به گزارش ایسنا به نقل از صباپروفیل، لوله و پروفیل مبلی از جمله کاربردیترین و مستحکمترین انواع مواد اولیهای هستند که به شکل گسترده برای ساخت دوچرخه مورد استفاده قرار میگیرد. در ادامه در مورد انواع فلزاتی که برای ساخت دوچرخه مورد استفاده قرار میگیرد، توضیح خواهیم داد و نقاط ضعف و قوت هر کدام را بررسی خواهیم کرد.
ساخت فریم دوچرخه با لوله و پروفیل مبلی:
فولاد و مقاطع فولادی در صنعت دوچرخه سازی قدمت زیادی دارند و نخستین آلیاژ فلزی است که مقاطع آن از سالهای ۱۸۰۰ تا ۱۹۹۰ میلادی برای ساخت دوچرخه مورد استفاده قرار میگرفته است. حتی امروزه با وجود انواع مواد سبک و مقاوم جدیدی که برای ساخت دوچرخه استفاده میشود همچنان دوچرخههای ساختهشده از لوله و پروفیل مبلی بسیار پرطرفدار، مقاوم و کاربردی هستند. این مقاطع علیرغم ضخامت و وزن کمشان مقاومت بسیار زیادی دارند البته باید این نکته را هم درنظر داشت که ضخامتهای خیلی کم از این مقاطع برای این منظور مناسب نیستند، چرا که به سرعت آسیب میبینند اما ضخامتهای استاندارد آن هم مقاومت کافی دارند و هم بعد از تصادف امکان تعمیر و نوسازی آنها وجود دارد.
ساخت فریم دوچرخه با مقاطع آلومینیومی و تیتانیومی:
مقاطع آلومینیومی از حدود سالهای ۱۹۷۰ برای ساخت دوچرخه مورد استفاده قرار گرفت و تا سال ۱۹۹۰ تقریبا برای مدت زمانی جایگزین نمونههای فولادی شد. ویژگیهای بینظیر آن باعث شد بسیاری از تولیدکنندگان به استفاده از آلومینیویم برای تولید دوچرخه روی بیاورند. مقاطع آلومینیومی هم بسیار مقاوم هستند هم فرآیندپذیر و وزن کمتری هم در مقایسه با فولاد دارند. علاوه بر آن قیمت مقرون به صرفه هم دلیل مهمی برای جایگزینی آلومینیوم بود اما نکتهی منفی که در مورد دوچرخه آلومینیومی وجود دارد تنش زیادی است که از سطح زمین به واسطهی بدنهی دوچرخه به دوچرخه سوار وارد میشود.
تیتانیوم ماده بین فولاد و آلومینیوم است. مقاطع تیتانیومی بسیار مستحکم هستند، دچار زنگزدگی نمیشوند و با وجود چگالی کمشان جاذب بسیار خوبی برای ضربه هستند.
مهمترین ویژگیهای مواد اولیه برای ساخت دوچرخه:
این نیاز بازار است که در هر دوره تعیین میکند از چه مواد با چه خواص و ویژگیهایی برای تولید استفاده بشود اما چند فاکتور مهم در مورد مواد اولیه مصرفی وجود دارد که برای تولید و خرید باید مورد بررسی قرار بگیرد.
۱.وزن لوله و پروفیل:
گرچه با بالا رفتن وزن، قیمت پروفیل سبک هم به عنوان مادهی اولیهی تولید بالا میرود اما زمان خرید دوچرخه وزن نهایی آن با قیمت رابطهی عکس دارد چرا که وزن کم، مزیتی بزرگ برای دوچرخه در هر نوع و با هر کاربردی به حساب میآید.
۲.طراحی بدنهی دوچرخه:
طراحی و هندسه دوچرخه کاملا بستگی به مصرفکننده، مورد مصرف آن و مدت زمان استفاده از دوچرخه دارد. اگر برای مدت زمان طولانی و در محیطهای شهری از دوچرخه استفاده میشود و سرعت دوچرخه اهمیت زیادی ندارد میتوان از نمونههایی استفاده کرد که زوایای آن ۷۰ تا ۷۱ درجه است در غیر این صورت از طراحیهای پیچیدهتر با زوایای تندتر، ۷۲ تا ۷۳ درجهای میتوان بهره برد.
۳.اتصالات لولهها:
عموما از سه روش برای ایجاد اتصال بین لوله مبلیها و ساخت بدنهی دوچرخه استفاده میشود. این لولهها را هم میتوان با جوشکاری به هم متصل کرد، هم با فلزهایی چون برنج و نقره به هم لحیم کرد و هم از بستهای ظریف مخصوص دوچرخه استفاده نمود. بین این سه روش بست هم ظاهر زیباتری دارد و هم اتصال مستحکمی ایجاد میکند. جوشکاری به خصوص جوشکاری tig نیز بسیار پرطرفدار، کاربردی و ارزان قیمت است.
۴.نوع مقطع مصرفی:
همانطور که پیشتر هم به آن اشاره کردیم از انواع فلزات و آلیاژها برای ساخت دوچرخه استفاده میشود. اما معمولترین آنها لوله و پروفیل مبلی است. این مقاطع هم قیمت مناسب و مقرون به صرفهای دارند هم سبک وزن و در عین حال مقاوم هستند نکتهای که برای تولید دوچرخه بسیار مهم است. فرآیندپذیری بالای این نوع لوله و پروفیل صنعتی است که کمک میکند تا تولیدکننده بتواند با کمترین مشکل، شکل مورد نظر خود را در مقطع ایجاد کند.
سخن پایانی:
گرچه فولاد اولین و قدیمیترین فلزی است که برای ساخت دوچرخه مورد استفاده قرار گرفته است و امروزه انواع آلیاژها و ترکیبات جدید با ویژگیهای منحصر به فرد در بازار وجود دارد اما همچنان دوچرخههای فولادی یکی از کاربردیترین، بهترین و پرطرفدارترین مواد برای ساخت دوچرخه هستند.
انتهای رپرتاژ آگهی