ارمنستان میزبانی رزمایش سازمان پیمان امنیت جمعی را نپذیرفت

نخست وزیر ارمنستان گفت ایروان برنامه‌ای برای میزبانی مانورهای نظامی با حضور اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در سال جاری ندارد.

به گزارش ایسنا به نقل از راشاتودی، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره آنچه که به عنوان "شکست ارتباطی" در مورد رزمایش مشترک توصیف کرد، گفت: با توجه به وضعیت فعلی، برگزاری رزمایش‌های سازمان پیمان امنیت جمعی در خاک ارمنستان نامناسب است.

نخست وزیر ارمنستان خاطرنشان کرد که وزارت دفاع ارمنستان "به صورت کتبی به ستاد مشترک پیمان امنیت جمعی اطلاع داده است که ما انجام رزمایش‌های این پیمان [در خاک کشور] را در شرایط فعلی نامناسب می‌دانیم."

وی بدون ارائه جزئیات بیشتر افزود: بنابراین حداقل در سال جاری چنین رزمایشی برگزار نخواهد شد.

در اوایل ماه جاری، وزارت دفاع روسیه چند رزمایش مشترک را اعلام کرد که انتظار می‌رود ارتش‌های خارجی در آن شرکت کنند. همچنین در آن زمان اعلام شد که ارمنستان میزبان مانور نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) خواهد بود که «برادری فنا ناپذیر-۲۰۲۳» نامیده می‌شود.

پس از بیانیه نخست وزیر ارمنستان، سازمان پیمان امنیت جمعی گفت که در حال بررسی سایر مکان‌های احتمالی برای برگزاری رزمایش است.

در همین حال، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، بار دیگر تاکید کرد که با وجود امتناع ارمنستان از میزبانی این رزمایش ها، این کشور همچنان "متحد نزدیک روسیه" است. او گفت: ما گفتگوها را ادامه خواهیم داد، از جمله در مورد موضوعاتی که اکنون بسیار دشوار است.

ابراز نگرانی از نقش نیروهای حافظ صلح روسی

پاشینیان همچنین نسبت به فعالیت نیروهای حافظ صلح روسی ابراز نگرانی کرد و گفت: ما از فعالیت آنها انتقاد نمی‌کنیم اما این نگرانی ریشه‌های دیرینه دارد.

مسکو و ایروان یک پیمان دفاعی متقابل دارند، اما روسیه همچنین برای روابط خوب با دشمن ارمنستان، آذربایجان، تلاش می کند.

محاصره  کریدور لاچین توسط گروهی از آذری ها که خود را فعال محیط زیست معرفی می کنند هدایت می شود. ارمنستان می گوید که این گروه متشکل از کسانی است که از سوی دولت باکو حمایت می شوند و به دنبال دامن زدن به تنش ها هستند. آذربایجان می گوید که آنها فعالان زیست محیطی هستند که به فعالیت های معدنی ارمنستان اعتراض می کنند.

مقامات ارمنستان و قره باغ کوهستانی نسبت به وقوع یک بحران انسانی در منطقه محاصره شده هشدار داده اند. در ماه دسامبر، سایت خبری ارمنستان به نقل از پاشینیان نوشت که اگر مسکو قادر به بازگشایی راه نیست، باید راه را برای یک ماموریت بین المللی حفظ صلح باز کند. وزارت خارجه روسیه ماه گذشته گفت که نیروهای حافظ صلح این کشور - مستقر در خط تماس در قره باغ کوهستانی و در امتداد کریدور لاچین - هر کاری که بتوانند برای کمک به ثبات اوضاع در منطقه انجام می دهند.

در سال ۲۰۲۰، آذربایجان در جنگ دوم که با میانجیگری مسکو آتش بس و استقرار نیروهای روسی در کریدور لاچین پایان یافت، قلمروهای داخل و اطراف قره باغ کوهستانی را پس گرفت. در سپتامبر گذشته، آذربایجان حملات فرامرزی گسترده ای را در داخل ارمنستان انجام داد که ایروان آن را تجاوزی غیرقابل تحریک توصیف کرد. آذربایجان گفت که سربازان این کشور پس از تلاش واحدهای خرابکار ارمنی برای مین گذاری مواضع این کشور در حال پاسخگویی هستند.

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان روز سه شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی ملی گفت که اگر طرفین در سال جاری به توافق صلح دست نیابند، ارمنستان بازنده خواهد بود. او با اشاره به اینکه ماموریت صلحبانان روسیه ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد، گفت: «ما می توانیم برای مدت طولانی به این شکل زندگی کنیم... آنها (ارمنستان) خواهان ترسیم (مرز) نیستند، به این معنی که مرز از جایی که ما لازم بدانیم عبور خواهد کرد.

در ماه سپتامبر، تنش های مرزی بین ارمنستان و آذربایجان دوباره شعله ور شد و دو کشور پس از درگیری‌هایی که جان ده‌ها سرباز از هر دو طرف را گرفت، یکدیگر را به تحریک خشونت متهم کردند. در آن زمان، پاشینیان از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک نظامی کرد، اما این سازمان از اعزام نیرو خودداری کرد و اصرار داشت که اوضاع از طریق دیپلماسی حل شود.

مناقشه ادامه دار بین دو کشور ناشی از منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی است که بیشتر ساکنان آن ارمنی های قومی است. این منطقه در سال ۱۹۸۸ از آذربایجان جدا شد و در سال ۱۹۹۱ جمهوری خود را تأسیس کرد. در سپتامبر ۲۰۲۲، ارمنستان نیز به دلیل درگیری مرزی خود با آذربایجان از شرکت در رزمایش های سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان خودداری کرد. در اواخر نوامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعتراف کرد که در حالی که همکاری در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی با چالش‌هایی مواجه است، اما هنوز هم چیزهای زیادی را روی میز می‌آورد. او در آن زمان گفت: چنین مشارکتی "نتایج ملموس و عملی به همراه دارد و به ما کمک می کند تا از حفاظت از منافع ملی، حاکمیت و استقلال کشورمان اطمینان حاصل کنیم."

سازمان پیمان امنیت جمعی که در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد، در حال حاضر شامل روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۱ دی ۱۴۰۱ / ۰۷:۵۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401102113797
  • خبرنگار : 90057