اعضای شورای اسلامی، دهیاران و معتمدان ساکن در دهستان مهبان نیکشهر اعلام کردند ۷۴ کیلومتر راه در محدوده نکهچ و گرگان، حدود ۴۰ کیلومتر در منطقه داروکان است و همچنین با اتصال داروکان به گرگان و منطقه آهوران و سایر محورهای مواصلاتی این محدوده، مجموعاً ۱۴۷ کیلومتر راه خاکی و نیازمند آسفالت و بازگشایی هستند، لذا باید دولت سیزدهم برای این مردم اقدامات لازم را انجام دهد، چون راه محور توسعه و آبادانی هر منطقه ای است.
حاجی پیری بلوچ یوسفی یکی از معتمدان روستای رونگ نیکشهر به خبرنگار ایسنا گفت: روکش آسفالت از دو راهی نیکشهر قصرقند به طرف دهستان مهبان تا متسنگ به طول حدود ۶۵ کیلومتر بیش از ۲۷ سال قبل در زمان جهاد سازندگی آسفالت شده و هم اینک مثل سمباده و تخریب شده است.
وی افزود: روکش آسفالت این محور پرتردد مورد انتظار است تا هر چه سریعتر اجرایی و دل مردم محروم منطقه بزرگ نکهچ و گرگان و محدوده کاجو و آهوران شاد شود.
حاجی پیری با اشاره به اینکه منطقه بزرگ نکهچ وگرگان از توابع نیکشهر یعنی نکهچ در واقع به ۹ کچ یا ۹ آبادی و روستا گفته می شود که مشهور به نکهچ است و گرگان هم یک محدوده کوهستانی با ۱۵ روستا وآبادی است، ادامه داد: انتظار بیش از ۱۵ هزار نفر ساکن در دهستان مهبان توسعه و آبادانی این منطقه و کم کردن مشکلات حوزه راه، آب و اجرای طرح هادی و ارتقای شاخص های توسعه انسانی است.
مرادبخش ویدادزهی رئیس شورای اسلامی متسنگ نیز افزود: ارتقای جاده فعلی هیتک تا متسنگ از روستایی درجه پایین به جاده فرعی واصلی و افزایش عرض فعلی آن بطول ۳ متر از هر طرف یک ونیم متر به دلیل افزایش ترددها روزانه حداقل هزار خودرو و در برخی مواقع بیشتر وکاهش تصادفات از مهمترین درخواستها است.
وی گفت: اتصال روستای متسنگ به بخش کیشکور راسک از طریق کاجو و منطقه گرگان به بخش آهوران و گرگان به منطقه داروکان و از بن بست خارج کردن این منطقه محروم را منجر میشود.
ویدادزهی افزود: محدوده منطقه نکهچ از روستای رونگ آغاز و تا روستاهای متسنگ و گو در نزدیکی رودخانه کاجو قصرقند ادامه دارد و منطقه گرگان از سرخکلوت تا گریگ و زهیگ و روستاهای این محدوده را شامل می شود که این مناطق محروم هستند و نیاز به رسیدگی و توجه مسوولان برای توسعه دارند.
مرادبخش ویدادزهی ادامه داد: پیگیریهای زیادی انجام شده ولی هم مسوولان و هم نمایندگان مجلس اول قول داده اند ولی حتی در حد روکش آسفالت را انجام نداده اند و همچنان چندین روستا جاده خاکی و صعب العبور دارند که در زمان بارندگی نمی شود در آنجا تردد کرد و مردم سخت در مشکلات هستند.
۷۴ کیلومتر راه در منطقه نکهچ و گرگان نیکشهر خاکی و نیازمند آسفالت
امام جمعه دهستان مهبان نیکشهر نیز خاطرنشان کرد: ۷۴ کیلومتر از جاده های روستاهای راوگ، میشود، زبران دن، توک، گو، بالرود و خصوصا ۳۸ کیلومتر حوزه گرگان وسرخکلوت به تمام ۱۵ روستای این منطقه کوهستانی و صعب العبور خاکی و باید بازگشایی و آسفالت شوند تا چند هزار نفر بعد از سالها بتوانند بخوبی از نعمات نظام بهره مند شوند.
مولوی محمد یعقوب ملازهی افزود: راه اندازی راهدارخانه در محدوده مرکز این منطقه مهبان و تجهیز آن با یک دستگاه گریدر، لودر وبولدزر از دیگر انتظارات است.
ملازهی ادامه داد: ساخت حداقل ۴ پل و ابنیه فنی در طول این مسیر ۶۲ کیلومتری هیتک تا مته سنگ، ترمیم اصولی جاده، انجام کار فنی و استانداردسازی برای ایمن کردن حداقل ۵۳ محدوده پرتگاهی به دره و رودخانه، نصب گاردریل جهت جلوگیری از سقوط خودروها بطول حدود ۲۲ کیلومتر از نقاط حادثه خیز، تعریض حداقل ۳۴ پیچ خطرناک و نصب تابلو هشدار دهنده راهنمایی ورانندگی در کل محور هیتک به متسنگ و گرگان و منطقه داروکان از عمده درخواست های مردم و شوراهای اسلامی و معتمدان است.
