این بازیگر با بیان اینکه تلویزیون خانه اول بسیاری از بازیگران قدیمی است و باید به دوران طلایی اش برگردد، تاکید می کند که سریال های مهران مدیری و رضا عطاران هیچوقت تکرار نشده اند و جای اینگونه سریال ها در تلویزیون خالی است.
نظام دوست در گفت وگویی با ایسنا شرکت کرد و از حضورش در سریال در حال پخش «چشم بندی» گفت. او همچنین در این گفت و گو به آسیب شناسی سریال های کمدی تلویزیون و راهکارش برای موفقیت این رسانه در حوزه طنز اشاره داشت. این بازیگر از آرزوهای خوبش برای مردم کشورش هم سخن گفت.
«چشمبندی» و پشت صحنهای منسجم و آرام
نظام دوست ابتدا با اشاره به حضورش در سریال طنز «چشم بندی» می گوید: قطعا کار در کنار بزرگانی مثل آقای حمید لولایی و مرجانه گلچین عزیز همیشه برایم یک افتخار است و آنقدر دوستشان دارم که وقتی در کاری حضور دارند، با عشق قبول میکنم که من هم باشم و در کنارشان یاد بگیرم. همچنین کار کردن با شاهد احمدلو، کارگردان و سلیم ثنایی به عنوان تهیه کننده که از دوستان قدیمی ام هستند، برایم حس خوبی دارد. در مجموع «چشم بندی» یک گروه منسجم و همدل هستند و این خیلی خوب است.
وی تاکید میکند: همین که در کاری آرامش داشته باشیم و از اضطراب به دور باشیم عالی است؛ چون به نظرم پشت صحنه کار کمدی ۱۰۰ درصد مهم است. باید در پشت صحنه آرامش برقرار باشد تا بتوانیم مقابل دوربین بهترین خودمان را ارائه بدهیم؛ البته من به عنوان یک بازیگر همیشه سعی می کنم یاد بگیرم و آموزش ببینم. سر هر کاری هم حاضر می شوم به این نیت می روم که از دوستانم یاد بگیرم، فرقی نمی کند پیشکسوت یا جوان، به هرحال هر عزیزی می تواند نکته ای را به ما یاد بدهد.
نظام دوست سپس از نقشش در سریال «چشم بندی» و بازی مقابل سیاوش مفیدی به عنوان همبازی اش در این سریال می گوید.
در «چشم بندی» پشت صحنه خوبی داشتیم
او اظهار می کند: نقشم در سریال «چشم بندی» را دوست داشتم، از کار خوشم آمد و پذیرفتم؛ ضمن اینکه پارتنر من آقای سیاوش مفیدی است و ما سال ها مقابل هم بازی کرده ایم، کار همدیگر را می بینیم و میشناسیم و نوع کمدی یکدیگر را بلدیم. همچنین دوستان دیگری مثل آقای شهرام قائدی و سروش جمشیدی و خیلی از دوستان که همیشه تجربه های خوبی در کنار هم داشتیم، برایم قابل احترام اند. آشنایی ام با شاهد احمدلو به سالها پیش برمی گردد. اولین بار برای سریال «خانه اجاره ای ۲» با ایشان همکاری داشتم و بعد از آن در تله فیلم «ما خونه نیستیم» و سومین همکاری ام سریال «چشمبندی» است.
بازیگر سریال های «ساعت خوش»، «نوروز ۷۲»، «حلقه سبز»، «چاردیواری»، «ساختمان پزشکان»، «پایتخت ۱» و «نون خ ۱» در ادامه با تاکید بر اینکه اخلاق کارگردان مهم ترین عامل موفقیت یک فیلم یا سریال است، ادامه می دهد: آقای احمدلو کارگردان بااستعداد و خلاقی است و بسیار انرژی دارد. از طرفی کار طنز را بلد است و کارگردان بااخلاقی است. اخلاق مهمترین ویژگی یک کارگردان است. وقتی کارگردان عصبی باشد و استرس را به بقیه گروه منتقل کند به نظرم نتیجه خوبی جز یک پشت صحنه بد و یک کار ضعیف نخواهد داشت ولی آقای احمدلو واقعاً اخلاق خوبی دارد. ما به واسطه ایشان و تهیه کننده سریال پشت صحنه بسیار خوبی داشتیم.
