منوچهر تیموری به مناسبت روز ملی ثبت احوال با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا، با سردبیر و خبرنگاران این رسانه دیدار و گفتوگو کرد.
تیموری درحاشیه این دیدار با اشاره به اینکه ثبت احوال دارای شرایط خاصی است، اظهار کرد: صدور شناسنامه، ثبت فوت، ازدواج، طلاق و ... ازجمله وظایف ثبت احوال است.
وی با بیان اینکه نظم خوبی بر ثبت احوال حاکم است، مطرح کرد: اگر یک اشتباه کوچک در این عرصه رخ دهد شاهد تغییر مسیر هویتی یک فرد خواهیم بود.
مدیرکل ثبت احوال استان قم با اشاره به اینکه سوم دیماه به عنوان روز ملی ثبت احوال نامگذاری شده است، عنوان کرد: سازمان ثبت احوال حدود ۱۰۴ سال و ثبت احوال استان قم نیز حدود ۹۷ سال قدمت دارد.
وی با بیان اینکه ثبت وقایع حیاتی در مهلت قانونی یکی از وظایف اصلی ما است، خاطرنشان کرد: نشر آمار و اطلاعات جمعیتی نیز از دیگر وظایف ثبت احوال است؛ ۱.۶ میلیون برگ سند ولادت، وفات، ازدواج و... در آرشیو ثبت احوال وجود دارد.
تیموری با اشاره به اینکه خدمت را از مکان محور به پایگاه محور تبدیل کردهایم، تصریح کرد: در گذشته خدمت رسانی به محله سکونت وابسته بوده است ولی درحال حاضر در هر نقطهای از کشور با کدملی میتوان خدمات دریافت کرد.
وی با بیان اینکه سالانه حدود ۶۰ هزار جلد شناسنامه مکانیزه در ثبت احوال تحویل مردم میشود، یادآور شد: برای انجام این حرکت از ظرفیت ۲۰ دفتر پیشخوان دولت استفاده میکنیم.
مدیرکل ثبت احوال استان قم با اشاره به اینکه ثبت احوال در محورهای مختلف ۵۰ خدمت انجام میدهد، اظهار کرد: از این خدمات ۱۰ خدمت را به دفاتر پیشخوان دولت واگذار کردهایم.
وی با بیان اینکه حدود ۹۹ درصد برای دریافت کارت ملی ثبت نام کردهاند، بیان کرد: برای ۹۰ درصد این افراد کارت هوشمند ملی صادر و به آنها تحویل شده است.
تیموری با اشاره به اینکه امیدواریم تاپایان سال بتوانیم پروژه کارت هوشمند ملی را به نتیجه برسانیم، اظهار داشت: این پروژه به طور کامل تمام شدنی نیست چراکه هر شخصی که به سن ۱۵ سال برسد به این تعداد افزوده میشود.
وی با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار نفر هنوز برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت نام نکردهاند، عنوان کرد: این افراد در ادامه مسیر برای دریافت خدمات با مشکل مواجه خواهند شد و هرچه سریعتر باید برای اخذ کارت هوشمند ملی اقدام کنند.
مدیرکل ثبت احوال استان قم ادامه داد: حدود ۳۰ هزار کارت هوشمند ملی نیز آماده شده ولی هنوز متقاضیان برای دریافت کارت اقدام نکردهاند.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۲۰ دستگاه به آمار و اطلاعات ثبت احوال دسترسی دارند، مطرح کرد: این اتفاق در کاهش آمار جعل اسناد تاثیر بسیار زیادی داشته است.
تیموری اضافه کرد: اهدای تابعیت به فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی یکی دیگر از اقدامات ثبت احوال است.
وی با اشاره به آمار ۸ ماهه نخست سال جاری در ثبت احوال، عنوان کرد: در این مدت هزار و ۱۰۰ شناسنامه صادر، ۱۲ هزار و ۱۱۵ ولادت، هزار و ۹۷۵ طلاق و ۴ هزار و ۵۵۲ ازدواج ثبت شده است.
