در حال حاضر حدود ۵ هزار نفر کارگر و پرسنل در این شهرک فعالیت می کنند که البته به گفته مدیرعامل شرکت شهرک های وقت، طرح توسعه ۲۰۰ هکتاری این شهرک مهرماه سال ۱۴۰۰ کلید خورد.
صنعتگران با چالش های مختلفی دست و پنجه نرم می کنند، اما یکی از چالش هایی که بویژه در سال های اخیر صنعتگران این شهرک را با مشکل مواجه کرده، نبود امنیت در مسیر پرترافیک و پرخطر جاده دسترسی به شهرک صنعتی بویژه در دوربرگردان نزدیک این شهرک است که صنعتگران مجبورند بهای این معضل جاده ای را با جان و مالشان بدهند و آمار بالای کشته ها و مصدومان حوادث ترافیکی در این منطقه، شاهدی بر این مدعاست.
استفاده از دوربرگردان معمولا برای نواحی کم ترافیک و با سرعت پایین است و در بزرگراه ها رایج نیست چراکه موجب کاهش ناگهانی سرعت وسایل نقلیه در باند سرعت و تغییر مسیر ناگهانی وسایل از باند کم سرعت به باند پرسرعت می شود و تصادفات را به همراه خواهد داشت و دوربرگردان نزدیک ورودی این شهرک نیز خطرات این چنینی را به همراه دارد چراکه به دلیل نزدیکی دوربرگردان به شهرک، رانندگان باید پس از دور زدن بلافاصله تغییر مسیر دهند ولی با توجه به اینکه در مسیری با ترافیک بالا و با سرعت بالا از سمت تهران به اراک در حرکت هستند، این تغییر مسیر، خطرات بزرگی را برای آنها به همراه دارد بویژه اینکه در زمان مه و تاریکی که این خطر چند برابر می شود.
با توجه به اینکه این شهرک در حال توسعه و گسترش است باید به استانداردسازی در این زمینه بیشتر توجه شود تا شاهد تصادفات پی در پی در این نقطه نباشیم.
برخورد قاطع با هر نوع کوتاهی مسئولان در زمینه تصادف اخیر
۱۷ دی ماه سال جاری، تصادف یک دستگاه مینیبوس با خودرو نیسان در محور اراک ـ قم، حدفاصل ورودی شهرک صنعتی خیرآباد، ۱۸ مصدوم را راهی بیمارستان کرد. خیرمند معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی در این خصوص بیان کرد: این تصادف با توجه به غیراستاندارد بودن پیچ دوربرگردان رخ داد و این در حالی است که موضوع بارها به متولیان امر تذکر داده شده و حتی مصوبه شورای ترافیک استان نیز در خصوص آن وجود دارد.
وی بیاعتنایی دستگاههای مسئول در اجرای این مصوبه را غیرقابل قبول دانست و ادامه داد: ترک فعل برخی دستگاهها در خصوص این امر مشهود است و دستگاه قضایی با قاطعیت تمام و در مقام دفاع از حقوق افراد جامعه به مسئله ورود پیدا خواهد کرد.
خیرمند اضافه کرد: دوربرگردان خیرآباد به دلیل ناایمن بودن و برای جلوگیری از بروز اتفاقات مشابه میبایست تا انجام رفع نواقص و اصلاح پیچ بسته شود و اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی مکلف است ظرف یک هفته، طرحهای اجرایی مطلوب را جهت استاندارد شدن این دوربرگردان و همچنین دیگر دوربرگردانهای ناایمن که در راهها و معابر استان وجود دارد، با توجیهات فنی مناسب ارائه کند.
با توجه به مشکلات بیان شده و گلایه صنعتگران، خبرنگار ایسنا برای بررسی مسئله در محل حضور یافت. یکی از اهالی روستای خیرآباد که در این شهرک فعالیت دارد، در خصوص این مشکل گفت: حوالی ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه صبح سرویس هایی که کارگران را به محل کار می رسانند وارد شهرک می شوند. مینی بوس حامل کارگران برای ورود به شهرک باید دوربرگردان موجود در نزدیکی این شهرک را دور بزند، این دوربرگردان یکی از خطرناک ترین دوربرگردان های استان محسوب می شود.