خنداندن مردم خیلی سخت است
بازیگر «چشم بندی» سپس در پاسخ به این پرسش که این روزها فیلمنامه بزرگترین معضل تلویزیون به ویژه در حوزه طنز است، به نظر شما این بخش چقدر می تواند تاثیرگذار باشد؟ چنین بیان می کند: فیلمنامه خیلی مهم است چون سلیقه مردم در مورد طنز تغییر کرده و سخت سلیقه تر شده اند. خنداندن مردم خیلی سخت است و اگر در این شرایط پایه و بنیان فیلمنامه درستی نداشته باشیم قطعاً کار آسیب می بیند. مردم بازیگران کمدی را به خوبی می شناسند و با نوع کارهایشان آشنا هستند و آنها را همان طور که هستند دوست دارند. گاهی اوقات خیلی از بازیگران کمدی ما تکرار می شوند و به واسطه اینکه مردم کاراکتر و شخصیت هایشان را پذیرفتهاند، دوستشان دارند و اینجا فیلمنامه است که جهت می دهد به اینکه فلان کمدی را به چه سمتی هدایت کنیم.
اگر من بخندم پس مردم هم می خندند
نظام دوست که معتقد است در سریال «چشم بندی» موقعیت های کمدی خوبی طراحی شده اند و ادامه می دهد: من خیلی به فیلمنامه وابسته ام و بسیار برایم مهم است. وقتی فیلمنامه کمدی را می خوانم اگر خودم بخندم می گویم پس بیننده هم حتما می خندد چون در کار خیلی سخت می خندم؛ البته که در حالت عادی همیشه می خندم اما نسبت به کار سختم و دوست دارم فیلمنامهای باشد که واقعا مردم بتوانند بخندند و شاد شوند. در سریال «چشم بندی» موقعیت های کمدی خوبی داریم که به واسطه موقعیت هایی که توسط فیلمنامه نویسان خوبمان به سرپرستی آقای امیر ابیلی طراحی شده و بازیگران کمدی همراه با مشورت کارگردان (شاهد احمدلو) ساخته می شوند، شکل می گیرند و می خندانند. ما در این مجموعه به زور مخاطب را نخنداندیم.
چرا طنز را انتخاب کردم؟
او در پاسخ به اینکه مشکل اصلی سریال های طنز حال حاضر تلویزیون کجاست؟ هم می گوید: به نظرم همین فیلمنامه یکی از معضلات اصلی است. ما فیلمنامه خوب خیلی کم داریم، چون خنداندن مردم در برهه ای که در آن هستیم واقعا سخت شده است. مردم درگیر مسائل اقتصادی جامعه و خیلی مسائل دیگر هستند. تمام تلاش ما هم برای مردم است. من بازیگری هستم که کارهای جدی هم در کارنامه کاری ام داشتم، از «پلیس جوان» گرفته تا سریال «زیر هشت» و کارهای مناسبتی اما چرا طنز را انتخاب کردم؟ فقط به واسطه اینکه می توانم لبخند روی لب مردم بیاورم چون واقعاً مردم را دوست دارم و می خواهم شاد شوند به همین خاطر است که این راه را ادامه دادم و با خودم گفتم حالا که مرا در ژانر کمدی بیشتر پذیرفتهاند پس چرا استفاده نکنم؟ به نظرم فیلمنامه و بازیگران کمدی خیلی مهم اند. سالهاست میبینیم که مردم بسیاری از بازیگران کمدی مان را واقعاً دوست دارند و به نظرم همین بازیگران بیشتر حضور داشته باشند.