حامد سهرابی دهیار متسنگ نیز گفت: در کوتاه مدت رگلاژ و تسطح ۷۴ کیلومتر از راههای خاکی منطقه بزرگ نکهچ وگرگان هر ۳ ماه یکبار، ارتقای مشخصات راههای مته سنگ به کاجو و مته سنگ به طرف چانف از روستایی به فرعی و اصلی با عرض ۱۰متر بصورت استاندارد و نصب تابلوی نام روستاها از سوی اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای در ۲۷ روستا از مطالبات مهم مردم است.
حیاطان کوهستانی نیز ادامه داد: بازگشایی وآسفالت و استانداردسازی راه متسنگ به گو و ادامه آن به منطقه بزرگ کاجو بطول حدود ۱۸ کیلومتر از ضرورت های مهم است.
جاسم صادقی نایب رئیس شورای اسلامی روستای میشود نیکشهر نیز با بیان اینکه راه این روستا بطول سه کیلومتر بیش از ۵۰ سال خاکی و نیازمند سریع آسفالت است، تصریح کرد: چنانچه این محور آسفالت شود راه ۱۵ روستای منطقه گرگان به ایرانشهر نزدیک تر می شود و بیش از ۲ هزار نفر می توانند از نعمت آن بهره مند شوند.
حاجی علی محمد میرزهی از معتمدان منطقه گرگان نیز بیان کرد: آسفالت راه ۱۵ روستای منطقه گرگان شامل سرخکلوت، نگور، تیتران دن، کتک دن، کاپاران دن، بندگاه دن، رودسران، گورگتان، زهیگ، گریگ، چیل بُن، جگان، آرچنیگ، سکین و کنر را از دولت بصورت ویژه درخواست دارم.
عبدالستار بلوچی معلم و پیگیر مشکلات منطقه گرگان نیکشهر افزود: از روستای اورنگ تا نخستین روستای گرگان یعنی سرخکلوت مسیر ۹ کیلومتر خاکی و مابقیه تا آخرین نقطه ۱۴ کیلومتر با سربالایی و سراشیبی تند و تردد برای خودروهای سواری سخت و برای شاسی بلندها کمی آسانتر است، چنانچه این مسیر با طبیعت زیبا، رودخانه و باغات چشم نواز آسفالت شود یکی از بهترین نقاط طبیعت گردی و گردشگری سیستان وبلوچستان تبدیل میشود و مردم نیز می توانند به راحتی تردد و همیشه دعای خیر برای مسوولان می کنند.
وی گفت: بازگشایی وآسفالت راه سرخکلوت به نگور و داروکان بطول حدود ۲۸ کیلومتر، بازگشایی وآسفالت راه گرگان به طرف بخش آهوران وچانف بطول حدود ۱۲ کیلومتر و اعزام کارشناسان حوزه راه و برآورد کل نیازهای راه و درخواست اعتبار استانی وملی برای کاهش مسائل ومشکلات و زمانبندی حل مشکلات در یک مدت مشخص از مطالبات مردم است.
عبدالحمید رئیسی رئیس شورای اسلامی روستای داروکان نیز اظهار داشت: از داروکان تا منطقه مکی و سبز و پیتاپ جم بیش از ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر راه خاکی و بیش از ۲ تا سه هزار نفر در این محدوده با مشکلات شدید مواجه و در بارندگی ها تا یک ماه مسیرها قابل تردد نیست و فقط امدادرسانی هوایی امکانپذیر است.
مولوی محمد ویدادزهی امام جمعه متسنگ نیز گفت: درخواست اصلی مردم این منطقه ارتقای منطقه نکهچ وگرگان به بخش است و انتظار داریم مسوولان از رونگ تا مته سنگ با جمعیت بروز وفعلی هشت هزار نفر با تعداد ۳۰ روستا را به بخش ارتقا و نسبت به استقرار بخشداری و تمام ادارات در محدوده مرکز دهستان مهبان و یا اورنگ با اراضی ملی فراوان برای ساخت ادارات و فضاهای اداری و ورزشی و فرهنگی همکاری و مساعدت کنند.
وی ادامه داد: با این اقدام این منطقه محروم دارای امکانات و تجهیزات بهتر برای رفاه مردم می شود و بسیاری از مشکلات مرتفع و با ارتقای به بخش می توان این منطقه را با کمک مسوولان و اعتبارات ویژه و خیران محرومیت زدایی نمود.
