سبدگردانی در بورس برای چه کسانی مناسب است؟

سبدگردانی در بورس یکی از شیوه‌های مطرح برای سرمایه‌گذاری در این بازار است؛ اما ممکن است عده‌ای از علاقه‌مندان سرمایه گذاری در بورس با جزئیات سرمایه‌گذاری به این شیوه و جایگزین‌های آن آشنا نباشند.

به گزارش ایسنا به نقل از فارابی، در این متن ضمن معرفی دقیق خدمات سبدگردانی در بورس، دریافت کد بورسی و سپس سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری از قبیل صندوق درآمد ثابت و سهامی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

آشنایی با خدمات سبدگردانی در بورس

سبدگردانی در بورس به متقاضیان این امکان را می‌دهد بدون برخورداری از دانش بورسی و حتی صرف زمان، سرمایه خود را وارد بورس کرده و از سود این بازار بهره ببرند. 

برای استفاده از این خدمات کافیست پس از دریافت مشاوره سرمایه‌گذاری با مراجعه حضوری به یک شرکت سبدگردان، نسبت به تکمیل فرم‌های ابتدایی از جمله فرم‌های مربوط به سنجش ریسک‌پذیری، شرکت را در جریان میزان ریسک‌پذیری و البته اهداف مالی خود قرار دهید تا شرکت مورد نظر بتواند سبد دارایی‌ مناسب را برای شما تشکیل دهد.

پس از تکمیل فرم‌های ابتدایی، زمان عقد قرارداد سبدگردانی فرا می‌رسد. در قرارداد سبدگردانی اطلاعاتی از قبیل طول مدت سبدگردانی، میزان کارمزد (ثابت و متغیر) و موارد دیگری از این دست مورد توافق قرار گرفته به امضای طرفین قرارداد می‌رسد.

پس از امضای قرارداد، شرکت برای متقاضی یک کد سبدگردانی یا کد PRX صادر می‌کند و خدمات سبدگردانی در بورس به صورت رسمی برای فرد یا شرکت مورد نظر آغاز می‌شود. در نظر داشته باشید در دست داشتن کد PRX برای متقاضی امکان دسترسی به سامانه‌ای را فراهم می‌کند که تنها با یک تأخیر یک هفته‌ای وضعیت سرمایه‌گذاری او را نشان می‌دهد.

ضرورت دریافت مشاوره سرمایه‌گذاری پیش از سبدگردانی

 برای استفاده از این خدمات باید ابتدا یک شرکت سبدگردان معتبر  - که از سوی سازمان بورس مجوز فعالیت دارد - انتخاب کرده و برای دریافت مشاوره سرمایه‌گذاری به شرکت مورد نظر مراجعه کنید. به‌عنوان مثال برای دریافت مشاوره سرمایه‌گذاری رایگان از مشاوران سبدگردان فارابی، می‌توانید از تلفن 1561(بدون پیش‌شماره) استفاده کنید. مزیت استفاده از خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری رایگان این است که پس از صحبت با کارشناسان متخصص این حوزه، می‌توانید با دید بازتری سرمایه خود را وارد این بازار کنید.

از میان دیگر مزایای دریافت مشاوره پیش از استفاده از خدمات سبدگردانی صرفه‌جویی در زمانی است که باید به مطالعه و مقایسه گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس اختصاص دهید؛ چرا که با استفاده از خدمات مشاوره رایگان سرمایه‌گذاری می‌توانید به سادگی و بدون صرف زمان نسبت به گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در بورس اعم از دریافت کد بورسی و سرمایه‌گذاری مستقیم یا استفاده از خدمات مربوط به سرمایه‌گذاری غیر مستقیم از جمله سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت، سهامی یا سبدگردانی در بورس آگاه شوید.

آیا سبدگردانی در بورس سود تضمینی دارد؟

هیچکدام از شیوه‌های سرمایه‌گذاری در بورس سود تضمینی ندارند؛ اگرچه شیوه‌ای مانند سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت کاملاً بدون ریسک است و با توجه به بررسی روند سوددهی صندوق مورد نظر در گذشته می‌توان میزان سوددهی آن را در آینده برآورد کرد.

