هویت مذهبی مولفه‌ای برای برندینگ گردشگری مشهد است

سرپرست اداره‌کل طرح‌ها و مطالعات فنی و شهری شهرداری مشهد گفت: سیما و منظر و مبلمان شهری مشهد با استفاده از هویت مذهبی شهر و حضور امام رضا(ع) می‌تواند برندینگ مشهد را به بهترین شیوه شکل دهد.

حجت فرقانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تاثیرات مبلمان شهری بر توسعه گردشگری اظهار کرد: در راستای حفظ هویت مشهد کارهایی صورت گرفته است. برای مثال ایجاد طراحی شهری مناسب، ساماندهی به بازار سرشور، طراحی محور نوغان و ساخت دروازه‌های ورودی شهر در بلوار توس، جاده نیشابور و سرخس بخشی از کارها بوده است.

وی افزود: در مشهد نزدیک به دو دهه است که به بحث مبلمان شهری ورود کردیم و دستورالعمل‌هایی با عنوان پروژه‌های بهسازی شهر ابلاغ و اجرا شده است. در این پروژه‌ها یک محور شاخص انتخاب و طبق استانداردها طراحی می‌شد.

فرقانی ادامه داد: در این معابر فضای مناسب عابران پیاده، فضایی برای عبور ویلچر و کالسکه کودک و محل‌هایی برای استراحت و گفتمان جانمایی شد.

مبلمان شهری متناسب با فرهنگ بومی است

وی تصریح کرد: ایده‌های اصلی مبلمان شهری در طرح تفضیلی از فرهنگ بومی هر محله و شهر برداشت می‌شود. در مشهد با توجه به حرم امام رضا(ع) و هویت مذهبی شهر ایده مبلمان شهری از همین هویت سرچشمه می‌گیرد.

سرپرست اداره‌کل طرح‌ها و مطالعات فنی و شهری شهرداری مشهد گفت: در مبلمان شهری به نیازهای شهروندان مانند ایستگاه اتوبوس، ابزار نورپردازی و مسائل رفاهی توجه شده است.

وی عنوان کرد: این پروژه‌ها از ابتدای دهه ۸۰ به مدت ۶ سال به همین ترتیب ادامه داشت. محورهای خاص هر منطقه در این پروژه‌ها مورد بازسازی قرار گرفتند و به ساماندهی جداره شهری نیز پرداختند. برای مثال محور ملک آباد که نماهای ساختمانی آن یکسان شد.

عکس از آرشیو

فرقانی افزود: طرح تفضیلی مبلمان و سیما و منظر شهری در مشهد پس از مطالعات طولانی به تصویب رسیده است. در تمام سال‌هایی که به دنبال تصویب این طرح بودیم پروژه‌های بهسازی در سطح شهر اجرا می‌شد و بعد از محورهای اصلی پروژه‌ها به سمت محورهای فرعی نیز رفت.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات شهرداری در راستای بهبود مبلمان شهری این بود که دریافت پایان کار ساختمان‌ها منوط به استفاده از مبلمان شهری بر اساس سیاست‌های شهرداری مشهد در مقابل ساختمان است.

فرقانی با تاکید بر اینکه در سیما و منظر شهری باید به هماهنگی میان ساختمان‌های یک محور نیز توجه شود، گفت: در راستای سامان دادن به سیما و منظر شهری برخی از ساختمان‌های شاخص مسکونی، تجاری و... در کمیته نما بررسی و بر اساس هویت ایرانی و اسلامی و هویت زیارتی شهر ارزیابی می‌شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون به شکل منسجمی در مقوله سیما و منظر کاری صورت نگرفته است، افزود: در گذشته ۳ نمای سنگی، آجری و رومی قدیم مورد تایید شهرداری بود و اختیار انتخاب در دست سازندگان ساختمان بود.

فرقانی افزود: در راستای ایجاد هماهنگی در سیما و منظر شهری کمیته نما در شهرداری تشکیل شد. در این کمیته نماهای ساختمان‌های شاخص شهر به سمتی رفت که به هویت شهری مشهد نزدیک باشد. در حال حاضر نیز معاونت شهرسازی شهرداری قراردادی در زمینه ساماندهی سیما و منظر شهری تنظیم کرده است که به زودی نهایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه کارهای صورت گرفته در راستای زیباسازی شهری کافی نیست، بیان کرد: پس از تصویب طرح جامع سیما و منظر طراحی شهری به سمت هویت اصلی شهر خواهد رفت تا رضایت زائران و گردشگران را در پی داشته باشد. همچنین با استفاده از هویت مذهبی شهر و حضور امام رضا(ع) می‌توانیم برندینگ مشهد را به بهترین شیوه شکل دهیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۵ دی ۱۴۰۱ / ۰۱:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401100402254
  • خبرنگار : 50399