سریال های مهران مدیری و رضا عطاران را در تلویزیون کم داریم
این بازیگر در عین حال به سریال های ماندگار مهران مدیری و رضا عطاران اشاره می کند و یادآور می شود: به عنوان مثال کارهای نود شبی که آقای مهران مدیری میساخت خیلی باعث شادی مردم می شد و باید ادامه پیدا کند. ما سریال های آقای مدیری و رضا عطاران را واقعا در تلویزیون کم داریم. هنوز که هنوز است وقتی سریال های آقای عطاران پخش می شود لبخند به لب مردم می آید. ما کمبود این کارها را داریم. به نظرم باید دوباره طنزهای نود شبی ساخته شوند و تلویزیون به دوران طلایی اش برگردد. من میدانم که مردم سریال هایی که بازیگرانش را دوست دارند دوباره دنبال می کنند.
ذات کمدی شوخی است، لطفا ناراحت نشویم
نظام دوست سپس از مردم خواست در عرصه کمدی ظرفیت هایشان را بالا ببرند.
وی اظهار می کند: در حال حاضر در حوزه طنز باید بر اساس موضوعات روز جامعه کمدی ساخته شود و از طرفی هم مردم ظرفیت هایشان را نسبت به خیلی مسائل بالا ببرند. ممکن است با یک قشر یا صنفی شوخی شود، همه نباید به دل بگیرند چون ذات کمدی شوخی است. در عین اینکه ما احترام می گذاریم باید شوخی کنیم و به کسی هم برنخورد چون واقعاً کمبود این مسائل را داریم. ما الان با هیچ صنف و قشری و شهرستان و استانی نمیتوانیم شوخی کنیم چون ناراحت می شوند؛ این در حالی است که باید اینطور فکر کنیم که همه ما همزبان هستیم و قصدمان بی احترامی نیست بلکه فقط میخواهیم فضایی را ایجاد کنیم تا مردم بخندند. کمدی ذاتش این است که با اتفاقات روز جامعه در تمام دنیا شوخی کند.
او در بخشی دیگر از این گفت و گو درباره سفارشی بودن سریال «چشم بندی» و تاثیرات احتمالی اسپانسر بر تولید سریال ها هم توضیحاتی ارائه داد.
این بازیگر در این زمینه توضیح می دهد: وقتی فیلمنامه «چشم بندی» را خواندم واقعا فضای لطیف و خوبی داشت و به نظرم کاملا غیرمستقیم به اسپانسر اشاره شده بود تا مخاطب را آزار ندهد چون اگر مستقیم به چه چیزی اشاره شود قطعا مخاطب پس میزند ولی وقتی در قالب یک داستان کمدی نرم و لطیف پرداخته شود مطمئناً به دل تماشاچی هم می نشیند و اتفاقا پیگیر می شوند و درباره آن فکر میکنند. ما در سریال اتفاقا خیلی درباره بیمه صحبت کردهایم اما غیرمستقیم و قابل لمس و من واقعا لذت بردم.
سال گذشته در «آنتن» بازی کردم
نعیمه نظام دوست که این روزها سریال «آنتن» را هم در شبکه نمایش خانگی دارد، به حضورش در این مجموعه کمدی اشاره می کند و می گوید: این کار هم تجربه بسیار خوبی بود. با گروه آقای عامریان کار کردن لذت بخش بود. ایشان هم انسان شریف و خوبی هستند و ما پشت صحنه خوبی در کنار گروه داشتیم. «آنتن» را سال گذشته انجام دادم و بعد از آن در سریال «پلاک ۱۳» حضور پیدا کردم که آن هم تجربه خوبی بود.