فراموش نکنید سبدگردانی و هیچکدام از سایر روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس سود تضمینی ندارند، اما اختصاصی بودن خدمات سبدگردانی در بورس سبب می‌شود افراد بتوانند در تعیین میزان ریسک و به تبع آن بازدهی انتظاری سرمایه‌گذاری خود نقش داشته باشند.

حداقل سرمایه لازم برای سبدگردانی در بورس

زمانی‌که از خدمات سبدگردانی در بورس استفاده می‌کنید، شرکت سبدگردان یک سبد اختصاصی از دارایی‌هایی متناسب با میزان ریسک‌پذیری شما تشکیل داده در تمام طول مدت قرارداد مدیریت می‌کند. یعنی بسته به شرایط مختلف بازار هر تغییری که لازم باشد در سبد دارایی‌های شما اعمال خواهد شد تا نتیجه و بازدهی عالی عایدتان شود؛ بنابراین می‌توان متوجه شد خدمات سبدگردانی در بورس خدماتی بسیار هزینه‌بر است. به‌ همین علت شرکت‌های سبدگردان مختلف همیشه «حداقل سرمایه‌ای» را برای ارائه این دسته از خدمات مشخص می‌کنند. این حداقل سرمایه که در شرکت‌های مختلف عموماً بین یک تا پنج میلیارد تومان است. به‌عنوان مثال این عدد در شرکت سبدگردان فارابی معادل یک میلیارد تومان تعیین شده است.

سایر شیوه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس

اگرچه سبدگردانی در بورس مزایای متعددی دارد، اما ممکن است عده بسیاری از علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس تمایل نداشته باشند این میزان از سرمایه را وارد بورس کنند؛ بنابراین لازم است سایر روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس را نیز مورد بررسی قرار دهیم که ضمن ارائه مدیریت حرفه‌ای سرمایه، با میزان سرمایه بسیار کمتر نیز ممکن هستند.

صندوق درآمد ثابت

اگر ترجیح می‌دهید تمام سرمایه خود را به شیوه‌ای کاملاً بدون ریسک در بورس سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید پس از دریافت کد بورسی، ثبت‌نام و احراز هویت سجام نسبت به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابتی از جمله لبخند فارابی (ETF) یا صندوق دوم اکسیر فارابی اقدام کنید. لازم به ذکر است بازدهی سالانه این صندوق‌ها با احتساب سود مرکب بین 23 تا 26 درصد است. 

برای سرمایه‌گذاری در صندوق لبخند می‌توانید از طریق سامانه معاملات آنلاین تمام کارگزاری‌ها، کاملاً شبیه به خرید سهام، سفارش خرید خود را ثبت کنید. این در حالی است که برای سرمایه‌گذاری در صندوق دوم اکسیر فارابی از آنجایی که یک صندوق صدور و ابطالی است باید به سایت صندوق مراجعه کرده پس از تکمیل ثبت‌نام و شارژ حساب کاربری سفارش خریدتان را در سایت ثبت کنید. 

صندوق سهامی

سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی برای آن دسته از سرمایه‌گذاران مناسب است که برای کسب بازدهی احتمالی بالاتر حاضر به تحمل درجات بالاتری از ریسک هستند. سرمایه‌گذاری در این دسته از صندوق‌ها در دوران رونق بازار به احتمال بیشتری با کسب درصدهای بالا از سود همراه خواهد بود. با این حال، مدیریت حرفه‌ای صندوق‌های سهامی از جمله صندوق سلام یا صندوق یکم اکسیر فارابی سبب می‌شود در شرایط مختلف صعودی یا نزولی بودن بازار، عملکرد این دسته از صندوق‌ها همچنان قابل قبول باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • سه‌شنبه/ ۲۰ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401102013004
  • خبرنگار : 30188

برچسب‌ها