نصراله رشنودی، امروز(سوم بهمن) در نشست با فعالان اقتصادی استان کرمانشاه، از اقلیم کردستان عراق به عنوان یک منطقه نیمه خودمختار یاد کرد که از نظر اقتصادی فضایی باز داشته و با کشورهای متعددی روابط تجاری دارد.
وی با اشاره به تحولات سریع عراق و بخش اقلیم کردستان، افزود: در گذشته فقط ترکیه رقیب ما در بازار عراق بود، اما امروز پای بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز به بازار عراق باز شده است.
سرکنسول ایران در اربیل با بیان اینکه ایران هشت مرز مشترک با عراق دارد و ترکیه تنها با وجود یک مرز ۱.۵ برابر ما به عراق صادرات دارد، گفت: تعرفه تجاری عراق برای ما و ترکیه یکسان است و آنچه که باعث شده سهم صادرات ما کمتر باشد ناشی از عوامل متعددی است، زیرا در عمل هم کردهای عراق رقبت بیشتری به تعامل با ایران نسبت به ترکیه دارند.
وی مسائل ناشی از تحریمها، تبلیغات منفی علیه ایران، مسائل داخلی و عملکرد ضعیف برخی تجار را از مهمترین موانع حضور پررنگتر ایران در بازار عراق برشمرد و عنوان کرد: از سوی دیگر تعدد مراجع تصمیم گیری در مرزها نیز به مشکلات ما دامن زده است.
رشنودی ارتقا جایگاه ایران در بازار عراق را نیازمند همراهی بخش خصوصی و دولتی اعلام و خاطرنشان کرد: اکنون بیش از هر زمان دیگری بین نهادهای تصمیم گیر در حوزه صادرات همافزایی و همگرایی داریم و شرایط کنونی بهترین فرصت برای حضور پررنگتر در بازار عراق است.
سرکنسول ایران در اربیل یکی دیگر از راهکارهای تقویت حضور ایران در بازار عراق را حرکت به سمت سرمایهگذاری مشترک با عراق خصوصا در خاک این کشور دانست و افزود: اکنون عراق در زمینه تولید برخی محصولات به سمت خودکفایی رفته و دیگر نمیتوان به شیوه گذشته کار کرد.
وی معتقد است، مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری فرصت مناسبی برای این سرمایهگذاریهای مشترک هستند.
وی سپس به موضوع حمل یکسره کالا هم اشاره کرد که ۲۰ سال است درباره آن صحبت میشود، اما طرف عراقی تاکنون نتوانسته این موضوع را حل کند و دلیل آن نیز اشتغال و معیشت رانندگان و کارگران عراقی در مرزها است.
رشنودی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون پیگیریهای جدی برای حل مشکل حمل یکسره کالا انجام شده، ابراز امیدواری کرد به زودی در جلسهای در این خصوص تصمیمگیری شود و گفت: راهکار حل این معضل راه اندازی شرکت های حمل و نقل مشترک است.
به گفته سرکنسول ایران در اربیل، راه اندازی شرکتهای مشترک برای حمل و نقل چند مشکل اساسی از جمله موضوع تفاوت قیمت سوخت، تفاوت هزینه حمل و نقل، شیوه مدیریت شرکتها و تناژ حمل بار و ... را دارد که باید درباره آنها تصمیمگیری شود.
وی حضور پررنگ در نمایشگاهها را از دیگر راهکارهای حضور در بازار عراق برشمرد و تاکید کرد: متاسفانه در این زمینه دچار چالش هستیم، زیرا میخواهیم تنها با یک کاتالوگ محصول خود را به طرف عراقی معرفی کنیم، در حالیکه کشورهای دیگر از جمله ترکیه حتی لودر و کمباین را هم به نمایشگاه میآورند.
رشنودی معتقد است، اینکه شرکتهای ایرانی در عراق نمایندگی ندارند به این موضوع دامن زده است.
رشنودی در پایان به فعالان اقتصادی توصیه کرد تعامل بیشتری با بخش اقتصادی و تجاری کنسولگریها داشته باشند و از آمادگی برای تعامل با تجار و بازرگانان هم خبر داد.
انتهای پیام