مدیرکل حفاظت محیط زیست خبر داد:

پایان سرشماری حیات وحش در لرستان/ وجود ۲۰۱۹ راس علف‌خوار در استان

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از پایان سرشماری نهایی حیات وحش در استان خبر داد و گفت: جمع نهایی علف‌خواران ۲۰۱۹ راس گزارش شده است.

علی سالاروند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سرشماری سال ۱۴۰۱، جمع نهایی علف‌خواران مشاهده شده در مناطق چهارگانه و شکار و صید ممنوع لرستان، ۲۰۱۹ گونه و شامل کل، بز، قوچ و میش است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۲۱۳ گونه کل و بز و  ۸۰۶ راس قوچ و میش که در پناهگاه حیات‌وحش سفیدکوه الیگودرز قرار دارند.

این مسئول یادآور شد: این سرشماری در مناطقی همچون منطقه حفاظت شده اشترانکوه، سفیدکوه‌ خرم‌آباد، شادابکوه پلدختر، قالی‌کوه الیگودرز، پناهگاه حیات وحش سمندر (۱) در بخش پاپی خرم‌آباد، پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا، مناطق شکار و صید ممنوع گرین الشتر و بروجرد، چهار شاخ نورآباد و هشتاد پهلوی خرم‌آباد بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اضافه کرد: در منطقه سرکن و باباحبیب کوهدشت نیز سرشماری آهو را انجام دادیم اما فقط ردپای این گونه زیبا در منطقه مشاهده شده است.

سالاروند افزود: لرستان دارای ۳۲۲ هزار و ۱۴۰ هکتار منطقه تحت مدیریت و ۱۳۶ هزار هکتار منطقه شکار ممنوع است.

وی اضافه کرد: در بررسی اولیه آمارها شاهد افزایش جمعیت برخی گونه‌های جانوری از جمله کل، بز، قوچ و میش در مناطق فوق هستیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: لرستان دارای تنوع زیستی زیادی است به گونه‌ای که ۱۹۵ گونه جانوری و ۱۷۵۰ گونه گیاهی در استان وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد: بز، قوچ و میش وحشی، پلنگ، خرس قهوه‌ای و گرگ گونه‌های شاخص در مناطق حفاظت شده استان محسوب می‌شوند.

سالاروند تصریح کرد: پس از بررسی آمار و اطلاعات در خصوص تعداد، ترکیب سنی و جنسی جمعیت‌های موجود و نیز وضعیت زیستگاه‌ها برای مدیریت بهتر و  ارتقاء وضعیت موجود برنامه‌ریزی خواهد شد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۰:۰۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401110201656
  • خبرنگار : 50177