مدیرعامل شرکت گاز استان خبر داد

پیش‌بینی افزایش مصرف گاز به ۶۸ میلیون متر مکعب در خراسان رضوی

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: با توجه به کاهش دما پیش‌بینی می‌شود که میزان مصرف گاز در خراسان رضوی در دمای منفی ۱۰ به شکل چشمگیری افزایش یابد و پیش‌بینی می‌شود که میزان مصرف گاز در بخش خانگی به ۶۸ میلیون متر مکعب در روز برسد.

حسن افتخاری شب گذشته، در برنامه اشاره در خصوص آخرین وضعیت گازرسانی به خراسان رضوی در زمستان و اقدامات لازم در استان با توجه به سرمای هوا اظهار کرد: در استان جلسات مختلف برگزار شده و با تلاش شبانه‌روزی دست اندرکاران بخش تولید، پالایش، ذخیره‌سازی و توزیع گاز، شرایط پایدار است. با توجه به پیش‌بینی سرمای هوا در استان آمادگی لازم برای خدمت‌رسانی در استان وجود داشته و تمام تمهیدات در این زمینه اندیشیده شده است. با توجه به کاهش دما پیش‌بینی می‌شود که میزان مصرف گاز در خراسان رضوی در دمای منفی ۱۰ به شکل چشمگیری افزایش یابد و پیش‌بینی می‌شود که میزان مصرف گاز در بخش خانگی به ۶۸ میلیون متر مکعب در روز برسد.

وی افزود: با توجه به میزان تولید و ظرفیت انتقال  گاز در خراسان رضوی پیش‌بینی می‌شود که سرشاخه‌های استان یعنی شهرهایی مثل کاشمر، خلیل آباد، تربت جام، بردسکن و ... با مشکل افت فشار گاز مواجه شوند، با این وجود تمهیدات لازم اندیشیده شده است. در این میان میزان مصرف مردم و همراهی آنها نقش حیاتی دارد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی بیان کرد: امسال بر اساس مصوبه هیات وزیران برای پر مصرف‌ها و بدمصرف‌ها بیشترین میزان تعرفه منظور شده و مشترکانی که در پله‌های ۱۱ و ۱۲ هستند باید منتظر قبوض نجومی باشند. در کنار این موضوع به دلیل عدالت اجتماعی سعی می‌شود از روی پایش مصرف پر مصرف‌ها شناسایی شده و به آنها اخطار داده شود.

افتخاری خاطرنشان کرد: افزایش تعرفه گاز از ۱۵ آذر سال جاری شروع شده و کسانی که مصرف آن‌ها در چارچوب الگوی مصرف است که عمدتا سه دهک اول هم هستند، محاسبه گازبهای آن‌ها در سال جاری نسبت به سال قبل تفاوتی نخواهد داشت این مشترکان ۲۵۰ متر مکعب در ماه مصرف دارند. همچنین گازبهای مشترکان پله ۳ تا ۶، ۳۰ درصد و مشترکان پله های ۶ تا ۱۰، ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.  

وی افزود: مشترکین پله ۱۱ و ۱۲ یا پر مصرف‌ها تنها ۲ درصد مشترکان استان را تشکیل داده اما ۳ برابر متوسط سایر مشترکان گاز مصرف می‌کنند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی با اشاره به اینکه در استان بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک وجود دارد، تاکید کرد: اگر هر مشترک یک درجه دمای محیط را کم کند، تقریبا ۳ میلیون متر مکعب در روز در مصرف گاز صرفه جویی شده و این صرفه جویی، گاز ۲۰ شهر مانند کلات را تامین کرده و از قطع گاز آنها جلوگیری می‌کند. با این کارهای ساده می‌توانیم گرما بخش خانه‌های مشترکان در نقاط دور دست استان باشیم.  

وی با اشاره به پایش مصرف گاز ادارات و مدارس بیان کرد: در جمعه گذشته گاز ۵۸ اداره دولتی قطع شده است. تصور عموم این است که اگر دمای محیط بالا باشد به نفع بدن است اما اینگونه نیست. گازی نمی‌سوزد مگر اینکه از اکسیژن محیط بهره ببرد. دمای محیط باید بین ۱۸ تا ۲۱ درجه باشد.

در ادامه محسن نجات، مدیر کل مدیریت بحران خراسان رضوی اظهار کرد: سامانه سردی که پیش‌بینی شده به استان وارد خواهد شد، یک سامانه تقویت شده ویژه بوده و استان‌های خراسان شمالی و رضوی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین شاهد تشکیل الگوی سرد زمستانی هستیم. کاهش ویژه دما و کاهش محسوس دما تا ۱۵ درجه منفی بسیار حساس است. در گردنه‌های برف گیر حتما از زنجیر چرخ استفاده شده و از سفرهای غیر ضروری جلوگیری شود.

وی افزود: در خصوص هدر رفت انرژی دغدغه زیادی در استان وجود داشته و ستاد انرژی استان به ریاست استاندار و کمیته نفت و گاز جلساتی را تشکیل داده و ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ بحران بسیاری شهرستان‌ها در آماده‌ باش نهایی قرار دارد. تمام دغدغه ما این است تا تمام ظرفیت‌های استان پای کار آمده که مهمترین آن ظرفیت مردمی است.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی تصریح کرد: تنها استان ما نیست که با این سامانه درگیر می‌شود بلکه سایر استان‌ها در غرب،جنوب،  شمال غرب،شمال شرق و ... نیز با این سامانه درگیر خواهند شد. بنابراین  مرغداری‌ها و دامداری‌ها و ... به دلیل خطر سرمازدگی محصولات باید راه اندازی سیستم سوخت‌رسانی را مدیریت کنند. همچنین تامین سوخت کارخانه‌ها را مد نظر قرار داده‌ایم و مدیران کارخانه‌ها نیز باید این مساله را تحت نظر داشته باشند.

انتهای پیام 

  • دوشنبه/ ۱۹ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401101912141
  • خبرنگار : 50356