عضو هیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان:

غرب فهم درستی از جامعه دینی ندارد

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، با اشاره به اینکه نشریه فرانسوی شارلی ابدو متأسفانه از دیر باز سابقه‌ای دیرینه در توهین به حجیت و قداست دینی مسلمانان جهان دارد گفت: غرب فهم درستی از جامعه دینی ندارد.

دکتر سعید گراوند، در گفت‌وگو با ایسنا، با محکومیت اقدام اهانت آمیز نشریه فرانسوی شارلی ابدو نسبت به مقدسات و مراجع اظهار کرد: پرسشی که اینجا قابل طرح است این است که چرا فرهنگ و تمدن غرب که این همه دم از توسعه و پیشرفت می زند چنین آشکارا به توهین و بی اعتنایی به قداست موجود در دیگر ادیان ادامه می دهد؟ شاید بتوان پاسخ این پرسش را در دو تقریر زیر ملاحظه کرد: تقریر نخست از استاد شهید مرتضی مطهری است که در تفکر انتقادی از فرهنگ و تمدن غرب می گوید: گرچه غرب در عرصه تکنولوژی و ابزار، پیشرفت های چشمگیری داشته اما در عرضه انسانیت و ارزش های متعالی دستخوش تزلزل است.

وی افزود: تقریر دوم از دکتر رضا داوری اردکانی است که در نقد غرب و تفکر غربی می گوید: غرب غروب حقیقت است. غرب، مظهر یک شخصیت داستانی است که روحش را به شیطان فروخت و بجایش قدرت و تکنیک و علم کسب کرد. به بیان دیگر ، غرب مقدسات و اخلاقیات را کنار گذاشت و به تکنیک و علم و قدرت روی آورد. آری این است ذات و سرشت غرب و فرهنگ و تفکر غربی که برخی از آن غفلت می ورزند. بدیهی است که جامعه دانشگاهی بر حسب تکلیف در جوامع اسلامی بایستی در این زمینه نظریه پردازی کنند و پاسخ مناسبی ارائه کنند.

وی پس از طرح مبانی بحث از دیدگاه دو متفکر معاصر، بیان کرد: یکی از بنیادهای ضروری امروز در جامعه، مساله قداست رهبران دینی است. بزرگان و رهبران جوامع دینی مقدس اند و می توانند مفهوم قداست را با لسان شریعت تبیین کنند. احترام به قداست رهبران دینی تعامل میان ادیان و کشورها را بیشتر می کند. اما بی احترامی و توهین به قداست رهبران دینی تعامل سازنده میان جوامع و کشورها را از بین می برد.

گراوند خاطر نشان کرد: در چنین وضعیتی ضروری است پیروان ادیان مختلف به باورها و مقدسات و رهبران دینی یکدیگر احترام بگذارند و هر گونه سوء تفاهم را از طریق تسامح و تساهل دینی حل کنند نه اینکه از ابزارهای توهین و هتک حرمت استفاده کنند و اینجاست که جهان غرب باید یک بار دیگر مسائل اعتقادی مسلمانان و حجیت و مرجعیت دینی رهبران دینی ما را مورد توجه جدی قرار دهد و به مقدسات جامعه اسلامی و مسلمانان احترام بگذارد.

این استاد دانشگاه، افزود: بر این باورم که جهان غرب به آنچه که اخلاق بر آن تاکید می‌کند پایبند باشد تا از این طریق تعامل سازنده میان کشورها و مسلمانان جهان بر قرار شود و به تدریج چارچوبی برای ایجاد صلح و نظم جهانی فراهم آید. تسامح و تساهل دینی در اندیشه اسلامی با تولرانس مسیحی در جهان غرب متفاوت است. زیرا تولرانس غربی محصول ضرورت اجتماع و دادگاه های تفتیش عقاید است این در حالی است که تسامح و تساهل دینی در جامعه اسلامی ریشه در نصوص وحیانی و تعالیم حقانی دارد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۰ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1401102013073
  • خبرنگار : 50573