وی ادامه داد: چند روز پیش نیز اینجا تصادف سنگینی درمسیر رخ داد که تلفاتی به همراه داشت. از ابتدای سال تاکنون افراد زیادی در این دوربرگردان جان خود را از دست داده اند که جنازه آنها را خودمان جابجا کردیم، اگر کمی هوا مهآلود شود این خطرات چندین برابر می شود.
وی به صحبت مسئولین در خصوص ایجاد روگذر در این محل اشاره کرد ولی خودش معتقد است که با توجه به سردسیر بودن این منطقه، احداث روگذر در این مسیر اصولی نیست اما می توان با ایجاد یک زیرگذر برای شهرک از این مشکلات کاست.
او اضافه کرد: راننده ای که قرار است در این دوربرگردان دور بزند و وارد شهرک شود باید سرعت خود را ۴۰ کیلومتر کاهش دهد که اینکار بسیار خطرناک است. رفع این مشکل نیازمند بررسی کارشناسی و اصولی است و باید مسئولین با عزم جدی وارد کار شوند، تنها با گزارش و جلسه این مشکلات رفع نمی شود.
راننده ماشین سنگینی که از شهر دیگری برای بارگیری وارد شهرک شده بود، در این رابطه گفت: این دوربرگردان برای رانندگانی که از سمت اراک قصد دور زدن دارند اصلا مناسب و اصولی نیست، ماشین من ۱۷ متر است و دور زدن برای اینگونه ماشین ها خطرات بیشتری را به همراه دارد.
محمودی ادامه داد: به نظر می رسد اداره متولی، اهمیتی به این دوربرگردان و خطرات ناشی از این دور برگردان نمی دهد در حالی که این دوربرگردان باید همانند دوربرگردان های ابتدایی شهر دارای حفاظ و جدول بندی مناسب بوده و در فاصله مناسب تری قرار داشته باشد.
یکی از کارگران این شهرک نیز گفت: اوایل صبح و عصر تردد بالایی در دوربرگردان نزدیک این شهرک وجود دارد و دوربرگردان موجود نیز اصولی نیست و ممکن است تصادفاتی را ایجاد کند. البته سالهای پیش هم که در نقطه ای جلوتر از مکان فعلی بود، استاندارد لازم را نداشت.
وی افزود: چند روز پیش نیز تصادفی در این نقطه رخ داد و جوانی جان خود را از دست داد، چندین سال است که قرار شده پلی در این محل ایجاد شود که متاسفانه نیمه کاره مانده است. اگر این پل نصب شود شرایط بهتر می شود.
راننده دیگری که در همان لحظه وارد شهرک شده بود اینگونه گفت: دوربرگردان شهرک صنعتی خیرآباد از لحاظ رفت و آمد بویژه در زمان صبح و عصر بسیار خطرناک است، بنده در طول روز چندین مرتبه در این مسیر تردد دارم و خطر موجود در این مسیر به جد احساس می شود، این روگذر از لحاظ خطرناک بودن بویژه برای کارگران نمره یک را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: فاصله این دوربرگردان برای رانندگانی که قصد ورود به شهرک را دارند بسیار اندک است و فرصت کمی دارند که بتوانند مسیر خود را به لاین سمت راست تغییر دهند، لذا می توان فاصله این دوربرگردان را تا شهرک کمی افزایش داد.
بیش از ۳۳ نفر در این مسیر جان خود را از دست داده اند
صادقی، یکی از اعضای هیئت مدیره این شهرک نیز در مسیر دور زدن بود که با دیدن دوربین ایسنا، برای صحبت در خصوص خطرات این دوربرگردان متوقف شد و اینگونه اظهار کرد: این دوربرگردان برای کسانی که قصد ورود به شهرک صنعتی خیرآباد را دارند غیر ایمن است چراکه فاصله کمی با این شهرک دارد. تاکنون بیش از ۳۳ نفر در این مسیر جان خود را از دست داده اند و انتظار می رود این مشکل در اسرع وقت رفع شود تا شاهد حوادث این چنینی نباشیم.
وی بیان کرد: طبق قانون، شرکت شهرک های صنعتی موظف به ایجاد زیرساخت برای تولید و اشتغال است و از طرفی واحدهای صنعتی نیز تمایل به سرمایه گذاری دارند اما قرار نیست این واحدها در جاده سازی و پل سازی هم مشارکت داشته باشند.