بهمن ملازهی از معتمدان و دهیار مهبان نیز افزود: مردم درخواست ها از قرارگاه خاتم الانبیاء مجری پروژه ملی راه آهن چابهار- زاهدان و یا خیران محلی، استانی وکشوری دارند که اهم آنها این است که شرکت راه آهن قرارگاه خاتم الانبیا باید در زمینه راهسازی، تسطیح و زیرسازی زمین های ورزشی،آبرسانی، بهداشت، فضای آموزشی، زیرسازی معابر عمومی روستا، ساخت خانه محرومان، مساعدت به افراد بی بضاعت و کارهای عام المنفعه وعمومی برای محرومیت زدایی باید در تمامی ۵۹ روستای دهستان مهبان اقدام نماید.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای نیکشهر نیز گفت: در سالهای اخیر ماشین آلات این اداره با عمر بالای ۴۰ تا ۵۰ سال شدیدا فرسوده و با این اعتبارات محدود نمی توان کارهای بزرگ و آسفالت بیش از ۱۰۰ کیلومتر دهستان مهبان و یا آسفغالت بیش از ۲ هزار کیلومتر راه خاکی بخش مرکزی و بخش بنت و آهوران شهرستان نیکشهر را انجام داد.
عبدالرحمن هاشمزهی افزود: ۳۰ تا ۴۰ دستگاه ماشین آلات نو و سرحال برای رگلاژ و تسطیح حداقل ۲ هزار کیلومتر راه خاکی و کوهستانی و رودخانه ای نیاز است تا علاوه بر رگلاژ راههای روستایی بازگشایی شوند.
فرماندار نیکشهر نیز با اشاره به اینکه بازدیدهای متعددی از دهستان مهبان برای پیگیری مطالبات و مشکلات مردم داشته ام، اظهار داشت: علیرغم کمبود اعتبارات در سالهای اخیر محور متسنگ به چانف بعد از ۴۰ سال انتظار به مرحله پایانی رسیده است و بازگشایی محور گرگان نیز آغاز شده و اعتباراتی نیز تخصیص داده شده تا بخشی از مشکلات حل شود.
مجیب حسنی با اشاره به ظرفیت بالای نیروی انسانی و همراهی مردم دهستان مهبان با برنامه های نظام و همراهی و همگامی آنان با مسوولان، افزود: اعتبارات برای اتصال نیکشهر به هرمزگان نیز تخصیص پیدا کرده و در محدوده بخش بنت در حال کار است، امیدواریم بتوانیم بخشی از مشکلات مردم را در حوزه راه حل کنیم.
وی ادامه داد: عزم دولت مردمی آیت الله رئیسی برای کاهش مشکلات مردم جدی است و امیدوارم در بخش های مختلف شاهد رشد شاخص ها باشیم.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیکشهر نیز به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: «گرگان» از مناطق ثبت شده هدف گردشگری است و این منطقه با ۱۵ پارچه آبادی و بیش از ۱۰۰ نقطه تفریحی و دیدنی، آبشارها، باغات میوه انار، انجیر، نخیلات مضافتی، چشمهها و طبیعتی زیبا و جذاب دارد.
خیرالنساء امیری افزود: در حدود ۱۴ کیلومتری محدوده گرگان رودخانهای پرآب و باغات پلکانی وجود دارد که دیدن آنان برای هر گردشگری جذاب است و باید ساعتها در زیر درختان انار و نخیلات به تفریح و استراحت پردات.
وی افزود: متأسفانه در طول سه تا چهار دهه ساکنان ۱۵ روستای گرگان با جمعیت بیش از هزار نفر و ۸ روستا در منطقه داروکان با بیش از هزار نفر در انتظار آسفالت راه هستند و باوجود پیگیریها و تصویب اعتبارات اقدام مثبتی انجام نشده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیکشهر گفت: علاوه بر راه هیچگونه ارتباط تلفنی در این منطقه وجود ندارد و برای یک تماس تلفنی باید مردم کیلومترها راه را طی کنند.
وی وجود سنگ نگارههای منطقه گرگان را از دیگر نقاط گردشگری این منطقه زیبا عنوان کرد و افزود: مردم این منطقه را نباید بیش از این برای تلفن و اینترنت و آسفالت راه منتظر گذاشت.
نیکشهر از شمال به شهرستانهای لاشار و ایرانشهر، از شرق به شهرستانهای قصرقند و راسک و سرباز، از جنوب به شهرستانهای کنارک و چابهار، از غرب به شهرستان فنوج و استان هرمزگان محدود است.
مهبان یکی از چهار دهستان(هیچان، چاهان، مخت ومهبان) بخش مرکزی نیکشهر براساس سرشماری سال ۱۳۹۵دارای ۵۹ روستا وآبادی با جمعیت ۱۰۴۲۱ نفر با ۳۸۱۵ خانوار( ۵۲۲۲ زن و ۵۱۹۹ مرد) است و جمعیت فعلی آن بالای ۱۵ هزار نفر است.
انتهای پیام