه ۱۴۰۱ به‌صورت حضوری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ / ۲۲:۳۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1401111612477
  • خبرنگار : 71653