صادقی تاکید کرد: از سال ۹۵، کلنگ احداث یک پل روگذر در این نزدیکی زده شده، اما متاسفانه تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است. شرکت شهرک های صنعتی استان برای این منظور ۱۵ میلیارد تومان اعتبار پرداخت کرده ولی اکنون مشکل معارضین وجود دارد و واحدهای صنعتی باید رضایت معارضین را جلب کرده و زمین را در اختیار راه و شهرسازی قرار دهند، تا آن زمان می توان با جابجایی این دوربرگردان، در کاهش این تصادف موثر عمل کرد، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در این رابطه جلساتی برگزار کرده و موضوع در دست پیگیری و بررسی است.
تعطیلی پروژه پل روگذر به دلیل وجود معارض
محسن رجبی، مدیرعامل شهرک صنعتی خیرآباد نیز در این رابطه اظهار کرد: اواخر سال ۱۳۹۵، معاون سازمان صمت وقت بازدیدی از این شهرک داشت. در آن زمان کلنگ احداث یک پل زیرگذر بر زمین زده شد و قرار شد که هزینه این پل از سوی دولت، شرکت شهرک ها و صنایع مستقر در این شهرک تامین شود.
وی افزود: در سال ۱۳۹۷، شورای ترافیک استان به دستور استاندار وقت، این پل را به پل روگذر تغییر داد که در ضلع شرقی این پل پایه ها نصب و قراردادی برای ساخت آن با جهادنصر منعقد شد ولی حدود دوسال است که این پروژه به دلیل وجود معارض تعطیل شده است.
رجبی با بیان اینکه آن زمان پیش از احداث پایه های پل، باید رفع معارض انجام می شد تا مشکل اجرایی برای پروژه ایجاد نشود، بیان کرد: دوربرگردان این شهرک از نظر پلیس راهور یکی از نقاط حادثه خیز مسیر است که برطرف کردن این نقاط نیز طبق قانون وظیفه راهداری است و متاسفانه هیچ اقدامی در خصوص این دوربرگردان انجام نشده است.
وی با به اشاره به برگزاری جلسات متعددی در این رابطه با حضور مسئولین استان، خاطرنشان کرد: تا امروز حوادث زیادی در این مسیر رخ داده که جان افراد زیادی را گرفته است، لذا تقاضا داریم مسئولین استان به داد مردم برسند و اجازه ندهند خانواده ها داغدار شوند، به گفته مقام معظم رهبری اشتغالزایی و تولید یکی از وظایف مسئولین است.
رفت و آمد روزانه ۵ هزار کارگر در مسیر شهرک صنعتی خیرآباد
رجبی ادامه داد: حدود ۵ هزار کارگر در این شهرک مشغول کار هستند و این اشتغال ایجاد شده بزرگترین نعمت برای مردم و دولت است. این مجموعه سالیانه میلیاردها تومان مالیات و عوارض پرداخت می کند که باید بخشی از آن جهت پیشرفت صنعت به کار گرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۳۰ نفر در این مسیر فوت کرده و بیش از ۱۰۰ نفر نیز مصدوم شده اند و خسارات زیادی به مردم وارد شده است.
آمادگی ایجاد یک زیرگذر ویژه شهرک را داریم
مدیرعامل شرکت شهرک صنعتی خیرآباد تصریح کرد: اگر ایجاد زیرگذر به شهرک واگذار می شد تاکنون انجام شده بود و اکنون نیز شهرک آمادگی ایجاد یک زیرگذر ویژه رفت و آمد به شهرک را دارد.
ساخت پل نیازمند آزادسازی اراضی از سوی صنایع انجام شود
اصغر حمزه لویی معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی، نیز در این خصوص اظهار کرد: سال ۱۳۹۸، از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ابلاغی در خصوص احداث یک جفت تقاطع روگذر در مسیر موسوم به خیرآباد ارسال شد که مناقصه با پیمانکار به مبلغ ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان انجام شد.
وی اضافه کرد: مقرر شد هزینه یک سوم اجرای طرح از سوی دولت، یک سوم از سوی شرکت شهرک های صنعتی و یک سوم از سوی صنایع مستقر در شهرک تامین شود که دولت سهم خود را پرداخت کرد و پروژه تا بخشی پیش رفت اما دو گروه دیگر سهم خود را پرداخت نکردند و به ناچار پروژه متوقف شد.
