به نقل از تایمز هایر ایجوکیشن، کارشناسان دانشگاه و صنعت، دانش و بهترین تجربیات خود را در مورد اینکه چگونه موسسات آموزشی میتوانند فارغالتحصیلان را برای محل کار فعلی آماده کنند و اینکه چگونه در آینده این موارد تغییر خواهد کرد را به اشتراک گذاشتند که در ذیل به برخی از این موارد اشاره شده است.
تغییرات در سیاست ملی
کارشناسان خاورمیانه و شمال آفریقا معتقدند که دنیای کار در حال تحول است و دولتها باید این تغییرات را در سیاستهای ملی خود لحاظ کنند تا توسعه و رفاه اقتصادی تضمین شود.
در حال حاضر اختلال قابل توجهی در بازار کار وجود دارد که ناشی از همهگیری کووید-۱۹ است و آنتونی تاترسال، نایب رئیس سازمان اروپا، خاورمیانه و آفریقا در این مورد میگوید که اتوماسیون و انقلاب دیجیتال در حال تغییر بیشتر آن است و برای اجتناب از داشتن شهروندانی با مهارتهای منسوخ در تلاش برای یافتن شغل، دولتها باید در توسعه مهارتها سرمایهگذاری کنند.
تاترسال بیان کرد: جایی که این برنامههای ملی موثرترند، جایی است که آنها با موسسات آموزشی مشارکت میکنند و ماموریت اصلی آن ایجاد مهارتها، مشارکت با کسبوکارهایی است که نیاز به گسترش این مهارتها در محیطهای کاری مولد و همکاری با سازمانهای شخص ثالث برای هدایت این برنامهها و موثر ساختن آنها دارند.
مونگی بسبس، معاون رئیس دانشگاه کارتاژ در تونس گفت که در حال حاضر، کشورهای جهان عرب با گسست بین مهارتهایی که فارغالتحصیلان دارند و مهارتهای مورد نیاز محل کار دست و پنجه نرم میکنند.
بسبس افزود: تعداد فزاینده افراد بیکار تحصیلکرده نشاندهنده پیوند ضعیف بین آموزش، سیستم آموزشی و بازار کار است. کارآفرینان در الجزایر، مصر، تونس، اردن، لبنان و مراکش بهطور مرتب فقدان مهارتهای مناسب در نیروی کار را مانع بزرگی برای توسعه کسبوکار میدانند که از ایجاد شغل پیشگیری میکند.
تاترسال خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد، شرکتها زمان یا ظرفیت لازم برای ایجاد مجموعه مهارتها در داخل را ندارند زیرا در برخی موارد ممکن است ۱۰۰ تا ۲۰۰ روز زمان آموزشی برای رفع شکاف مورد نیاز باشد.
عواطف حیار، رئیس دانشگاه حسن دوم کازابلانکا در مراکش اظهار کرد که کشورش سیستم آموزشی خود را مورد بازنگری قرار داد و متوجه عدم تطابق بین برنامههای درسی و مهارتهای مورد نظر کارفرمایان شد.
وی افزود که مهارتهای نرم مانند زبان و کارآفرینی از اهمیت ویژهای برخوردار بودند.
این موسسه بیش از ۱۲۵ هزار دانشجو دارد بنابراین مهم است که هر گونه مداخلهای برای بهبود اشتغالپذیری، مقیاسپذیر باشد. حیار گفت: ما از بسترهای برخط برای پذیرش تعداد زیادی از دانشجویان استفاده میکنیم و متوجه شدهایم که این مهارتها برای ایجاد تاثیر اقتصادی بسیار مهم است.
جذب و حفظ استعدادهای برتر
مورد دوم جذب و حفظ استعدادهای برتر و کارکنان ماهر برای ایجاد نیروی کار مدرن و متعهد است. کارکنان دانشگاهی اگر بخواهند فارغالتحصیلان آماده اشتغال را تربیت کنند، نیازمند توسعه حرفهای مستمر هستند.
