به نقل از دیجیکال، فرهنگ تاثیر زیادی بر فرآیندهای فکری و رفتارهای افراد دارد و از آنجایی که بر نحوه درک مردم از دنیای اطراف خود، جایگاه و نحوه تصمیمگیری آنها بسیار تاثیرگذار است، در تعیین چگونگی و چرایی مصرف کالاها و خدمات نیز نقش دارد.
گاهی اوقات، واقعا واضح است که چگونه فرهنگ بر رفتار خرید تاثیر میگذارد. ممنوعیتهای فرهنگی مصرف برخی از محصولات یا ترجیحات فرهنگی برای سبک لباس، درک برخی از الگوهای خرید را آسان میکند. رفتارهای فرهنگی مانند اندازه خانوار یا نقش زنان در مدیریت خانوار نیز بر خرید محصولات خاص یا اندازه خرید تاثیر میگذارند.
به نظر میرسد عناصر فرهنگی مانند جهتگیری زمانی و اینکه آیا یک فرهنگ تمایل به تمرکز بر گذشته، حال یا آینده دارد، بر عناصر خرید آنلاین مانند اعتماد و تعامل اجتماعی تاثیر دارد.
البته، شخصیتهای انسانی متفاوت است و این تنوع، میزان تاثیرات خاص فرهنگ را در بر میگیرد. مصرفکنندگان هندی تمایل دارند بیشتر از مصرفکنندگان غربی خانوادهگرا باشند اما به این معنی نیست که مصرفکنندگان هندی وجود ندارند که تصمیمات خرید کاملا فردی نگیرند یا مصرفکنندگان غربی بهطور جمعی فکر نمیکنند.
فرهنگ تا حدودی، به سادگی چیزی است که بهطور طبیعی برای یک فرد اتفاق میافتد. فرهنگ بر آنچه درست، عادی و مطلوب به نظر میرسد تاثیر میگذارد.
خردهفروشانی که از مصرفکنندگان میخواهند برخلاف جریان اجتماعی شنا کنند، انتخاب خدمات خود را برای مصرفکننده دشوارتر میکنند. معمولا بهتر است که انتخاب محصول شما را در محدوده آسایش فرهنگی خود پیش ببرد.
محققان مطالعات جالبی در مورد عناصر فرهنگ انجام دادهاند. یکی از دانشگاهیان در دانشگاه هنگکنگ به این موضوع پرداخته است که چگونه تاکید فرهنگی آسیایی با صرفهجویی ظاهری، مصرفکنندگان کمدرآمد را به خرید برندهای لوکس سوق میدهد.
مقاله دیگر نشان داد که اعتبار اجتماعی و عزت اجتماعی بر انتخابهای مصرف تاثیر میگذارند. مقاله تحقیقاتی دیگری بررسی کرد که چگونه فرهنگ مردم در بازارهای مختلف غربی و آسیایی بر تمایل آنها به خرید فوری تاثیر گذاشته است.
یکی از یافتههای تحقیق این بود که افزایش سن، خرید آنی را در میان مصرفکنندگان آسیایی کاهش میدهد اما تاثیری بر تحریکپذیری مصرفکنندگان غربی نداشت. عوامل فرهنگی را میتوان به شیوههای غیرمنتظرهای بیان کرد. به عنوان مثال، جهتگیری زمانی یک فرهنگ بیانگر میزان تحمل آن نسبت به تاخیر و ناکارآمدی و نحوه مدیریت زمان شخصی افراد در آن فرهنگ میتواند باشد.
ایالاتمتحده یکی از کشورهای آیندهگرا در جهان است و مردم آنجا به زندگی با سرعت اهمیت میدهند. در مقابل، فرانسه فرهنگی بسیار حالمحورتر است و به نظر میرسد که این امر زیربنای ارزشی است که برای خوب زندگی کردن در لحظه مانند در نظر گرفتن زمان مناسب برای ناهار ارزش قائل است.
فرهنگهایی با جهتگیری زمانی متمرکز بر گذشته مانند هند، اغلب در برابر تاخیر شدید مانند قطارهایی که ساعتها تاخیر دارند، بسیار تحملپذیر هستند. همچنین برخی از فرهنگها، اغلب قبیلههای کوچک، سبک زندگی سنتی و نسبتا ابتدایی دارند که در آن زمان واقعا به عنوان یک مفهوم شناخته نمیشد.
تلاش برای وارد شدن به ذهنیت یک فرهنگ کاملا متفاوت، به ویژه برای مدیران برندهایی که امیدوارند مخاطبان جدیدی را متقاعد کنند تا رفتار خرید خود را تغییر دهند، واقعا دشوار است.
درک اصول فرهنگی یکی از راههای شروع یک سفر اکتشافی زمانی است که وارد بازار جدیدی میشوید. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است اما تبدیل تحقیقات آکادمیک به بینشهای عملی برای برند شما همچنان یک چالش بزرگ است. این دلیلی است که بسیاری از برندها در گسترش موفقیتآمیز بازارهای جدید شکست خوردهاند.
انتهای پیام