همکاری با «محله گل و بلبل» پورنگ
او درباره ادامه حضور در «محله گل و بلبل» و اینکه آیا به همکاری با داریوش فرضیایی(عمو پورنگ) ادامه خواهد داد؟ توضیح می دهد: بستگی دارد تلویزیون بخواهد این اتفاق بیفتد یا خیر. من یک دِینی به کودکان مملکتم دارم و دوست دارم انجام بدهم. به هر حال ما بازیگری هستیم که سالها کارهای دیگری انجام دادهایم اما در این هفت ـ هشت سال اخیر تصمیم گرفتم به کار کودک هم بپردازم چون کودکان دغدغه ام هستند؛ بنابراین نقش متفاوتی را قبول کردم که خیلی هم دشوار بود و به نظرم خداراشکر برای مردم قابل پذیرش شد و این خیلی حس خوبی برایم بر جای گذاشت. من افتخار می کنم که برای کودکان با این گروه کار کردم، گروه خیلی خوبی هستند. به نظرم برنامه پورنگ برند تلویزیون است و کار با شخصیتی است. من شخصا به این برنامه احترام می گذارم؛ ضمن اینکه خود آقای فرضیایی واقعاً انسان شریفی است.
کجا پیدا می شود مثل مهران مدیری و رضا عطاران؟
نظام دوست بار دیگر به حضور کمدین های مطرح در تلویزیون اشاره و تاکید می کند: اگر تلویزیون شرایط را برای هنرمندان مهیا کند مطمئنا آنها هم دوست دارند کار کنند چون به هر حال تلویزیون خانه اکثر ماست. من خودم از سال ۷۰ درست زمانی که ۱۷ ساله بودم در تلویزیون کار کردم و شروع کارم با تلویزیون بود. دوست دارم واقعاً تلویزیون به دوران طلایی اش برگردد و آرزو دارم دوباره کارهای ۹۰ شبی دوست داشتنی ساخته شوند و کمدین های خوب ما دوباره بیایند و کار کنند. ما کمدین های بسیار قابلی داریم که مردم دوستشان دارند و من خودم عاشقشان هستم. کجا پیدا می شود مثل آقای مدیری، رضا عطاران، نادر سلیمانی، ارژنگ امیرفضلی و خیلیهای دیگر. اگر به پیشینه تلویزیون رجوع کنید می ببینید که هنرمندان بزرگی را به جامعه معرفی کرده است. انشالله دوباره تلویزیون به دوران اوج برگردد.
از «نون خ» پیشنهادی نداشتم
او سپس درباره کارهای جدیدش در تلویزیون می گوید: چند پیشنهاد برای سریال های جدید داشتم اما هنوز قطعی نشده اند. فعلاً تمام تمرکزم روی سریال «چشم بندی» است تا این کار تمام شود و ببینیم خدا چه می خواهد.
وی در پاسخ به اینکه برای فصل جدید «نون خ» دعوت نشدید؟ خاطرنشان می کند: «نون خ ۱» واقعا تجربه خوبی برایم بود. با آقای سعید آقاخانی از سر «ساعت خوش» تجربه خوبی باهم داشتیم و در چند سریالشان هم حضور داشتم اما برای نون خ جدید خیر فعلا پیشنهادی نداشتم.
هیچ چیز جز خوشحالی مردم نمی خواهم
نعیمه نظام دوست صحبت هایش را اینگونه پایان می دهد: از ته دل برای مردم کشورم لبخند واقعی، آرامش و یک صلح جمعی آرزو دارم. دلم می خواهد روزگار بر وفق مرادشان باشد، وضعیت اقتصادی خوب شود تا مردم لبخند بزنند. هیچ چیزی جز خوشحالی مردم نمی خواهم. ما برای مردم کار می کنیم، درست است که زندگی مان از همین راه می چرخد و امرار معاش میکنیم و مثل خیلی مشاغل دیگر کارمان این است و نمیشود کار نکرد. امیدوارم جوانانمان آرام شوند، همه چیز خوب شود. برای جوانان کشورم بهترین ها را از خدا آرزو می کنم.
* عکسهای این گفتوگو از سریال چشمبندی، توسط شهاب احمدلو گرفته شده است.
انتهای پیام