به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، برنامه «گفتوگوی فرهنگی» به تهیهکنندگی رقیهزهرا پرندآور و با اجرای لیلا سلمانی با موضوع «آموزش سواد صوت و تصویر فراگیر از دبستان تا دانشگاه، چالشها و راهکارها» با حضور محمدمهدی مومنیها مدیرکل توسعه شبکه تنظیمگران اجتماعی ساترا، مهناز رونقی عضو هیات علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد و لیلا وصالی معاون آموزشی انجمن سواد رسانهای ایران به صورت تلفنی از رادیو گفتوگو پخش شد.
مهناز رونقی، عضو هیات علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد درباره میزان توجه به امر سواد رسانهای گفت: در سالهای اخیر سواد رسانهای در حوزه آموزش، صدا و سیما، برنامهها و اطلاعرسانیها مورد توجه قرار گرفته است اما از دید من باید بیش از این به آن توجه شود.
مسئولان آموزش و پرورش نگران باشند
مومنیها، مدیرکل توسعه شبکه تنظیمگران اجتماعی ساترا هم در ادامه درباره اینکه کاربران و دانشجویان چقدر برای سواد رسانهای خودشان تلاش میکنند و در این خصوص دغدغهمند هستند، اظهار کرد: پیش از اینکه دانشجویان و خانوادهها دغدغه داشته باشند باید مسئولان امر از آموزش و پرورش به این موضوع اهمیت دهند و نگران این قصه باشند.
وی افزود: با توجه به گسترش تکنولوژی در بحث فضای مجازی استفاده از این فضا به سنین کوچک تقلیل پیدا کرده است اما بحث آموزش سواد رسانهای را از کلاس دهم آغاز کردهایم و دقیقا زمانی که شخصیت دانشآموز شکل گرفته تازه میخواهیم به او آموزش بدهیم تا چگونه اقدام کند و به نظرم تاثیری نخواهد داشت و هر اتفاقی قرار بوده بیفتد قبل از سن ۱۵ سالگی باید رخ میداد، به همین منظور درخواست ما از وزارت آموزش و پرورش این است که خیلی زودتر و از کلاس ابتدایی سواد رسانهای را آموزش بدهند.
سپس رونقی بیان کرد: به نظرم ما بیش از هر چیزی باید این تفکر را اشاعه بدهیم و اگر این قدرت فکر و بهصورت کلی اندیشهورزی در کودکان قوت پیدا کند و بحث تفکر انتقادی هم که آقای دکتر داشتند، به دنبال آن میآید. آنچه که برای ما دارای اهمیت است بحث محتوای آن است و قدرت تشخیص محتوای درست از غلط. تفکر انتقادی همین است تشخیص سره از ناسره.
این استاد دانشگاه درباره جایگاه پژوهش در حوزه سواد رسانهای هم گفت: در حوزه سواد رسانهای در سالهای اخیر کارهای بسیاری از جمله تالیف کتاب و برگزاری دورههای مختلف انجام شده است. در حوزه سواد بصری صوت و تصویر مطلب داریم اما بهصورت سواد تصویری دیجیتال کمتر و سواد صوتی از همه آنها کمتر است؛ درواقع آنچه در این زمینه وجود دارد مربوط به پادکستها و موارد آموزشی مهارتی است.
در ادامه مومنیها درباره اقدامات ساترا در زمینه ارتقای سواد صوت و تصویر فراگیر بیان کرد: در حوزه تحقیقات و اقدامات آکادمیک همکاریهای خوبی با دانشگاه صداوسیما داشتهایم و از دانشجویان این دانشگاه و سایر دانشگاهها خواستهایم به این موضوع بپردازند. همچنین در حوزه سواد رسانهای و تنظیمگری در حال ساخت مستند، برنامه و کلیپهای کوتاهی هستیم که در بسترهای فضای مجازی و تلویزیون آنها را نمایش دهیم، به علاوه کتابی هم گردآوری شده است که ازطریق سروش چاپ خواهد شد.
سواد رسانه ای یک اتفاق جدا افتاده است
در ادامه لیلا وصالی، معاون آموزشی انجمن سواد رسانهای ایران هم عنوان کرد: تعریفی که یونسکو از سواد دارد شامل ۱۲ نوع سواد است که یکی از آنها سواد رسانهای است و کسی که توانسته باشد آن را تبدیل به مهارت کند دارای سواد است.
وصالی گفت: سواد رسانهای یک اتفاق جدا افتاده از بقیه موارد نیست و ما درباره یک مهارت صحبت میکنیم؛ این مهارت در زندگی روزمره به کار میرود؛ بنابراین در این حالت بیش از هر چیزی باید در نظر بگیرم زمانیکه کسی میخواهد کلاسی تشکیل دهد نیازمند یک ارتباط اغنایی است و بحث روانشناسی رفتاری را باید در نظر بگیریم.
به گزارش ایسنا، مدیرکل توسعه شبکه تنظیمگران اجتماعی ساترا هم در پایان برنامه با بیان اینکه ضرورت و گفتمانسازی در بحث سواد رسانهای و تنظیمگری صوتو تصویر فراگیر بیش از پیش احساس میشود، تاکید کرد: بایستی با ترویج بعد اجتماعی تنظیمگری به این حوزه پرداخت و در حوزه راهاندازی شبکه ملی باید اقداماتی انجام شود زیرا تا زمانی که انجام نشود ما مشکلات بسیاری خواهیم داشت.
انتهای پیام