ظاهر سرور، مدیر مشارکت خاورمیانه در کورسرا (یک موسسه آموزشی ارائهدهنده دورههای برخط) گفت که این بیماری همهگیر فشار جهانی برای تعاملات برخط در محل کار و دانشگاه را تسریع کرده است. تحول دیجیتالی دانشگاهها را ملزم میکند که مهارت اساتید خود را ارتقا داده و آنان را دوباره مهارت دهند تا اطمینان حاصل کنند که میتوانند از برنامه درسی حمایت کنند تا حفظ دانشجو و رشد اقتصادی را برای منطقه فراهم میکند.
تعدادی از کارشناسان توافق کردند که دانشگاهها باید روابط نزدیکتری با صنعت ایجاد کنند تا اطمینان حاصل شود که برنامههای درسی بهروز هستند و اعضاء هیأت علمی از مهارتهایی که دانشجویانشان پس از فارغالتحصیلی به آنها نیاز دارند آگاه هستند.
جی شوکلا، مدیرعامل موسسه آموزشی اداوربیس بریتانیا پیشنهاد کرد که هر موسسه آموزشی باید یک کمیته مشاوره صنعتی برای مشاوره در مورد توسعه برنامه درسی داشته باشد. وی ادامه داد: مدرسان یا استادان در واقع میتوانند با افزودن مهارتهایی آماده در بازار با محدودیتهای یک تغییر برنامه درسی آهسته کار کنند.
یکی دیگر از کارشناسان گفت که نقش هیأت علمی تغییر کرده است. من دیگر عضو هیأت علمی امروز را بهعنوان یک معلم نمیبینم بلکه وی را بهعنوان یک تسهیلکننده میبینم. ما دیگر در جایگاه قدرت و تصمیمگیری نیستیم. ما صنعت، دانشجو و سایر ذینفعان را در جایگاه قدرت و تصمیمگیری رها میکنیم تا شغل خود را هدایت کنند.
نایف ابوعگیل، مدیر مرکز آموزش برخط دانشگاه فنی الحسین در اردن گفت: دانشگاهها نمیتوانند همه چیز باشند، نمیتوانند در همه چیز بهترین باشند.
کارشناسان تایید کردند که کشورهای عربی با عدم تطابق بین سیستم آموزشی و بازار کار دست و پنجه نرم میکنند. سمر فرح، مشاور تحول مهارت در کورسرا اظهار کرد که استخدام فارغالتحصیلان یک مشکل بزرگ برای منطقه بود. علاوه بر این، جوانان بهطور نامتناسبی تحت تاثیر همهگیری کووید-۱۹ قرار گرفتهاند و مشاغل معمولی و ابتدایی که اغلب جمعیت آن را جوانان تشکیل میدهند، با کاهش مواجه شدهاند.
مهدی ال مودن، رئیس منابع دیجیتال و استاد زبان انگلیسی در مدرسه مرکزی کازابلانکا میگوید: آنچه مانع اشتغال دانشجویان میشود، مهارتهایی مانند مهارتهای نرم ازجمله مهارت زبان، تا کار گروهی و مدیریت زمان است که ما در مدرسه ایجاد نمیکنیم. دانشگاهها باید به دانشجویان کمک کنند تا مهارتهایی را کسب کنند که عصر دیجیتال پس از کووید-۱۹ به آن نیاز دارد.
فرح گفت: با این حال، واقعیت دو سال گذشته این است که دانشگاهها تلاش کردهاند تا با پیادهسازی آموزش برخط یا ترکیبی کنار بیایند و برای همگام شدن با صنعت تلاش کردهاند.
وی افزود:برای مثال، پروژههای هدایت شده شرکت، به دانشجویان امکان میدهد تا مهارتهای جدید را بیاموزند و تجربه کسب کنند. راههایی برای گنجاندن چالشها یا سناریوهای دنیای واقعی در آموزش روزمره وجود دارد. علاوه بر این، چنین پروژههایی به دانشجویان ایدهای از چگونگی کار در دنیای واقعی میدهد.