حمزه لویی بیان کرد: در سال جاری در این خصوص جلسه ای برگزار و مقرر شد شرکت شهرک ها ۱۵ میلیارد تومان پرداخت کند و صنایع آزادسازی اراضی را انجام دهند، بر این اساس شرکت شهرک ها ۱۵ میلیارد را پرداخت کرد و پس از آن مناقصات برگزار شد اما به سبب وجود مشکلات در زمینه آزادسازی، کسی در مناقصه حاضر نشد.
وی خاطرنشان کرد: لازمه حضور پیمانکار در این پروژه انجام آزاد سازی اراضی است، در آخرین جلسه برگزار شده قرار شد تا ۲۰ بهمن ما امسال، صنایع اقدام لازم در این رابطه را با شورای روستای خیرآباد مطرح و مشکل را رفع کنند و آزادسازی اراضی تا تاریخ یاد شده انجام شود.
۴۰ تصادف ظرف ۱۰ ماه
سرهنگ محمد پورشمس، رئیس پلیس راه استان مرکزی نیز در اینباره گفت: محور اراک-قم به طول ۷۰ کیلومتر جزو محورهای بزرگراهی است که در مسیر ترانزیت جنوب به شمال کشور قرار دارد و روزانه تعداد زیادی اتوبوس برون شهری و بین استانی در این مسیر تردد دارند، از طرفی تردد خودروهای بومی در این مسیر نیز بالاست و ۵ هزار نفر تردد فقط در حوزه شهرک صنعتی خیرآباد انجام می شود که همه این موارد، شرایط این محور را ویژه کرده است.
وی ادامه داد: تقاطع های خیرآباد، منظریه و زرین خوشه، تقاطع های غیرهمسطح موجود در این مسیر هستند که از لحاظ هندسی و کاربری ایراداتی دارند، البته وضعیت تقاطع خیرآباد از دو تقاطع دیگر بهتر است.
پورشمس ایراد این تقاطع را فاصله کمتر از ۳۰۰ متر با شهرک صنعتی خیرآباد دانست و گفت: رانندگان برای ورود به این شهرک مجبور هستند راه را برش بدهند و وارد شهرک شوند که اینکار، خود حادثه آفرین است. بیش از ۲ سال است که پیگیر هستیم که راه حلی برای این مشکل پیدا کنیم.
وی افزود: در ۱۰ ماهه سال جاری بیش از ۴۰ تصادف در این تقاطع رخ داده که افرادی نیز در جریان این حوادث جان خود را از دست داده و تعدادی مجروح شده اند. پلیس به جد پیگیر این مسئله است و مقرر شده است که جهت بررسی بیشتر مسئله پلیس به همراه مجموعه پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بازدید میدانی از این محل داشته باشند.
پورشمس، راه حل اصلی رفع خطر این تقاطع را ساخت پل روگذر توسط راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: با توجه به زمانبر بودن ساخت این پل، پلیس پیگیر راه حلی برای رفع خطرات موجود است.
به گزارش ایسنا، مسئله دوربرگردان در شهرک صنعتی خیرآباد اراک، شاید در نگاه اول و به ظاهر موضوع چندان بغرنجی به نظر نرسد، اما وقتی به بطن ماجرا می روید میبینید که تبعات قرارگیری نادرست و غیر اصولی یک دوربرگردان تا چه اندازه میتواند دامن گیر مردم شود و چه خانوادههایی را داغدار کند و دهها اتفاق تلخ دیگر را رقم بزند لذا میطلبد که پیش از رخ دادن حوادث ناگوار بعدی، رفع مشکل ترافیکی در این نقطه پرتردد شهر به طور اساسی پیگیری و به سرعت انجام شود و اینکار نیازمند هماهنگی و همکاری بین دستگاهی است.
