علی افسری اوغانی ـ دبیر کانون ایرانشناسی دانشگاه تهران، در گفت و گو با باشگاه دانشجویان ایسنا، ضمن اشاره به نقش تشکلهای غیرسیاسی دانشجویی به عنوان بدنه نخبگانی در ایجاد فضای نخبگانی گفت: تشکلهای غیرسیاسی و انجمنهای علمی را میتوان بستر و فضایی برای رشد شخصیت و افزایش خلاقیت دانشجویان دانست. این تشکلها که متشکل از شورای عمومی و شورای مرکزیاند، بستری برای تعامل، گفتوگو، کار گروهی و همکاری اعضا با یکدیگرند. همین کار گروهی و قرارگیری در چنین بستری سبب میشود تا یک دانشجو از ابعاد مختلف شخصیتی رشد کند و با اشراف به نقایص خود، در پی بهبود و اصلاح آنان رود.
دبیر کانون ایرانشناسی دانشگاه تهران افزود: شاید اگر یک فرد در دوره دانشجویی خود را در چنین بستری محک نزند، دیگر فرصتی از این دست در آینده برای او فراهم نشود. همین دانشجویانی که در تشکلهای غیرسیاسی رشد میکنند و در این فضا کارگروهی، تعامل و همکاری با سایر اعضا را یاد میگیرند، میتوانند در آیندهای نزدیک فضای نخبگانی و گفت و گوی عمومی را در بیرون از دانشگاه بازآفرینی کنند.
وی تصریح کرد: این مورد تنها یکی از فرصتهایی است که دانشجو میتواند در این تشکلها بیابد. نقش چنین تشکلهایی در ایجاد فضای نخبگانی به اینجا ختم نمیشود. ارتباطگیری با سایر دانشجویان و سایر نخبگان و ایجاد یک شبکه نخبگانی از دیگر فرصتهایی است که میتوان برشمرد. تقریبا اکثر دانشجویان دغدغهمند و نخبه به سمت فعالیتهای تشکیلاتی و دانشجویی میروند و حضور در این تشکلها میتواند فرصت خوبی برای شناخت دیگر نخبگان و فعالان باشد. شناخت و ارتباط چنین فعالانی با یکدیگر میتواند شبکههای فعال و پویا از دانشجویان بسازد و همین شبکه
افسری اوغانی درباره نقش این تشکلها در فهم دقیق نظام مسائل کشور و پرداخت علمی و فرهنگی به آنها توضیح داد: این تشکلها از دو بُعد میتوانند فرصت خوبی برای دانشجویان باشند تا بتوانند مسائل کشور را دقیق و عمیق فهم کنند. اول اینکه انجمنهای علمی بستری برای پرورش نگاه علمی به مسائل هستند. دانشجویان فعال در انجمنهای علمی فرصت این را دارند که با تقویت رویکرد مسئله محوری، بینشی عمیق و غیرسیاسی به مسائل داشته باشند. همانطور که عرض کردم حضور در این تشکلها فرصتی برای افزایش خلاقیت در دانشجویان هستند. همین خلاقیت است که می تواند در گرههای کور راهگشا باشد.
او ادامه داد: اما از بُعد دیگر؛ درگیرشدن در کارهای اجرایی میتواند سبب واقعبین شدن دانشجویان شود. هماهنگی، فراهم کردن مقدمات و برگزاری یک برنامه سبب میشود تا بانی آن برنامه رویکردی واقعگرایانهتر نسبت به فعالیتهای اجرایی پیدا کند. همین نگاه واقعگرایانه میتواند باعث فهم دقیق تر مسائل توسط دانشجویان فعال در این تشکلها شود.
دبیر کانون ایرانشناسی دانشگاه تهران درباره اثرگذاری فعالیتهای غیرسیاسی تشکلهای دانشجویی در تعیین افقهای علمی دانشگاه گفت: انجمنهای علمی بهعنوان یکی از تشکلهای غیرسیاسی میتوانند عاملی برای تغییر رابطه استاد-شاگردی به رابطه استاد-دانشجویی شوند. دانشجویان این امکان را دارند که در این تشکلها جستجوگر باشند و نه منفعل، تولید کننده باشند و نه مصرف کننده.
افسری تاکید کرد: در حال حاضر ما بیش از هر زمانی نیاز داریم تا دانشجویان نقش خود را بازسازی کنند و جوینده باشند. ذهنهای جوان و پرانرژی در یک بستر صحیح و نظاممند میتوانند در تعیین افقهای علمی تاثیرگذار باشند.
وی در پایان خاطر نشاان کرد: انجمنهای علمی بهترین بستر هستند تا دانشجویان بتوانند فعالیتهای علمی خود را در آن بستر تعریف کنند و پروژههای فکری خود را در همان قالب پیش ببرند.
انتهای پیام