به گزارش ایسنا، دکتر کلانتری در پنجاه و هشتمین اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور که با حضور معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مسئولان دانشگاه فردوسی مشهد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روسای دانشگاهها و مدیران تشکلهای فرهنگی اجتماعی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی با شعار «دانشگاه؛ مسئولیت پذیری فرهنگی و اجتماعی» در هتل پردیسان مشهد برگزار شد،اظهار داشت: راهبرد تشکیل این همایش سهروزه آن است که این نشستها، مدخلی برای فرهنگسازی و گرهگشایی از برخی چالشهای موجود در دانشگاهها باشد. این یک ضرورت قطعی است و ریشههای آن هم در بیانیه گام دوم انقلاب بهروشنی مشهود است.
نهادهای علمی کشور بهعنوان مهمترین پیشران توسعه کشور
دکتر کلانتری تأکید کرد: مبانی مهم و سرفصلهای روشنی از مظاهر زیبا و درخشنده انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم گنجانده شده و بهموازات تأکید بر ضرورت استفاده از جوانان، حتی نقاط ضعفها و کاستیها را هم روشن کرده است. این سند راهبردی، واقعبینانه، امیدبخش و روشنگرانه است و در آن، نهادهای علمی کشور بهعنوان مهمترین پیشران توسعه کشور مطرح شدهاند.
معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایده تحول اگر تا پیش از اغتشاشات و ناآرامیهای اخیر بهصورت جدی موردتوجه نبود، اکنون زمان آن رسیده که در دستور کار قرار بگیرند. پیوستهای فرهنگی و اجتماعی باید بازتعریف شوند. کار فرهنگی، کار بروکراتیک نیست که محدود به ساعت اداری باشد بلکه در آن نیازمند روحیه جهادی هستیم. کار فرهنگی محتاج دغدغهمندی است.
وی ابراز کرد: باید به جوانان اعتماد کرد؛ همانطور که حضرات امام و رهبری براساس آن نظام اسلامی را به پیروزی رساندند و این نهضت را در گردنههای سخت و حساس حفظ کردند. علاوه بر این، ایجاد بسترهای مشارکتی برای دانشجویان، تکریم جوانان و تسهیل برنامه تشکلها، سه مؤلفه دیگری است که باید موردتوجه فعالیتهای فرهنگی در محیط دانشگاهی باشد. علاوه بر همه این موارد، حس بیعدالتی هم باید مورد رسیدگی قرار بگیرد تا اینطور نباشد که تشکلهای دانشجویی، حس وجود بیعدالتی و تبعیض را تجربه کنند.
دکتر کلانتری اظهار کرد: دبیران مناطق باید شوراهای مناطق را فعال کنند. کرسیهای آزاداندیشی باید بهطور جدی احیا شوند و در فضای بازی که در دانشگاهها ایجاد میشود، این فرصت به جوانان داده شود که در فضای دانشگاه خطا کنند زیرا همین اشتباهات، درسهای انسانساز و عبرتآموز را در آینده برایشان در پی خواهد داشت.
وی افزود: در شرایطی که اسلام عزیز، فرصتها و ظرفیتهای فوقالعادهای برای توسعه و تعالی ما رقم زده، اکنون ما گرفتار یک فضای تدافعی هستیم و چشم از فرصتهای پیش رو بستهایم . در این راستا، حقیقت هم این است که آرمانهای والای انقلاب اسلامی را نباید هرگز از یاد برد. دینباوری ، ظلمستیزی ، عدالت خواهی، آزادی خواهی، ضدیت با استعمار و استکبار و بسیاری از این سرفصلها در زمره مبانی ارزشمندی هستند که میتوان از آنها دفاع و بر آنها ایستادگی کرد.
فضای دانشگاهی کشور یک گام بیشتر به سمت اسلامی شدن حرکت کند
دکتر احد ضابط رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در مراسم افتتاحیه این اجلاس، ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت امام هادی(ع) اظهار کرد: تلاشها بر این است که در راستای تشکیل تمدن نوین اسلامی و تحقق فرازهای بیانیه گام دوم، فضای دانشگاهی کشور یک گام بیشتر به سمت اسلامی شدن حرکت کند.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب، فرهنگ را به هوایی که در آن تنفس میشود، تشبیه کردهاند. حقیقت هم همین است و همه برنامهها، پویشها، تشکلها و ویژهبرنامهها در یک بستر فرهنگی توان اجرایی پیدا میکند. بر همین اساس، دانشگاهی هم که بیش از 90 درصد فعالیتش آموزشی و پژوهشی است، باید مبتنی بر یک الگوی فرهنگی عمل کند تا بتواند اسلامی شود، انسانسازی کند و خروجیهای آن همچون شهید چمران باشند.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: اینجاست که تطبیق فرآیند آموزش و پژوهش بر مبانی فرهنگی ضرورت پیدا میکند. مقصود حین یادگیری است؛ یعنی از همان کلاس و در جریان تدریس گرفته تا در همان آزمایشگاه و در جریان آزمایش، نسخه جامعی تعریف شود که بتواند فرهنگ را مبتنی بر ارتباط استاد و دانشجو تعریف کند.
وی ادامه داد: امام زمان(عج) در دعای خود به فرازهای نورانی متعددی اشاره میکنند که یکی از آنها طلب زهد و نصیحت برای اساتید و جهد و رغبت برای دانشجویان است. اینها مؤلفههای اساسی تدریس و تحصیل منطبق با الگوی اسلامی ایرانی هستند زیرا اگر دانشجو در ارائه و عمل استاد صداقت نبیند، دیگر نمیتوان امیدوار به تحول دانشگاه بود و این همان سرفصلهایی است که باید براساس آن فرهنگسازی کرد.
ارتباط خانواده و دانشگاه باید بهطور جدی مورد نظر باشد
دکتر ابوالفضل غفاری معاون فرهنگی-اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، در این مراسم ضمن عرض خیرمقدم به حاضران، با توجه به شعار این گردهمایی که مسئولیتپذیری اجتماعی در دانشگاهها است، اشاره کرد:
ارتباط خانواده و دانشگاه باید بهطور جدی مورد نظر باشد، البته این مهم بدون همکاری و تلاش استادان و دانشجویان ممکن نیست و افزود: خانواده می تواند در پیشرفت تحصیلی، گرایش دختران به اموزش عالی، سازگاری اجتماعی و ازدواج دانشجویان کمک کند.
معاون فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در همین زمینه پیشنهاداتی به شرح زیر برای بحث و بررسی در اجلاس ارائه نمود:
ایجاد دفتر ارتباط خانواده و دانشگاه، برگزاری همایش های خانوادگی با حضور دانشجویان، مشارکت خانواده ها در رفع مشکلات دانشجویی، تولید نشریه و ایجاد و بهره برداری از ارتباط فضای مجازی و برگزاری همایش های علمی.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، پنجاه و هشتمین اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور با حضور معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مسئولان دانشگاه فردوسی مشهد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روسای دانشگاهها و مدیران تشکلهای فرهنگی اجتماعی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، با شعار (دانشگاه؛ مسئولیت پذیری فرهنگی و اجتماعی) برگزار شد تا بر اساس برنامه ریزیهای انجام گرفته، معاونان فرهنگی بتوانند با برنامههای مدون و نگاهی متفاوت به مدیریت فضای دانشگاه بپردازند.
انتهای پیام