برای ال مودن، بسترهای آموزش برخط همچنین به فراگیران و فارغالتحصیلان این امکان را میدهد که مسئولیت توسعه حرفهای خود را بر عهده بگیرند. دانش دانشجویان با تکامل دنیای کار بهسرعت منسوخ میشود و ارتقاء مهارت و بازآموزی مهارت افراد را ضروری میسازد. وی میگوید دانشجویان میتوانند مهارتهای مورد نیاز خود را در بازار شناسایی کرده و بهدست آورند.
رفع شکاف مهارتی با مهارتهای انسانی و بهروزرسانی برنامههای درسی
مورد آخر این است که چگونه مهارتهای انسانی و برنامههای درسی بهروز شده میتوانند شکاف مهارتی را برطرف کنند.
دانشگاهها پس از روی آوردن به یادگیری و آموزش برخط در طول همهگیری کووید-۱۹، اکنون بهدنبال راههایی برای تقویت اشتغالزایی در آسیای مرکزی هستند. اطمینان از یادگیری مهارتهای مورد نیاز صنعت و بهروزرسانی برنامههای درسی با تعبیه دورههای مهارتی خاص، میتواند به رفع شکاف مهارتها در آسیای مرکزی کمک کند.
در میزگرد اخیرآموزش عالی تایمز که با مشارکت کورسرا برگزار شد، کارشناسان دانشگاه و صنعت در مورد حرکت به سمت آموزش دیجیتال و اینکه چگونه میتواند اشتغال فارغالتحصیلان را در آسیای مرکزی بهبود بخشد، بحث کردند.
جولیا گیلمور، مدیر محتوای پروژههای ویژه در آموزش عالی تایمز گفت با وجود مشکلات ناشی از همهگیری کووید-۱۹، آسیای مرکزی همچنان یکی از پویاترین اقتصادهای نوظهور جهان است. با این حال، وی تاکید کرد که منطقه برای حفظ رشد اقتصادی خود باید اطمینان حاصل کند که فارغالتحصیلانش مهارتهای لازم برای موفقیت در محل کار را دارند.
لیلیا کاراتایوا، مدیر ارشد مرکز مشاوره و شغلی در دانشگاه نظربایف گفت که مهارتهای «نرم» یا انسانی برای فارغالتحصیلان، چه برای ادامه تحصیل یا در محل کار مهم است.
وی گفت: ما وبینارهایی برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد داریم که در آن سعی میکنیم سخنرانان خارجی و کارفرمایان را جذب کنیم که در مورد تفکر انتقادی، تفکر راهبردی، مهارتهای ارتباطی، حل اختلاف و غیره صحبت میکنند.
رجینا شارشوا، رئیس بخش امور بینالملل دانشگاه بینالمللی فناوری اطلاعات بیان کرد: ما میخواهیم به دانشجویان، نه تنها با دادن مهارتهای سخت بلکه با کمک به آمادگی شغلی و کسب مهارتهای نرم مهم، فرصت ورود به محیط آموزشی جهانی را بدهیم.
گائینی یسمبکوا، مدیر مرکز شغلی و مشاوره در دانشگاه نظربایف ابراز کرد که یک شبکه قوی از فارغالتحصیلان همچنین میتواند چشمانداز اشتغال را تقویت کند. از سال ۲۰۱۵ این دانشگاه برنامههای مربیگری و ماموریتی را برای تشویق فارغالتحصیلان جهت حفظ ارتباط با دانشگاه پس از فارغالتحصیلی اجرا کرده است.
آنان میتوانند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و گاهی اوقات به دانشجویان ما آموزش دهند و بازخورد یا توصیههایی در مورد چگونگی پیشرفت خود ارائه دهند. مشارکت دادن فارغالتحصیلان میتواند تاثیر زیادی بر پیشرفت دانشجویان داشته باشد.
انتهای پیام