مدیرکل ثبت احوال استان قم از فراوانی نامهای استفاده شده در سال ۱۴۰۱ یاد کرد و گفت: بیشترین اسامی نامگذاری شده برای ائمه معصومین بوده است و به این ترتیب اسامی امیرحسین، محمدعلی، امیرمحمد، علی، علیرضا، محمد و محمد حسین بیشترین فراوانی را در میان فرزندان پسر و اسامی فاطمه، زهرا، زینب، ریحانه و معصومه بیشترین فراوانی را در میان دختران داشتهاند.
وی با بیان اینکه آمار و اطلاعات جمعیتی به مسئولین استان ارائه میشود، خاطرنشان کرد: این آمار و اطلاعات در تصمیمگیریهای مختلف ازجمله اجرای پروژههای سببی و نسبی در استان بسیار تاثیر گذار است.
تیموری با اشاره به اینکه مشخصات یک خانواده در یک فایل مشخص قرار میگیرد که از نظر اطلاعات و آمار دسترسی بهتر باشد، تصریح کرد: همچنین سامانه سهیم که سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان است نیز طراحی شده تا بتوانیم در راستای ارائه خدمات الکترونیک به مردم بهتر عمل کنیم.
وی افزود: در این سامانه علاوهبر نمایش پایگاه اطلاعات خانواده، مراحل ثبت نام کارت هوشمند ملی، گواهی تجرد، اعلام مفقودی مدارک، ثبت اطلاعات و ... در این سامانه انجام میشود.
مدیرکل ثبت احوال استان قم با بیان اینکه در اربعین امسال بیش از ۲ هزار گواهی مشخصات برای صدور گذرنامه اعلام کردهایم، یادآور شد: در طول سال بیش از ۱۰ هزار پاسخ استعلام دستگاههای قضایی و انتظامی در ادارهکل ثبت احوال داده میشود.
وی با اشاره به اینکه در ثبت احوال به ازای هر ۲۶ هزار نفر جمعیت یک کارمند وجود دارد، بیان کرد: تکریم مردم، باز بودن درب دفتر مدیران و تسهیل در خدمت رسانی به مردم یکی از اولویتهای ثبت احوال است.
تیموری ادامه داد: برپایی میز خدمت در ستاد نمازجمعه و در شهرستانها یکی دیگر از اقدامات ثبت احوال است.
وی با بیان اینکه در ثبت احوال ارائه و تعامل خوبی با تماما دستگاههای اجرایی وجود دارد، ابراز کرد: این اداره کل به عنوان عضو اصلی ستاد انتخابات در کنار مسئولین مربوطه حضور دارد.
مدیرکل ثبت احوال استان قم با اشاره به دستور استاندار قم مبنی بر ارائه خدمات بهتر به مردم در شهرستانها و بخشها، اظهار کرد: در شهرستانهای کهک، جعفرآباد، سلفچگان و خلجستان نمایندگی ثبت احوال وجود ندارد و با مشکلاتی مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه ادارهکل ارتباطات و زیرساخت متولی دفتر پیشخوان است، مطرح کرد: دستور استاندار قم مبنی بر برپایی دفاتر پیشخوان دولت در بخشها و شهرستانهای مذکور مکتور به این ادارهکل ارائه شد.
مدیرکل ثبت احوال استان قم ادامه داد: در این ادارهکل آمادگی لازم وجود دارد تا در صورت تاسیس دفاتر پیشخوان دولت، دسترسی به آمار و اطلاعات ثبت احوال داده شود.
وی با اشاره به اینکه در جعفریه مشکلی نداریم، عنوان کرد: در شهرستان کهک نیز مذاکرات لازم در راستای برپایی دفتر پیشخوان دولت انجام شده است.
تیموری اضافه کرد: در شهرستان کهک از 5 دیماه از طریق درگاه ملی مجوزها اقدامات لازم انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه سلفچگان و خلجستان نیز باید از طریق این درگاهها اقدام کنند، خاطرنشان کرد: در ادارهکل ثبت احوال استان قم آمادگی لازم برای همکاری وجود دارد.
انتهای پیام