سطوح و مدل های کارآفرینی و مشاغل در ایران

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: به طور کلی مشاغل یا از جنس تولید هستند و یا به منظور توزیع و ارائه خدمات مختلف ایجاد می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی، ۱۶ بهمن در وبینار آموزشی با موضوع «سطوح و مدل های کارآفرینی و مشاغل در ایران» که به همت این خانه خلاق برگزار شد، با تشریح انواع مدل های کار و درآمد عنوان کرد: تولید یکی از مهم ترین مدل های کار و درآمد است؛ تولید می‌تواند از منظرهای مختلف و به اشکال متنوعی انجام گیرد؛ مثلاً تولید به مثابه استخراج مواد از طبیعت، مانند استخراج نفت و سنگ آهن.

وی با بیان اینکه معمولا تولیدات از دسته استخراج به صورت مستقیم توسط دولت‌ها انجام شده یا به شرکت‌های محدودی واگذار می‌شود، افزود: گاهی تولید به مثابه تبدیل مواد معدنی به مواد اولیه است؛ مانند تبدیل سنگ آهن به ورق، لوله، پروفیل و تیر آهن با تبدیل مواد نفتی به مواد خام پلاستیکی، پلی اکریل و امثال اینها. این دسته از تولید معمولاً در بخش خصوصی صورت می گیرد ولی از جنس مشاغل فراگیر نیستند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از سطوح کار و درآمدزایی تولید به مثابه صنایع بزرگ است؛ صنایعی همچون خودروسازی، هواپیماسازی و واگن سازی یا تولید سیمان را می توان از این دسته برشمرد که باز هم از مشاغل فراگیر نبوده و منحصر در دست دولت ها و یا شرکت های بزرگ است.

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: تولید به مثابه تبدیل مواد اولیه به مصنوعات و محصولات کاربردی که دامنه بسیار وسیعی هم دارد، دسته دیگری از مشاغل تولیدی را تشکیل می دهند که فراگیر بده و می تواند برای همه در دسترس باشد؛ البته این مشاغل نیز سرمایه اولیه و ابزار آلات مخصوص به خود را لازم دارد. مشاغلی همچون ساخت درب و پنجره با استفاده از پروفیل و ورق و یا ساخت مصنوعات چوبی، مصنوعات پلاستیکی خانگی از این نوع مشاغل محسوب می شوند.

وی اظهار کرد: تولید در عرصه کشاورزی و دامداری نیز یکی دیگر از عرصه های گسترده و فراگیر تولیدی می باشد. محصولات حوزه کشاورزی موارد متنوعی مثل: غلات، میوه، سبزیجات، گیاهات دارویی، علوفه، گل و روییدنی های تزئینی می باشد. 

حجت الاسلام والمسلمین قطبی بیان کرد: در حوزه دامداری و شیلات عرصه هایی همچون پرورش گاو، گوسفند و ... را شاهد هستیم. تولید انواع چوب نیز که مواد اولیه برای صنایع و مصنوعات است از دستاوردهای این حوزه است.

وی بیان کرد: این نوع از تولید نیز در دسترس همگان قرار دارد و نوعی تولید ارزشمند و مفید محسوب می‌شود؛ باغداری، کشاورزی، دامداری، شیلات و صنایع وابسته به آن یکی از رایج‌ترین روش‌های تولید است که با استفاده از ظرفیت طبیعت نباتی و حیوانی، هزاران محصول برای رفع نیازهای انسان تولید می‌شود. 

وی گفت: گاهی تولید می‌تواند در عرصه فرآوری و تبدیل مواد اولیه خوراکی به مواد مصرفی خوراکی باشد. صنایعی همچون تولید شیر پاستوریزه، ماست، پنیر، کره و ده‌ها محصول عمل آورده از مواد اولیه همچنین تولید خوراکی های آماده و نیمه آماده از جمله کنسرو، تن ماهی، سوسیس، کالباس و نیز خوراکی های بسته بندی شده از قبیل کیک، کلوچه، شکلات و بستنی نمونه‌هایی از این صنایع است.