خیرآباد یکی از شهرک های صنعتی پرتردد است و علاوه بر رفت و آمد کارگران به این شهرک و خسارت مادی و معنوی هنگفتی که فوت یا آسیب دیدن آنان و بی سرپرست شدن خانواده آنها برای استان بهمراه دارد، بواسطه وجود شرکت های دانش بنیان در این شهرک، جمعی از نخبگان استان نیز هر روز در این مسیر رفت و آمد می کنند و آسیب دیدن یا از بین رفتن هر یک از آنها در اثر این مشکل ترافیکی هزینه مادی و معنوی بسیار سنگین تری را به استان و حتی کشور تحمیل خواهد کرد.
شکی نیست که حفاظت از نیروی کار و تولید نه تنها یک وظیفه بلکه یک ضرورت است و نباید این مسئله را نادیده انگاشت یا پشت گوش انداخت.
از سوی دیگر همانطور که در گزارش گفته شد، بواسطه رفت و آمد اتوبوس ها و خودروهای غیر بومی در این مسیر و رفت و آمد روستائیان منطقه، رفع هرچه سریعتر مشکل این تقاطع برای جلوگیری از حوادثی که ممکن است به فاجعه ختم شوند یک ضرورت انکارناپذیر است. قطعا دو سال زمان زیادی برای پیدا کردن راه حل رفع این مشکل است و باید در این حوزه تسریع صورت بگیرد.
روز گذشته معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی از تصمیماتی که در کارگروه تخصصی تصادفات دادگستری استان مرکزی در خصوص دوربرگردان حادثه خیز خیرآباد تصویب شده خبر داد و گفت: تغییر مبادی ورودی شهرک صنعتی خیرآباد به نقطه ای ایمن در لاین شمالی این محور از اهم این تصمیمات است که به زودی سازوکار اجرایی آن صورت می پذیرد.
وی افزود: مسیر فعلی ورود خودروها به شهرک صنعتی خیرآباد، در نقطه ای ناایمن و حادثه ساز تعبیه شده است که به شدت ضریب احتمال وقوع حوادثی نظیر سانحه اخیر را بالا می برد، لذا از جهت اهمیت حفظ جان و سلامت هموطنان، تغییر گذر ورود به شهرک صنعتی خیرآباد امری اجتناب ناپذیر است که به یقین موثر در کاهش حوادث این چنینی خواهد بود.
خیرمند گفت: حادثه تألم آور اخیر، سانحه اخیر در محل دوربرگردان خیرآباد که سانحه ای تاسف بار بود و موجب از دست رفتن و مصدومیت تعدادی از هموطنانمان شد که آلام زیادی را به جامعه و به ویژه خانواده های آنان تحمیل کرد، ضرورت توجه حداکثری مسئولان امر به اصلاح الباقی نقاط حادثه خیز جاده ای استان را نیز یادآور شد. به عنوان مثال در همین محور اراک- قم دو دوربرگردان حادثه خیز دیگر در کیلومترهای هشت و بیست قرار دارد که به شدت مستعد بروز حادثه هستند و یک روز تأخیر هم در رفع مشکلات آنها ممکن است حوادث جبران ناپذیری را به بار بیاورد، لذا می طلبد تصمیمات کارشناسی مقرر در خصوص آنها به نحو أحسن و با قید فوریت صورت پذیرد.
خیرمند ادامه داد: خوشبختانه در یک سال اخیر اقدامات مطلوبی جهت هوشمندسازی جاده ای در سطح محورهای استان صورت پذیرفته است لکن نیازمندی مشهودی که فقدان آن در محورهای شریانی استان احساس می شود، کافی نبودن دوربین های هوشمند ثبت سرعت لحظه ای خودروهاست چرا که وجود این دوربین ها اثرگذاری بالایی در کاهش میانگین سرعت وسایل نقلیه عبوری از جاده های استان و متعاقب آن کاهش حوادث جاده ای دارد که لازم است رایزنی های لازم جهت تخصیص اعتبار فوق العاده ملی برای سازوکار مطروحه صورت پذیرد.
به گزارش ایسنا، البته خیرمند درخصوص پلی که قرار بوده در این منطقه ساخته شود و در مراحل اولیه کار متوقف مانده چیزی نگفته است و درمانی که در حال حاضر برای این مشکل در نظر گرفته شده به نوعی مسکنی موقت است و باید برای این گذرگاه خطرناک و دو دوربرگردان خطرناک دیگر چاره ای اساسی اندیشیده شود تا شاهد تکرار حوادث ناگوار در این نقاط نباشیم.
انتهای پیام