هشدار ترکیه به یونان نسبت به گسترش آب‌های سرزمینی در دریای اژه

وزیر خارجه ترکیه امروز (پنجشنبه) بار دیگر صراحتا اعلام کرد که این کشور اجازه گسترش آب‌های سرزمینی یونان در دریای اژه را نمی‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه طی آخرین کنفرانس خبری سال جاری میلادی در واکنش به برنامه‌های آتن مبنی بر "گسترش ۱۲مایلی آب‌های سرزمینی در دریای اژه" گفت: «ما به آب‌های سرزمینی یونان اجازه نخواهیم داد که حتی یک مایل در دریای اژه گسترش یابد، چه برسد به ۱۲ مایل.»

وی با اشاره به تصمیم پارلمان ترکیه در این خصوص در سال ۱۹۹۵، باری دیگر به یونان هشدار دارد و خطاب به این کشور افزود: با اعتماد بر حامیانتان به دنبال قهرمانی دروغین نباشید! ماجراجویی نکنید زیرا سرانجام خوبی برایتان نخواهد داشت!

براساس اعلامیه ۱۹۹۵، اگر یونان آب‌های سرزمینی خود را بیش از ۶ مایل گسترش دهد، پارلمان ترکیه از "تمامی قدرت و اختیار" خود از جمله "قدرت نظامی" استفاده خواهد کرد تا از منافع کشورش دفاع کند.

چاووش‌اوغلو در این خصوص تاکید کرد: این اعلامیه همچنان پابرجاست.

براساس گزارش اسپوتنیک، وزیر خارجه ترکیه در قسمت دیگری از سخنرانی‌اش اظهار کرد: توقع دارم در آینده‌ای نزدیک با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه مذاکراتی را برگزار کنم.

وی در ادامه گفت: همانطور که در جریانید، دیروز وزیر دفاع ما جلسه‌ای در مسکو داشت. در آینده‌ای نزدیک مایلم با لاوروف گفت‌وگویی داشته باشم.

چاووش‌اوغلو هم‌چنین در رابطه با نقش آمریکا در مسائل مربوط به یونان و قبرس گفت: ایالات متحده آمریکا سیاست متعادل خود را در مسائل مربوط به مناقشه یونان و قبرس از دست داده است و ارسال تسلیحات آمریکایی به آتن به روشنی بیانگر این مسئله می‌باشد.

همچنین این سیاستمدار ترکیه‌ای با اشاره به لغو تحریم‌ها گفت: این مدرکی است که نشان می‌دهد آمریکا سیاست متعادل خود را میان دولت قبرس یونانی‌نشین و همسایه‌اش قبرس ترک‌نشین از دست داده زیرا قبرس ترک‌نشین همچنان تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد.

وزیر خارجه ترکیه ضمن خواستار شدن صلح میان دولت سوریه و مخالفان گفت: ترکیه ضامن مخالفان سوری است. در واقع ما علیه حقوق مخالفان سوریه رفتار نمی‌کنیم و به گفت‌وگوها ادامه می‌دهیم تا بر سر آن چیزی که آن‌ها می‌خواهند به اجماع برسیم. دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه می‌خواهد که سوری‌ها به کشور بازگردند. این مسئله برای ما هم است که این افراد در امنیت به خانه بازگردند.

چاووش‌اوغلو پیرامون "تبلیغات سیاه" علیه ترکیه در بحبوحه اعتراضات خشونت‌آمیز در پایتخت فرانسه، عنوان داشت: آنکارا به پاریس گفته است اینکه برخی از سیاستمداران فرانسوی‌ از اعتراضات خشونت‌آمیز اعضای تروریستی گروه پ.ک.ک و حامیان آن حمایت و یا در آن‌ها شرکت کرده‌اند، "غیرقابل قبول" است.

وی افزود: اعتراضات در پاریس نشان داده که این سازمان تروریستی که فرانسه از آن تحت عنوان "حمایت از افراد کُردی" حمایت می‌کند، می‌تواند حتی در کشورهای میزبان هم از کوچکترین موقعیت استفاده کند.

پ.ک.ک. توسط ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا به عنوان یک "سازمان تروریستی" شناخته می‌شود.

بعد از ظهر روز شنبه درگیری شدیدی میان معترضان به قتل کردهای مقیم فرانسه و نیروهای امنیتی این کشور در شهر پاریس صورت گرفت. ناآرامی‌ها در پاریس از روز جمعه هفته گذشته در پی تیراندازی در یک مرکز فرهنگی کُردها در پاریس که به مرگ سه تن و مجروح شدن سه تن دیگر منجر شد، آغاز شد. رئیس پلیس پاریس از بازداشت ۱۱ نفر در جریان ناآرامی‌ها و اعتراضات روز شنبه کردهای مقیم فرانسه و زخمی‌شدن بیش از ۳۰ افسر خبر داد.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه با اشاره به کاهش روابط میان ترکیه و چین گفت: حمایت آنکارا از اویغورهای سین‌کیانگ موجب نگرانی چین و کاهش روابط میان این کشور و ترکیه شده است.

مولود چاووش‌اوغلو با اشاره به گزارش ماه سپتامبر شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره اویغورهای ترک در چین بیان داشت: دفاع از حق اویغورهای ترک در صحنه بین‌المللی، چین را نگران می‌کند اما این یک مسئله بشردوستانه است.

وی مدعی شد که این گزارش نشان می‌دهد "چین تمامی حقوق بشر را نقض می‌کند" و ترکیه باید به آن واکنش نشان دهد.

چاووش‌اوغلو ضمن بیان اینکه ترکیه خواستار همکاری با چین است، افزود: سفیر ما هنوز وارد سین‌کیانگ نشده، در واقع چینی‌ها به او اجازه ورود ندادند.

مقامات چینی به این سفیر در پکن اجازه بازدید از اویغورهای ترک را نداده‌اند اما در عوض اعلام کردند که باید طبق "برنامه و دستورالعمل چین" رفتار کند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۸ دی ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401100804507
  • خبرنگار : 71660