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق تصریح کرد: همه این ها از زمره تولیداتی هستند که با استفاده از مواد اولیه خوراکی و مواد مصرفی خوراکی تولید می شوند.

وی اظهار کرد: تولید به مثابه فرآوری و تولید محصولات مصرفی و کاربردی همچون ابزارآلات، فرش و موکت، مبل و صندلی، وسایل برقی، کاشی و سرامیک، لوازم خانگی و لوازم یدکی نیز یکی دیگر از عرصه های کارآفرینی در ایران است، فرش ایران دارای ظرفیت های بسیاری خوبی در عرصه بین المللی بوده و مشتریان خارجی بسیاری مشتاق خرید آن هستند.

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق تأکید کرد: تولیدات کوچک و کاربردی نیز یکی دیگر از عرصه های کارآفرینی در ایران است. تولید گل های آپارتمانی و تزیینی، تولید یراق آلات زینتی و تولید جوراب مثال هایی از این گونه تولیدات می باشد. 

وی عنوان کرد: همیشه وقتی نام تولید برده می شود نباید به صنایع بزرگ و مرجع نگاه کنیم. گاهی در یک کارگاه کوچک و یا حتی در یک اتاق در داخل منزل می توان محصول تولید کرد و روانه بازار ساخت که غالب این موارد در محیط های کوچک و خانگی نیز قابل انجام است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی ادامه داد: تولید به مثابه فناوری های نرم نیز یکی دیگر از عرصه‌های تولید و کارآفرینی است که تولید نرم افزار، فیلم، موسیقی و انیمیشن از جمله نمونه هایی از این عرصه است.

وی افزود: دومین عرصه کلی برای کارآفرینی تبادل، بازرگانی و خرید و فروش است. واحدهای صنفی محل انجام فعالیت های مرتبط با این عرصه است که هر واحد دارای پروانه کسب و کار به یک شغل پرداخته و معمولاً به صورت مستقیم با مشتری سروکار دارد. فروشگاه هایی همچون میوه فروشی، مبل فروشی، فروشگاه مواد غذایی، وسایل خانگی و وسایل یدکی خودرو، مثال هایی از این واحدهای صنفی است.

وی تأکید کرد: فروشگاه ها انواعی دارند که مهمترین آن ها را می توان فروشگاه های زنجیره ای، فروشگاه های بزرگ شهری، فروشگاه های کوچک محلی، فروشگاه های تک محصولی، توزیع و بنکداری(عمده فروشی)، مجموعه فروشگاه‌های پاساژ و مجتمعی، فروشگاه های بنگاهی، فروشگاه های امانت فروشی که نرم افزار «دیوار» امروزه به نحوی جایگزین آن‌ها شده است، فروشگاه‌های نمایشگاهی، نمایندگی های فروش، فروشگاه های زنده فروش(ماهی، پرندگان تزیینی، احشام، مرغ زنده و غیره)، غرفه‌های فروش، فروشگاه‌های اینترنتی و مجازی شامل سایت و وبگاه، پیچ شبکه‌های اجتماعی، کانال در پیام رسان‌ها و اپلیکیشن‌ها دانست.

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق اضافه کرد: شرکت های بازرگانی واحد فروش مردمی نبوده و در قالب شرکت، مؤسسه و مشابه آن تأسیس می شوند تا به شکل واسطه گری، شبکه سازی و بازرگانی مبادرت به تبادل، توزیع و فروش انبوه کالا بپردازند. امروز میدان توسعه شرکت های بازرگانی در حال رشد و گسترش است.

