یک پژوهشگر تاریخ معاصر تاکید کرد:

ضرورت امیرکبیرپروری و بازآفرینی شخصیت ها

یک پژوهشگر تاریخ معاصر با بیان اینکه اگر امروز گرامیداشت مراسم امیرکبیر برگزار می کنیم به این معنی است که باید امیرکبیر تربیت کنیم، گفت: باید به فکر بازآفرینی شخصیت ها بود و دانش را به صورت علمی تداوم بخشید و از روحیه کم حوصلگی دست کشید.

دکتر یعقوب توکلی ۲۰ دیماه ۱۴۰۱ در مراسم گرامیداشت شهادت میرزا تقی خان امیرکبیر، اظهار کرد: هر ملتی، خصلت، عادت و رفتارهای خاصی دارد که برخی خوب و برخی بد است.

وی با بیان اینکه همه ما به مفاخر و  بزرگان خود افتخار می کنیم، گفت: در طول تاریخ با مسئله انقطاع در پیشرفت روبرو بوده ایم.

وی با طرح این سوال که چرا تا امروز امیرکبیر دیگری تربیت نشده است؟ گفت: همه ویژگی ها از جمله محیط، اقلیم، تربیت و ... در کنار هم قرار می گیرد و شخصیتی شکل می گیرد، بعد از شکل گیری این شخصیت، شاهد خاتمه یافتن آن هستیم و تاسف می خوریم.

توکلی با اشاره به شخصیتی چون فارابی که ۱۵۰ سال پس از او بوعلی سینا سربرآورد، افزود: پس از بوعلی به بهمنیاری می رسیم که از نظر استعداد یک صدم بوعلی نیست و با مرگ وی عملا پزشکی فروکش می کند و پس از آن خواجه نصیرالدین با دانش بزرگ در علم کلام و تحول جامعه اجتماعی ایران شهره می شود و پس از مرگ او عملا شخصیتی چون خواجه تمام می شود.

وی با بیان اینکه در کنار مفاخر و بزرگان که تداوم پیدا نکردند، پادشاهان خوب ایران همچون شاه اسماعیل صفوی نیز تداوم پیدا نکرد، گفت: بعد از دوره پرشکوه شاه عباس صفوی مجددا درگیر افول شدیم، صفویه تضعیف و با شکست مواجه شد. این فراز و نشیب ها همواره ادامه داشته است و چهره های بزرگی در تاریخ این کشور آمدند و رفتند، اما چرا امیرکبیر با آن همه دانش تداوم پیدا نکرد و کشور به دست افرادی چون میرزا آقاخان نوری افتاد؟

توکلی تصریح کرد: مشکل اینجاست که در ایران همواره، به دنبال راه های درستی که شروع کردیم، نمی رویم و به طور تاریخی یاد نگرفته ایم که اگر موردی را بلد هستیم به فرزندانمان آموزش دهیم. به دنبال بوعلی سینا، بوعلی سینای دیگری نبود، پس از خواجه نصیرالدین، خواجه نصیر دیگری نیامد و در نهایت پس از امیرکبیر هم امیرکبیر دیگری سر برنیاورد. امروز اگر به سردار سلیمانی افتخار می کنیم باید یادمان باشد که فرزندانمان را بر این سیاق تربیت کنیم.

وی با بیان اینکه تا امروز کدام استاندار در کشور تلاش داشته است که برای تربیت افراد، شیوه های مدیریت و راه های درست مدیریت در استان را آموزش دهد، گفت: یاد گرفته ایم که سوابق فکری را به دیگران منتقل نکنیم. رها کرده ایم، نه مدیریت کرده ایم و نه به دنبال آن رفته ایم و حتی بخش خصوصی هم به این سمت حرکت نکرد.

این پژوهشگر تاریخ معاصر ایران اظهار کرد: انگلیسی ها پس از ورود به ایران شروع به نوشتن سفرنامه کردند و امروز نزدیک ترین کتاب های تاریخی ایران، نوشته انگلیسی هاست چراکه آنها در کنار تجمیع اطلاعات، تداوم اطلاعات را مدنظر قرار دادند و حتی بواسطه این تجمع و تداوم اطلاعات به ما ضربه می زنند.

توکلی با تاکید بر اینکه باید یاد بگیریم به تداوم راهی که آغاز کرده ایم، فکر کنیم، گفت: اگر امروز گرامیداشت مراسم امیرکبیر برگزار می کنیم به این معنی است که باید امیرکبیر تربیت کنیم. باید برای تداوم حیات معنوی و علمی خود براساس استعداد، برنامه ریزی کنیم. باید به فکر بازآفرینی شخصیت ها بود و دانش را به صورت علمی تداوم بخشید و از روحیه کم حوصلگی دست کشید.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۰ دی ۱۴۰۱ / ۱۹:۴۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401102013667
  • خبرنگار : 50210