وی گفت: سومین سطح کلی در کارآفرینی شامل عرصه‌های عمل آوری و کارگاهی است. مشاغلی همچون نانوایی که در آن با استفاده از مواد ولیه خوراکی در یک واح صنفی محصول تولید و به فروش می رسد، از نوع عمل آوری محسوب می شود. همچنین تهیه روغن های گیاهی، پنیر، ماست، گل های گلخانه ای و آپارتمانی و کلوچه سنتی را هم می توان از این دست مشاغل به شمار آورد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی ادامه داد: تولید کفش چرم سنتی و کارهای تولید و عرضه در و پنجره، کابینت و دکوراسیون را می توان از مشاغل کارگاهی برشمرد؛ این ها مشاغلی هستند که در آن ها برای آماده سازی محصول در محیط کارگاهی، کارهای تکمیل و آماده سازی روی آن ها انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: مشاغل کارگاهی هم سختی تولید را تحمل می کنند و هم سختی فروش به مصرف کننده و گاه در ادامه نیز خدمت نصب و راه اندازی را به دوش می کشند. اما با این وجود باید دانست که عرصه بسیار خوب و درآمدزایی برای جوانان جویای کار است.

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق یادآور شد: در سطح چهارم کارآفرینی خدمات را می توان نام برد. تعمیر لوازم خانگی، تعمیر ماشین، تعمیر فرش و مبلمان، تعمیر وسایل صوتی و تصویری، تعمیر وسایل کامپیوتری و موبایل، تعمیرات بازی، تعمیرات دوچرخه و غیره از جمله خدمات محسوب می شود.

وی بیان کرد: خدمات ساختمانی، خدمات نصبی، خدمات واسطه ای همچون بنگاه های املاک و خودرو، خدمات آزادکاری(فریلنسری) همچون اسنپ و تپسی، خدمات اجاره وسایل مختلف از دیگر انواع خدمات می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی عنوان کرد: انواع خدمات مرسوم همچون خدمات فنی مهندسی، خدمات مشاوره و راهنمایی، خدمات علمی آموزشی، خدمات بازرگانی، مالی و اقتصادی، خدمات پزشکی و سلامت، خدمات ساختمان و تأسیسات، خدمات عمومی دولتی، خدمات آموزش و پژوهش و خدمات الکترونیک و دیجیتال، خدمات حمل و نقل، خدمات تفریح و سرگرمی، خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات، خدمات مذهبی، مددکاری، ایمنی و انتظامات و خدمات رسانه از مهمترین عرصه های خدمات دهی به شمار می‌روند و همه این ها به بخش خصوصی واگذار شده‌اند.

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق اضافه کرد: در عرصه کارآفرینی می بایست سطح دید افراد را ارتقا داد و میدان وسیع تری را برای انتخاب عرصه مورد علاقه آن ها برایشان ایجاد کرد. 

اظهار  کرد: به طور کلی مشاغل را می توان در رده های طراحی، تولید، توزیع، فروش، انبارداری، خدمات، تعمیرات، حمل و نقل، کاربرد، نصب و راه اندازی، شخصی سازی، مدیریت، نظارت و ارزیابی، آموزش و یاددهی، نگهداری، مشاوره و راهنمایی، نیازسنجی، معاینه و تشخیص و عیب یابی، راهبری و کوچ، تجویز و ارائه راه حل، ارتباط و هماهنگی، واسطه گری و دلالی، تبلیغ و بازاریابی، بازرگانی، بسته بندی و همچنین پست و ارسال دسته بندی کرد. 

لازم به ذکر است، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مسیر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی و به منظور شناسایی، حمایت و شبکه سازی خلاقیت‌ها و نوآوری‌های فرهنگی، مبادرت به تأسیس خانه خلاق و نوآوری اشراق نموده است. 

در این خانه، ایده‌های خلاق و نوآورانه که قابلیت ترویج ارزش‌های فرهنگی به صورت تاب‌آور را داشته باشد پذیرش شده و از طریق حمایت‌های آموزشی، مشاوره‌ای، امکاناتی و مادی سعی می‌شود شرایطی فراهم آید که ایده‌های پذیرش شده به بلوغ رسیده و بتوانند در قامت یک خدمت یا محصول فرهنگی در گستره‌ی جامعه‌ی اسلامی زمینه ساز نشر و توسعه ارزش‌های فرهنگی و دینی بشوند.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانند به نشانی https://noavari.dte.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ / ۲۱:۳۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401111612453
  • خبرنگار :